Product fotografie: witte en reflecterende producten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
funky_aapii

Product fotografie: witte en reflecterende producten

Bericht door funky_aapii » ma aug 13 2012 6:37 pm

Goedenavond,

Wij zijn op dit moment bezig met het opzetten van een webwinkel. Voor deze webwinkel willen wij gebruik maken van vrijstaande foto's. Ik ben in het bezit van een Nikon D3100 en ik heb vorige week een lichttent + 2 daglichtlampen (40 W) aangeschaft.

Nu ben ik aan het experimenteren geweest en met nabewerking kom ik tot het volgende resultaat:
Afbeelding

Alleen hebben wij ook witte, crème en zilveren producten. Hier krijg ik niet het gewenste resultaat mee. Hoe kan ik deze foto's het beste maken in combi met zo'n tent en daglichtlampen?

Iemand tips?

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Product fotografie: witte en reflecterende producten

Bericht door weimaraner » ma aug 13 2012 10:52 pm

Ik zou voor witte producten een andere achter/ondergrond gebruiken, zoals grijs. Als het reflecterende producten zijn (bijvoorbeeld van wit glas), dan kun je zwart doek/karton aan beide zijkanten van je "studiootje" zetten (buiten beeld) en gewoon op een witte achter/ondergrond blijven schieten.

funky_aapii

Bericht door funky_aapii » vr aug 17 2012 9:28 am

Hartelijk dank voor je reactie.

Het liefst wil ik alleen een witte achtergrond en geen grijs of zwart. Is er geen andere manier om witte/lichte producten te fotograferen op een witte achtergrond?
Ik heb iets gelezen over chromakey. Iemand hier ervaring mee?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 17 2012 11:01 am

funky_aapii schreef: Ik heb iets gelezen over chromakey. Iemand hier ervaring mee?
Maak je het alleen nog moeilijker.
Wil je witte en reflecterende producten "los" van een achtergrond hebben, zul je hoe dan ook tintverschil moeten creëren. Ofwel een product zodanig moeten fotograferen dat het net iets donkerder is dan de achtergrond zelf, of andersom achtergrond net iets donkerder als het product.
Kwestie van veel oefenen hoe je het licht op een product zet, trucjes gebruiken (zoals weimaraner bijv. als tip heeft gegeven voor glas), en heel goed kijken wat licht-shaduwwerking doet. Een lichttentje helpt er meestal niet bij.

Wil je perse een effen witte achtergrond voor al je producten, moet je dus zorgen dat producten in ieder geval voldoende "donker" zijn.
Met nabewerking (of mogelijk met gebruikmaking van "stuurpunten" in Nikon Capture NX2) kun je dan nog alsnog de achtergrond ophelderen, of maak een product werkelijk vrijstaand als los object door het trekken van "paden" (Photoshop).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr aug 17 2012 11:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » vr aug 17 2012 11:17 am

Ik heb veel sieraden gefotografeerd,en in het begin met veel verschillende achtergronden gewerkt,wit is het rustigst maar erg saai zwart mooi maar moeilijk omdat het veel licht absorbeert.
Ik heb veel aan de licht tent gehad maar ook zonder tent kun je goede resultaten bereiken.Let goed op spiegelingen in het onderwerp, die kun je voorkomen door met kalk papier te werken en hiermee de storende elementen uit het zicht te nemen, ook kun je proberen met een pola filter te werken.
Houd ten alle tijden goed de witbalans in de gaten beste is deze handmatig in te stellen.
werk je met een licht tent de lampen eromheen niet te dichtbij zetten,wil je echt professioneel met de producten aan de gaan kijk een bij Ritzz.com,
maar zoals met alles veel proberen en uitvogelen op zich heel erg leuk om te doen vooral als straks het resultaat ernaar is.

tpas
Forumlid
Forumlid

Bericht door tpas » vr aug 17 2012 1:44 pm

HET boek voor dit soort situaties is Light, Science and Magic. Hierin staat precies beschreven hoe het werkt met glanzende, matte, transparante voorwerpen.

Linkje van bol.com:

http://www.bol.com/nl/p/light-science-a ... 011173890/" onclick="window.open(this.href);return false;
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

funky_aapii

Bericht door funky_aapii » vr aug 17 2012 7:03 pm

Dank voor alle reacties.. ik ga er is mee aan de slag. Ik heb chroma key even bekeken en tis idd niet makkelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”