Ik heb een Nikon d90 en heb op mijn 18-105 mm lens geen filter. Nu zit ik eraan te denken een filter te kopen, om zo mooiere foto's te kunnen maken. Ik heb gelezen dat UV filters nutteloos zijn en nu kijk ik daarom voor een polarisatiefilter.
Ik heb de volgende gevonden: Hoya CP Filter Hoya Circulair Polarising 67mm Regular € 46,95
http://www.cameranu.nl/nl/filters/polar ... /#tab-tbOA" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit een goede keuzen? En zal die makkelijk te gebruiken zijn? En krijg je daar ook een tasje bij ter bescherming?
welke filters: 18-105 mm lens
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: welke filters: 18-105 mm lens
Beste Willem,
Welkom op dit forum.
Sorry voor de flauwe reactie:
Waarom vraag je iets over een Hoya product op een forum voor Nikon liefhebbers?
Ik gok dat je nergens een ""tas"" krijgt bij een filter.
Of jouw foto's er mooier van zullen worden? wellicht.
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Omdat het om een Nikon camera gaat met een Nikon lens.gijs sandberg schreef:Beste Willem,
Welkom op dit forum.
Groeten, Gijs
Bij de winkel waar ik zoek zie ik geen Nikon filters...
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beste Willem,
De reactie van Gijs houdt eigenlijk in dat je met de weinige gegevens die je geeft geen advies kunt geven.
Zelf gebruik ik nauwelijks filters op mijn objectieven. Ik heb wel altijd de zonnekap erop en die beschermt de frontlens van het objectief meestal erg goed.
Als je in RAW fotografeert, kun je met de beeldbewerkings software eigenlijk de meeste effecten van de diverse filters nabootsen. Je hebt er de filters dus niet voor nodig bij achteraf bewerken.
In je openings posting geef je niet aan wat je wilt verbeteren aan je foto's. En dat is de belangrijkste vraag.
Jij schrijft dat je een polarisatie filter hebt gezien en dat je dat wat lijkt. Ik denk dat je daar veel plezier van kunt hebben, tenminste van het EFFECT dat je met een polarisatie filter kunt bereiken. Zo'n filter zou ik niet permanent op mijn objectief zetten in de hoop dat daardoor mijn foto's verbeteren. Foto's verbeteren kan eigenlijk niet met filters. Door gebruik van de filters kun je alleen een speciaal effect krijgen, geen verbetering.
Als ik jou was zou ik eens informeren naar boeken, Youtube filmpjes, DVD's, cursussen of workshop waarin je kunt leren om betere foto's te maken. Volgens mij moet dat gewoon kunnen met je huidige set, zonder een ring met een stukje glas dat de frontlens van je 18-105 beschermt.
Ik wens je veel succes met de fotografie en kijk eens verder op dit forum, er zijn speciale draadjes die over de kwaliteit van foto's gaan.
De reactie van Gijs houdt eigenlijk in dat je met de weinige gegevens die je geeft geen advies kunt geven.
Zelf gebruik ik nauwelijks filters op mijn objectieven. Ik heb wel altijd de zonnekap erop en die beschermt de frontlens van het objectief meestal erg goed.
Als je in RAW fotografeert, kun je met de beeldbewerkings software eigenlijk de meeste effecten van de diverse filters nabootsen. Je hebt er de filters dus niet voor nodig bij achteraf bewerken.
In je openings posting geef je niet aan wat je wilt verbeteren aan je foto's. En dat is de belangrijkste vraag.
Jij schrijft dat je een polarisatie filter hebt gezien en dat je dat wat lijkt. Ik denk dat je daar veel plezier van kunt hebben, tenminste van het EFFECT dat je met een polarisatie filter kunt bereiken. Zo'n filter zou ik niet permanent op mijn objectief zetten in de hoop dat daardoor mijn foto's verbeteren. Foto's verbeteren kan eigenlijk niet met filters. Door gebruik van de filters kun je alleen een speciaal effect krijgen, geen verbetering.
Als ik jou was zou ik eens informeren naar boeken, Youtube filmpjes, DVD's, cursussen of workshop waarin je kunt leren om betere foto's te maken. Volgens mij moet dat gewoon kunnen met je huidige set, zonder een ring met een stukje glas dat de frontlens van je 18-105 beschermt.
Ik wens je veel succes met de fotografie en kijk eens verder op dit forum, er zijn speciale draadjes die over de kwaliteit van foto's gaan.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ik werk zelf met het door jouw genoemde filter en werkt als je het goed gebruikt gewoon goed. Reflexies worden minder en kleurcontrasten verbeteren.
Je moet het alleen wel gebruiken in de juiste omstandigheden en op de juiste manier.
Ik zelf vind dat ik er geen miskoop mee heb begaan.
Groeten Jan.
Je moet het alleen wel gebruiken in de juiste omstandigheden en op de juiste manier.
Ik zelf vind dat ik er geen miskoop mee heb begaan.
Groeten Jan.
Een berg Nikon spullen....
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Gijs, ik snap dit soort reacties nooit.gijs sandberg schreef:Beste Willem,
Welkom op dit forum.
Groeten, Gijs
Met de vraag is niets mis mee.
maar wellicht vond je je reactie zelf ook wat flauwtjes..
- motorhan
- Forumlid

Wat is er mis met de vraag over de filters deze worden door de Nikonwinkel aangeboden. overigens ook Nikon filters.
Dus met zijn vraag is niks mis toch. of heb ik het verkeerd.
Met vr gr,
Han
Han