D3200 of D5100
D3200 of D5100
Beste leden,
Ik kwam vandaag jullie forum tegen en wilde wat info inwinnen voor mijn keuze voor een nieuwe camera. Ik fotografeer momenteel met een D50 maar deze begin vies te worden en toch wel een beetje out of date. Het is een fijne camera van een compact formaat waarmee je schitterende foto's kan maken maar mijn eisen heb ik na 8 jaar ook wel eens wat bijgesteld. Na het zoeken voor een goede vervanger voor mijn D50 kwam ik de D5100 en de D3200 tegen alleen wie kan mij nou het doorslaggevende argumenten geven om te kiezen voor een bepaalde camera. Ik ben een random fotograaf en fotografeer mensen, auto's, natuur , dieren etc. maar wil nu ook met mijn camera ook een leuk filmpje kunnen schieten voor bv. een interview of een sfeer impressie. Ik wil wel zowiezo een 18-105 lens er bij hebben omdat die gewoon het handigste bereik heeft en niet continu van lenzen hoeft te verwisselen. Ik hoor graag van jullie wat jullie mij zouden kunnen adviseren.
Groetjes
Remco
Ik kwam vandaag jullie forum tegen en wilde wat info inwinnen voor mijn keuze voor een nieuwe camera. Ik fotografeer momenteel met een D50 maar deze begin vies te worden en toch wel een beetje out of date. Het is een fijne camera van een compact formaat waarmee je schitterende foto's kan maken maar mijn eisen heb ik na 8 jaar ook wel eens wat bijgesteld. Na het zoeken voor een goede vervanger voor mijn D50 kwam ik de D5100 en de D3200 tegen alleen wie kan mij nou het doorslaggevende argumenten geven om te kiezen voor een bepaalde camera. Ik ben een random fotograaf en fotografeer mensen, auto's, natuur , dieren etc. maar wil nu ook met mijn camera ook een leuk filmpje kunnen schieten voor bv. een interview of een sfeer impressie. Ik wil wel zowiezo een 18-105 lens er bij hebben omdat die gewoon het handigste bereik heeft en niet continu van lenzen hoeft te verwisselen. Ik hoor graag van jullie wat jullie mij zouden kunnen adviseren.
Groetjes
Remco
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D3200 of D5100
Misschien handig om de cameras onderling te vergelijken:
http://www.dpreview.com/products/compar ... ikon_d3100" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook de D3100 erbij gezet, omdat dit volgens mij nog steeds een goede instapper is.
http://www.dpreview.com/products/compar ... ikon_d3100" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook de D3100 erbij gezet, omdat dit volgens mij nog steeds een goede instapper is.
Hey bedankt , dit is wel een mooie vergelijking alleen echt wezenlijke verschillen zitten er niet in de camera's dan alleen de Megapixels. Maar waar ik tot mijn stomme verbazing gister pas achterkwam is dat deze camera's geen schermpje mee boven op hebben voor sluitertijd net als mijn D50, en wat ik bij de D5200 wat minder vind zijn de bedieningsknoppen langs het scherm zijn niet zo mooi uitgebreid als bij de 3200....... Alleen dan had ik gekeken naar een D7000 maar die valt even 300 euro buiten mijn budget
dit is toch wel een beetje een moeilijke keuze. Zijn er mensen nog die een vergelijkbare stap hebben gedaan vanaf een d50?

- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Is de D90 dan geen goed alternatief? Heeft ook een schermpje boven op.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Maar daar kun je wat minder goed mee filmenjan schreef:Is de D90 dan geen goed alternatief? Heeft ook een schermpje boven op.
Groetjes,
Jaap
Jaap
welkom hier op het forum.
kijk eens naar het verschil van een Info scherm, boven op of toch achterop
verschil is toch de grootte, boven kleiner, achterop groter
de Nikon D5100 heb een gevoeliger draaibaar scherm, met kans op afbreken of andere ellende
de Nikon D3200 heb dus wel 24MP en een ISO van 6400, waarvan je in princiepe tot 3200 ISO kan gaan
trouwens de AF S 18-105mm is een hele mooie lens om mee te werken
ja, die zit dan ook zowat altijd op mijn Nikon D3200
geef je dan wel een paar goede tips
koop dan wel AF S lensen, want bij lensen met S achter de AF zit dan de aandriving voor de AF in de lens
ook zijn de prijzen van body's en lensen dagprijzen
m.a.w. de prijzen schommelen
kijk eens naar het verschil van een Info scherm, boven op of toch achterop
verschil is toch de grootte, boven kleiner, achterop groter
de Nikon D5100 heb een gevoeliger draaibaar scherm, met kans op afbreken of andere ellende
de Nikon D3200 heb dus wel 24MP en een ISO van 6400, waarvan je in princiepe tot 3200 ISO kan gaan
trouwens de AF S 18-105mm is een hele mooie lens om mee te werken
ja, die zit dan ook zowat altijd op mijn Nikon D3200
geef je dan wel een paar goede tips
koop dan wel AF S lensen, want bij lensen met S achter de AF zit dan de aandriving voor de AF in de lens
ook zijn de prijzen van body's en lensen dagprijzen
m.a.w. de prijzen schommelen
- henkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De D50 is m.i. de top destijds van features en prijs. Ik ben daarna overgestapt op een D700 (had voor de D50 een F4S). Ik snap je punt maar onder de D7000 ga je zoiets als een tweede LCD-scherm bovenop niet meer krijgen. Ik vind het wel jammer want op zich kost dat natuurlijk geen € 300.rsbouma schreef:Hey bedankt , dit is wel een mooie vergelijking alleen echt wezenlijke verschillen zitten er niet in de camera's dan alleen de Megapixels. Maar waar ik tot mijn stomme verbazing gister pas achterkwam is dat deze camera's geen schermpje mee boven op hebben voor sluitertijd net als mijn D50[ ] Alleen dan had ik gekeken naar een D7000 maar die valt even 300 euro buiten mijn budgetdit is toch wel een beetje een moeilijke keuze. Zijn er mensen nog die een vergelijkbare stap hebben gedaan vanaf een d50?
