Ik ben overgestapt van Canon naar Nikon, en heb gisteren de apparatuur binnen gekregen. Een D7000, met o.a. een Nikkor 105mm Micro VR en een Sigma APO 1.4x teleconverter. Ik heb de converter i.c.m. de macrolens getest, maar mij viel op dat de camera met deze combinatie f/2.8 bleef aangeven, terwijl die naar f/4 zou moeten verspringen.
Vandaar mijn vraag: is het slecht voor de camera/lens als ik de Sigma converter gebruik?
Groeten, Jelte
Nikkor 105mm Micro met Sigma 1.4x?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nikkor 105mm Micro met Sigma 1.4x?
Welkom op het forum en goed om te zien dat je nu de goede keuze hebt gemaakt. 
Nee, het is niet slecht om een sigma converter te gebruiken, hiervan gaat je camera niet kapot.
Je hebt gelijk, dat de camera f4 aan zou moeten aangeven, maar doet dat blijkbaar niet.
Ik heb geen sigma converter, dus weet niet of dit normaal gedrag is, maar zijn vast genoeg mensen op dit forum die je dit kunnen vertellen.
Ik heb een nikon converter, die wel de correcte f waarde aangeeft.

Nee, het is niet slecht om een sigma converter te gebruiken, hiervan gaat je camera niet kapot.
Je hebt gelijk, dat de camera f4 aan zou moeten aangeven, maar doet dat blijkbaar niet.
Ik heb geen sigma converter, dus weet niet of dit normaal gedrag is, maar zijn vast genoeg mensen op dit forum die je dit kunnen vertellen.
Ik heb een nikon converter, die wel de correcte f waarde aangeeft.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Jette,
Welkom.
Ik denk dat de converter vergeet de maximale diafragmawaarde te converteren.
Afgezien dat het een niet-nikon accessoire is, kan het niet veel kwaad.
Overigens: wees erop ebdacht dat de kamera (zeker zonder converter) het effectieve diafragma zal aangeven, rekening houdend met dichtbij scherpstelling.
Groeten, Gijs
Welkom.
Ik denk dat de converter vergeet de maximale diafragmawaarde te converteren.
Afgezien dat het een niet-nikon accessoire is, kan het niet veel kwaad.
Overigens: wees erop ebdacht dat de kamera (zeker zonder converter) het effectieve diafragma zal aangeven, rekening houdend met dichtbij scherpstelling.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Beiden bedankt voor de reactie, dan weet ik dat het geen problemen oplevert.
Gijs, ik keek al vreemd op gisteren toen de camera bij een 1:1 vergroting f/4.8 aangaf. Even op internet gezocht, toen kwam ik er al snel achter dat het eigenlijk hetzelfde is als bij Canon macrolenzen, al wordt het daar niet op de camera aangegeven.
Groeten, Jelte
Gijs, ik keek al vreemd op gisteren toen de camera bij een 1:1 vergroting f/4.8 aangaf. Even op internet gezocht, toen kwam ik er al snel achter dat het eigenlijk hetzelfde is als bij Canon macrolenzen, al wordt het daar niet op de camera aangegeven.
Groeten, Jelte