Nieuwe SD kaart kopen!

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
TimCremers
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nieuwe SD kaart kopen!

Bericht door TimCremers » za aug 11 2012 7:29 pm

Beste forumleden,

Heb enkele weken geleden een Nikon D5100 aangeschaft. Op het moment van kopen heb ik er een SD kaart bijgekocht van 8GB class 10 merk Lexar Professional (400x 60MB/s). Nu ben ik een tijdje opzoek geweest naar een zogenaamde photobank (ook vaker imagetank, datatank genoemd), echter ben ik tot de conclusie gekomen dat deze niet meer echt te koop zijn en de producten die te koop zijn zijn nog duurder dan mijn camera zelf.

Nu mijn vraag aan jullie. Ik ben van plan om een 16 GB SDHC of misschien zelfs 32 GB SDHC kaart erbij te kopen. Nu weet ik alleen totaal niet waar ik op moet letten. De verkoper in de winkel waar ik het toestel heb gekocht vertelde mij dat de schrijfsnelheid wat ik momenteel heb (60mb/s) minimaal is. Op het forum lees anders, mensen die gebruik maken van 30mb/s en hier tevreden over zijn. Is dit ook echt zo dat ik hier gewoon mee kan fotograferen (ook continue) en eventueel HD kan filmen?

Alvast bedankt voor alle reacties! Als ik informatie vergeten ben aan te geven graag even melden.

Mvg
Tim

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nieuwe SD kaart kopen!

Bericht door Léon Obers » za aug 11 2012 7:42 pm

TimCremers schreef:De verkoper in de winkel waar ik het toestel heb gekocht vertelde mij dat de schrijfsnelheid wat ik momenteel heb (60mb/s) minimaal is. Op het forum lees anders, mensen die gebruik maken van 30mb/s en hier tevreden over zijn. Is dit ook echt zo dat ik hier gewoon mee kan fotograferen (ook continue) en eventueel HD kan filmen?
De verschillen zijn praktisch gezien aanzienlijk kleiner dan de verkoper je wil aanpraten.

Kijk hier eens bij schrijfsnelheden met een Nikon D7000. De D5100 staat er niet bij, maar qua techniek in schrijfsnelheid zal daar niet zo'n groot verschil in zijn.
http://robgalbraith.com/bins/camera_wb_ ... 6007-12454" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie bijv. de verschillen bovenaan met 90 mb/s, en wat verder naar beneden 30 mb/s. Geen wereldschokkende verschillen.
Misschien Sandsik 45 mb/s nemen. Aardig gemiddelde vrij snel bovenaan, en wellicht niet het duurste.
32Gb is prijstechnisch gezien dan wellicht wat aantrekkelijker dan 16Gb.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za aug 11 2012 7:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nieuwe SD kaart kopen!

Bericht door Jur » za aug 11 2012 7:49 pm

Ik gebruik in mijn D800 CF kaartjes van 30 en 60 Mb/s (Sandisk Extreme 8 Gb en 16 Gb) en SDHC kaartjes van 45Mb/s (Sandisk Extreme 32 Gb) zonder problemen. Die SDHC kaartjes zouden het toch ook redelijk moeten doen in een D5100 denk ik......
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”