EDIT: en hij heeft ook nog een ingebouwde scherpstelmotor!
Laatst gewijzigd door henkk op ma aug 13 2012 11:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
ik ben overgestapt van een Nikon D70S naar een D3200henkk schreef:De D50 is m.i. de top destijds van features en prijs. Ik ben daarna overgestapt op een D700 (had voor de D50 een F4S). Ik snap je punt maar onder de D7000 ga je zoiets als een tweede LCD-scherm bovenop niet meer krijgen. Ik vind het wel jammer want op zich kost dat natuurlijk geen € 300.rsbouma schreef:Hey bedankt , dit is wel een mooie vergelijking alleen echt wezenlijke verschillen zitten er niet in de camera's dan alleen de Megapixels. Maar waar ik tot mijn stomme verbazing gister pas achterkwam is dat deze camera's geen schermpje mee boven op hebben voor sluitertijd net als mijn D50[ ] Alleen dan had ik gekeken naar een D7000 maar die valt even 300 euro buiten mijn budgetdit is toch wel een beetje een moeilijke keuze. Zijn er mensen nog die een vergelijkbare stap hebben gedaan vanaf een d50?
trouwens de sluitertijd zie je dan gewoon achterop het scherm, bij mij op de D3200 is dat in het midden naast het Diafragma staan
- Niels
- Forumlid
Of ga opzoek naar een goeie 2e hands D7000, wellicht is dat een oplossing?
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Bedankt voor de tips maar ik ben vandaag toch maar even de stad in geweest om nog eens bij de wel befaamde M markt de camera's even in de hand te laten liggen. Ik moet toch zeggen de D3200 en de D5100 zijn mooie camera's maar geven mij niet het gevoel van de robuste snel schieter wat mijn D50 wel heeft. De D7000 vind ik daar in tegen erg mooi, ligt lekker in de hand en voelt ook robuust aan, mijn hart gaat nu toch wel meer nu naar de D7000
en ja 2e hands vind ik opzich ook niet erg want dan is voor mij die spreekwoordelijke kop er af. Maar waar moet ik opletten bij de aankoop van een 2e hands camera of moet ik nog even een maandje wachten voor een prijs daling, en wat is een beetje een redelijke prijs voor een 2e hand D7000?
Trouwens kan je op dit forum ook nog foto's plaatsen die je zelf hebt geschoten , ik vind het altijd wel leuk om daar wat reacties op te ontvangen.

Trouwens kan je op dit forum ook nog foto's plaatsen die je zelf hebt geschoten , ik vind het altijd wel leuk om daar wat reacties op te ontvangen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De kop van een D7000 is niet zo groot; de prijzen zijn best hoog omdat je ze volgens mij niet in echt grote hoeveelheden tweedehands ziet. Als je ze te duur vind kan je natuurlijk wachten op een leuke actie bij de Mediamarkt, maar of die dit jaar nog komen...
Je kan trouwens VERWIJZINGEN naar foto's plaatsen; je kan ze niet bij ons neerzetten. Kijk even in de draadjes bovenaan op deze pagina.
Je kan trouwens VERWIJZINGEN naar foto's plaatsen; je kan ze niet bij ons neerzetten. Kijk even in de draadjes bovenaan op deze pagina.
Ik ga dan eerdaags ook wat eigen foto's plaatsen. Maar idd ik vind de D7000 nog erg aan de prijs zelfs 2e hands van 2 jaar oud word er nog een gruwlijk vermogen voor de camera's gevraagd terwijl je iets met extra risico en zonder garantie koopt. Naja als iemand nog een mooi D7000 tegen een schappelijke prijs aanbied houd ik me wel aanbevolen.
Bekijk deze eens ( gewoon even opgezocht, geen eigen belangen!)
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... nd=10&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooie prijs volgens mij!
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... nd=10&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooie prijs volgens mij!
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
Ja die had ik ook al gezien maar die moet alsnog 750 euro opbrengen en een grip heb ik voor mijn fotografie niet nodig dus zonde geld dan eigenlijk en een camera van al bijna 2 jaar oud vind ik het dan nog veel geld
Misschien wil je te veel voor te weinig? Het toestel is nog geen jaar oud en de grip is een bonus voor die prijs. Als je die niet gaat gebruiken verkoop je die toch weer op MP? 175 krijg je er dan wel voor.. Netto een klein jaar oude D7000 voor 525 euro. Ik denk niet dat je beter zult vinden.
Als ik er zelf niet al een had wist ik het wel. Voor die prijs heb je net een nieuwe 3200 body, en de 7000 is toch wel ietsje beter.
Als ik er zelf niet al een had wist ik het wel. Voor die prijs heb je net een nieuwe 3200 body, en de 7000 is toch wel ietsje beter.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires