zonsopgang boven sawa in Bali

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Jokidoki
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

zonsopgang boven sawa in Bali

Bericht door Jokidoki » zo aug 19 2012 3:17 pm

Beste Mensen graag jullie reactie op de fotos van de zonopkomst boven de sawa's op Bali.
Probleem wat ik hier had dat ik zowel de sawa's als de zon goed belicht wilde hebben en ik maar 1 grad.den. filter bij me had (met nog te weinig stops) en dus de sawa's aanzienlijk heb moeten aanzetten, ten kost van wat extra ruis. Voor mijn gevoel klopt het zo wel met de werkelijkheid, wat zijn jullie bevindingen?

*edit* ik zie dat de exif mist, ik snap nog niet waarom dit niet goed gaat. foto 1 en 2 :Exposure 0.025 sec (1/40)
Aperture f/22.0 , Focal Length 18 mm; foto 3 Exposure 1/80.
alles op statief en manuale stand, manual focus, matrix metering.

foto 1: net ervoor:
Afbeelding
20120805-DSC_5461.jpg by jacco noordam, on Flickr

foto 2: net op het randje
Afbeelding
20120805-DSC_5463.jpg by jacco noordam, on Flickr

foto 3: net erna

Afbeelding
20120805-DSC_5465.jpg by jacco noordam, on Flickr

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: zonsopgang boven sawa in Bali

Bericht door Arthur Mol » zo aug 19 2012 4:16 pm

Als jij vind dat de foto op deze wijze de werkelijkheid het meest benaderd dan is het goed.

De exif is niet te zien omdat Flickr alleen de exif doorgeeft van de originele foto. Om de exif hier zichtbaar te maken zal je de foto dus op formaat 1024 x 680 moeten uppen op Flickr en niet op 4288 x 2848 zoals je nu gedaan hebt.

Ik vind het mooie plaatjes, ondanks dat de horizon niet helemaal recht staat. Foto 1 vind ik de mooiste omdat de omtrek en contouren van de Gunung Agung (daar is ie weer :D ) hier het beste zichtbaar zijn.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » zo aug 19 2012 4:30 pm

Foto een en drie geven mij een heerlijk gevoel, voor mij geslaagd zoals ze eruit zien.
Hoe het er 'werkelijk' uitziet-zag is voor mij minder van belang, maar ik geloof het graag. Mooie wereld beeld.
Groet, Jeroen

edit..
zonne-energie panelen rechtshalverwege?

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » zo aug 19 2012 11:47 pm

Een erg fraaie plaat, waar afbreuk aan wordt gedaan door de scheve horizon en da's jammer!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo aug 19 2012 11:54 pm

Mooie scene/foto. Inderdaad even rechtzetten. Wellicht uitsnijden naar 16:9 formaat (minder lucht) waardoor de foto aan weidsheid en spanning wint.

Zoiets dan. Ik heb ook het stofje op je sensor links naast de vulkaan weggehaald.
Plus iets aan invullicht voor de voorgrond en de verzadiging iets verminderd.
S.v.p. laten weten als de geplaatste foto niet gewenst is, dan haal ik 'm gelijk weg.

Afbeelding

Tjeerd88
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tjeerd88 » ma aug 20 2012 12:40 am

Heel mooi gedaan met dat tegenlicht. Foto 3 vind ik de mooiste. En inderdaad, die horizon moet recht.
Suggestie: dat blauwe streepje/laken op 1/3 rechts, zou ik weg halen. Het leidt af van al die mooie groentinten.

Vr.groet,
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » ma aug 20 2012 11:38 am

Ik denk eigenlijk dat je te ver bent gegaan in de bewerking en de voorgrond te licht hebt gemaakt. Ik was er natuurlijk niet bij, dus het is voor mij moeilijk te bepalen wat nou wel of niet klopt met de werkelijkheid.
De voorgrond is naar mijn idee té licht voor een zonsopgang. Zeker op de foto waarbij de zon nog niet zichtbaar is, is de hoeveelheid licht op de voorgrond onnatuurlijk. De voorgrond heeft de hoeveelheid licht die je zou verwachten bij een grijze bewolkte dag, niet de hoeveelheid die vlak voor zonsopgang op het landschap valt ;) Als je de voorgrond donkerder maakt (net zo donker als het land op de achtergrond, meer richting de horizon) zal de sfeer denk ik nog veel beter over komen ;)

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » ma aug 20 2012 10:16 pm

Beste mensen, dank voor jullie reacties. Wat grappig is om te zien is dat jullie de horizon storend vinden, echter dit is de werkelijkheid omdat dit deel uitmaakte van een bergeketen die links buiten de foto nog verder omhoog loopt tot de top. Daardoor lijkt het net of de horizon scheef staat.

Stofje was ik inderdaad vergeten, dank voor de tip.

Wat vertreft nabewerking, ik merk dat het nogal uitmaakt waar jet het op bekijkt. Op mijn laptop ziet het er anders uit dan op mn ipad, ook qua kleuren. Ik denk dat ik eens ga kalibreren. Wellicht lijkt het daardoor ietwat teveel verzadiging bij de foto 1 .

Nabewerken is ok, ik vind echter wel dat de foto in gewijzigde formaat wat druk worden, meer lucht geeft ook letterlijk wat meer lucht. Kwestie van smaak.

Nogmaals dank voor de reacties en tips

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”