Tammo Schut schreef:
Het verspringen van het beeld op het LCD iets naar onderen kan toch wel aan de camera liggen?
Nee, want bij "starre" lenzen zonder VR gebeurt dat normalerwijze niet.
Wat wel mogelijk kan zijn met AF-lenzen in zijn algemeenheid als lenzen wat langer in gebruik zijn, en "slijten" is dat de beweegbare delen van een lens gaan "uitlubberen". Het scherpstellen gebeurd dan zodanig soepeltjes, "rammelend" met zoveel speling, dat het AF-lensgedeelte in een soort kanteling binnen de speling "op en neer" kan tikken, als de AF linksom of rechtsom draait. In het ene geval klikt de lens naar de ene maximale stand binnen die speling, in het andere geval naar de andere maximale kant van de speling. Die twee "kantel"-posities toont zich als het verspringen van het beeld in de zoeker.
Neem voor de aardigheid eens een goedkoop kitlensje in de hand. Dan kun je de voorste beweegbare tubes van het lensgedeeltje heel gemakkelijk reeds met de hand als kantelbare beweging op en neer wiebelen.
Bij VR is de lensconstructie zodanig dat specifieke lensdelen als functie van VR op en neer kunnen kantelen en/of heen en weer kunnen bewegen. Dat doen ze dan "tegengesteld" aan de beweging die je zelf maakt. Op die manier wordt de beweging die jezelf maakt gecorrigeerd, en is het resultaat bij opname "stabiel", zonder beweging. Bij de meeste VR lenzen merk je afhankelijk van het type en lensmodel reeds een beweging zo gauw de VR start.
Een uitgelubberde AF plus nog eens een keer de anti-beweging van VR geeft wellicht tezamen een gezamenlijk effect op het beeld in de zoeker.