Wat betekend de gekleurde aanduiding op het objectief

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Wat betekend de gekleurde aanduiding op het objectief

Bericht door Léon Obers » vr aug 10 2012 8:21 pm

Willem65 schreef:En mijn exemplaar met rode VR komt ook nog eens uit Thailand, zo staat er op. Het betoog van Leon is dus niet helemaal correct.
De informatie van die kleur letters heb ik van de website van Roland Vink: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien is de website daarin niet helemaal duidelijk of compleet (alleen bij de eerste versie uit Japan staat specifiek rood voor de VR).
Als die van jouw "rood" en uit Thailand komt zou je hem een mailtje kunnen sturen + serienummer (en een fotootje). Zal hij de informatie wellicht op zijn website aanvullen ter verduidelijking.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » za aug 11 2012 10:58 am

@ Leon,

Het maakt mij helemaal niet uit waar het objectief vandaan komt. Bijna alles van Nikon komt uit Thailand tegenwoordig en is prima.
Het mysterie van de rode letters is verder ook niet zo boeiend. Wel jammer dat je je fout over het VR type verder ongemoeid laat. Maar ja, ik las ergens dat je dit soort objectieven ook waardeloos vind, dus dat zal het wel zijn.
Ik ben er erg tevreden mee.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

motorhan
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door motorhan » za aug 11 2012 1:46 pm

Ik heb een mailtje naar Nikon Nederland gestuurd. het lijkt me dat zij een juiste goede uitleg moeten kunnen geven. In de fotowinkels en hier op het Forum is geen eenduidigheid zo lijkt het.
Zodra ik antwoord heb zal ik het hier plaatsen.
Met vr gr,

Han

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za aug 11 2012 1:58 pm

Het enige verschil tussen rode en goudkleurige VR letters is de datum dat het ontwerp uitgebracht is.
Op een gegeven moment (2006 of 2007) is Nikon overgestapt op goudkleurige letters. Modellen van voor die tijd worden nog steeds geproduceerd met rode letters. (de 80-400 bijvoorbeeld)
Als het ontwerp iets aangepast wordt (zoals een anti-uitzak-knopje bij de 18-200) dan verandert de kleur wel.

Wat de site van Roland Vink aangaat, die geeft aan dat er twee modellen van de 18-200 zijn, waarvan de eerste (met rode letters) in drie series geproduceerd is en de tweede variant (met goudkleurige letters en anti-uitzak-knop) in (tot nu toe) twee series. Je kunt overal wel meer achter zoeken dan bedoeld is, maar daar schiet je niks mee op.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » za aug 11 2012 2:45 pm

hallo Roelof,
Ik weet niet wat of wie je bedoeld met je kan wel overal wat achter zoeken.

Het lijkt me toch niet moeilijk (voor Nikon) een antwoord te geven op waarom en wanneer is wat veranderd. en bovendien handig om te weten hoe kun je bv zien of het een VRI of VRII is afgezien van de kleur dus. dat zal toch behalve op de doos ook wel ergens op de lens zijn terug te vinden.

Ik dacht dat er dan op de lens achter het Type II zou staan maar dat heeft volgens sommige weer een andere betkenis.

en nee ik zoek er in ieder geval niks achter maar wil het gewoon weten niet meer en niet minder.

Ik ben benieuwd wat Nikon er over zegt misschien net als hier dat er geen eenduidigheid maar dat het enz enz.

En weten ze het niet ook geen probleem dan weten we dat ook weer. :wink:
Met vr gr,

Han

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » ma aug 13 2012 1:07 pm

Hier onder het bericht dat ik van Nikon kreeg. 13/08/2012 | 10:51 VM

In antwoord op uw vraag kunnen wij u meedelen dat de rode of goude aanduiding geen verschil maakt tussen een bepaalde functionaliteit van het objectief. Dit heeft met het ontwerp te maken en onze nieuwere objectieven hebben allemaal een goudkleurige aanduiding voor VR, ongeacht of dit VR I of VR II is.

Het verschil tussen VR I en VRII is vaak te zien door de NORMAL/ACTIVE-schakelaar die zich onder de VR ON/OFF schakelaar bevindt. VR I objectieven hebben dit nooit. Bij VR II objectieven is zijn hier uitzonderingen op, maar veel van deze objectieven hebben een NORMAL/ACTIVE-schakelaar.

Nikon Europa Support
http://www.europe-nikon.com/support" onclick="window.open(this.href);return false;
Met vr gr,

Han

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » ma aug 13 2012 2:57 pm

@Han,

Dank voor het uitzoeken, weer wat geleerd. En dat geldt voor meerdere forumleden die er goed naast zaten in deze discussie.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 13 2012 4:58 pm

Wat een en ander betekent is ook voor door de wol geverfde Nikon-kenners niet altijd glashelder. Zoals aangegeven.

Het is waar dat het beleid van Nikon nog wel eens geïdealiseerd wordt en dat sommigen misschien geen kwaad willen horen van de chaotische Nikon-terminologie en -typografie, maar het is dus al eerder voorgekomen dat een door Nikon bekend gemaakt beleid binnen de kortste keren 180 graden draaide...

Het enige wat zekerheid biedt is het serienummer: dat is simpelweg te raadplegen op de site van Roland Vink.

Nagekomen: overigens vind ik het antwoord van Nikon ook geen schoolvoorbeeld van helderheid. Maar als het aan jouw normen voldoet: prima.

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » ma aug 13 2012 6:06 pm

Ik doelde vooral op het type VR in de 18-200, dat is altijd VR II geweest vanaf de eerste met rode VR in 2005. Volgens sommigen hier was dat bij de eerste serie een VR I maar dat is dus niet het geval.
Wel vervelend dat velen de "oude" met rode VR hebben ingeruild voor een exemplaar met gouden VR, denkend dat ze een veel beter objectief kochten. De rode is net zo goed als de gouden.

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » ma aug 13 2012 6:12 pm

Ik vind het antwoord wel duidelijk van Nikon, maar de visie vind ik niet helemaal helder. het zou een hoop verwarring schelen als er op de Lens gewoon VRII zou staan.

Maar we zullen er mee moeten leren leven denk ik. en dus de link van Ronald Vink er bij houden. ik heb er net op gekeken maar het zou makkelijker zijn als ie in het Nederlands is. (voor mij dan)

Verder zeggen al die getallen mij niet veel.
Met vr gr,

Han

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”