Ik heb sinds 2 weken een Nikon D3100 met 18-55 VR lens en weet niets van spiegelreflexcamera's. Ik ga ik september nog de aanbiedingscursus in de dierentuin doen, maar heb nu een paar vraagjes.
Wij gaan volgende week op vakantie naar Griekenland, en als we daar zijn is er een feestdag met vuurwerk. Hoe kan ik dat het beste fotograferen? Met een standaard setting (draaiknop) of handmatig? En welke standen moet ik dan hebben?
Verder zal ik vooral vakantiefoto's maken, dus veel zon. Moet ik daar ook een speciale instelling voor hebben of kan ik alles met 'auto' opnemen?
vuurwerk en strand, op welke stand?
Re: vuurwerk en strand, op welke stand?
Ik heb via de link hierboven de opname stand voor vuurwerk gevonden. Aan de hand van de uitleg heb ik het meeste ingesteld, alleen kan ik niet vinden hoe je het diafragma instelt. Als je via de instelknop de sluitertijd op B(ulb) zet, waar kan je dan het diafragma instellen? Kan ik ook niet vinden in de handleiding. Ik weet het, voor jullie misschien een domme vraag, maar ik weet er echt niets van deze toestellen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Pagina 77 van de handleiding
1 Draai de standknop naar M. Standknop
2 Selecteer het diafragma en de sluitertijd.
Controleer de belichtingsaanduiding (zie onder) en pas de sluitertijd en het diafragma aan. De sluitertijd wordt geselecteerd door aan de instelschijf te draaien: kies uit waarden tussen 30 sec. en 1/4.000 sec. of selecteer “bulb” om de sluiter voor onbepaalde tijd voor een lange tijdopname open te houden. Door op de +/- knop te drukken en aan de instelschijf te draaien wordt het diafragma geselecteerd: kies een waarde tussen het minimum en het maximum van het objectief. Sluitertijd en diafragma worden in de zoeker en het informatiescherm weergegeven.
1 Draai de standknop naar M. Standknop
2 Selecteer het diafragma en de sluitertijd.
Controleer de belichtingsaanduiding (zie onder) en pas de sluitertijd en het diafragma aan. De sluitertijd wordt geselecteerd door aan de instelschijf te draaien: kies uit waarden tussen 30 sec. en 1/4.000 sec. of selecteer “bulb” om de sluiter voor onbepaalde tijd voor een lange tijdopname open te houden. Door op de +/- knop te drukken en aan de instelschijf te draaien wordt het diafragma geselecteerd: kies een waarde tussen het minimum en het maximum van het objectief. Sluitertijd en diafragma worden in de zoeker en het informatiescherm weergegeven.
Remco, bedankt! Ik heb het gevonden, je moest dus de +- knop ingedrukt houden en dan aan de instelknop draaien. Gelukt. Nu maar hopen dat de foto's mooi worden. Overigens, de gebruikshandleiding van de D3100 die ik heb telt maar 69 pagina's.
Voor mijn 2e vraag, de strandfoto's, kan ik daar de stand "auto" voor gebruiken?
Voor mijn 2e vraag, de strandfoto's, kan ik daar de stand "auto" voor gebruiken?
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je kan prima in de auto stand fotograferen maar waarom zou je, daar heb je nou net geen DSLR voor aangeschaft. Denk werk moet je niet aan de camera overlatenm dat moet je zelf doen De A stand is daar prima voor geschikt dan heb je middels diafragma keuze de controle over de evt. scherptediepte. Van de auto stand afhalen en experimenteren met o.a. de a stand
Nikon Z Z & de maskers
Hallo Ed,
Ik wil ook graag zelf experimenteren, maar heb (nog) totaal geen verstand van scherpte-diepte, diafragma's, sluitertijden, etc. Dus ik zet hem op A, maar dan? Geen idee nog. Ik zal in de vakantie eens wat uitproberen, en anders moet ik maar wachten tot de cursus in september. En ik zal hier op het forum nog wat dingen lezen.
Ik wil ook graag zelf experimenteren, maar heb (nog) totaal geen verstand van scherpte-diepte, diafragma's, sluitertijden, etc. Dus ik zet hem op A, maar dan? Geen idee nog. Ik zal in de vakantie eens wat uitproberen, en anders moet ik maar wachten tot de cursus in september. En ik zal hier op het forum nog wat dingen lezen.