SD memory card type

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
pollewops

SD memory card type

Bericht door pollewops » vr aug 17 2007 12:59 pm

Hallo Nikon liefhebbers,

Ik heb een Nikon D80 en wil daar een SD kaart voor aanschaffen.
Ik zie 2 mogelijke keuzes:
- Sandisk SD 4 GB Extreme III (eur 65)
- Sandisk SD 4 GB HC + reader (eur 39 !!)

Welke zou het beste zijn !
Denk aan snelheid, robuustheid, prijs enzovoort.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr aug 17 2007 1:07 pm

Heb zelf de Extreme III 2GB en die bevalt goed. Hou er rekening mee dat de 4GB niet door Nikon getest zijn. Dit kun je op hun website vinden welk SD geheugen is getest en is goedgekeurd.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Stef

Bericht door Stef » vr aug 17 2007 1:38 pm

Ik heb één 2GB Extreme III en vier 2GB Ultra II en merk in de camera geen verschil. Beide soorten bevallen erg goed. Ik heb een keer een goedkope soort gehad en die was veeeeel te langzaam.

pollewops

Bericht door pollewops » vr aug 17 2007 1:53 pm

Even een reactie op mijn eigen vraag:
Ik zie net dat de SDHC een standaard SD kaart is dus geen Extreme II of III of IV....
Vergelijk is dus een beetje appels met peren: Extreme 0 en Extreme III.

Roberto

Bericht door Roberto » vr aug 17 2007 8:44 pm

4 GB is geen probleem voor je D80! neem wel de extreme III

mzzl, Robbert

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » vr aug 17 2007 11:56 pm

waarom geen 2x 2GB? je zou niet de eerste zijn die zn foto's op de meest lullige manier kwijt raakt

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za aug 18 2007 1:37 am

Smilda.NET schreef:waarom geen 2x 2GB? je zou niet de eerste zijn die zn foto's op de meest lullige manier kwijt raakt
Met een simpel en goed recovery programma zoals ** Smart Recovery ** zijn ze zo weer terug te halen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

keesh

SDHC vs. Extreme II en II

Bericht door keesh » za aug 18 2007 2:07 am

Ook voor mij is het nog niet helemaal duidelijk hoe het zit met deze varianten.
De verkoper die er veel verstand van leek te hebben beweerde dat SDHC de hoogste snelheid heeft die de D80 kan verwerken. Ik heb daarom nu een 4GB in mijn D80 en van traagheid is helemaal niets te merken. MAAR SDHC is nog lang niet geaccepteerd voor lezers en imagebanks. Daar greep ik dus mee mis. De meegeleverde reader biedt daar geen oplossing voor. Ik heb het nu kunnen oplossen door een tussengeschakelde copybox van Sitecom (10,- euro).

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za aug 18 2007 2:27 am

SDHC kan groter zijn dan een gewone SD, hoeft niet perse sneller te zijn. Er zijn wel snellere en langzamere kaartjes, ook bij SD, maar dat heeft dus niks met HC te maken.

Omdat SDHC een relatief nieuwe standaard is, zijn og lang niet alle SD apparaten SDHC compatiebel. Met name de oudere en de goedkopere versies (zowel lezertjes als andere apparaten) hebben hier last van. 't Is ook niet reëel om bijvoorbeeld van mijn vier jaar oude kaartlezer te verwachten dat hij een norm ondersteunt die nog niet eens bestond toe ik hem kocht...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

pollewops

Bericht door pollewops » za aug 18 2007 8:53 am

Even een tussenstand voor mijn keuze: ik ga de 4Gb Extreme III aanschaffen en laat SDHC nog even liggen in de schappen.

Dank voor alle reacties.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » za aug 18 2007 8:56 am

denk ik ook de meest verstandige keuze

alfa156

Bericht door alfa156 » za aug 18 2007 9:13 am

Ik heb al enige tijd beiden van Sandisk dat wil zeggen de 4 gig sdhc en de 4 gig ultra II sdhc. Beiden werken prima in mijn D80. De ultra is wel behoorlijk wat sneller.

keesh

Bericht door keesh » za aug 18 2007 11:01 am

Ik ben nieuwsgierig of het snelheidverschil die Alfa156 constateert slaat op het fotograferen of het uitlezen naar imagebank en/of computer. En zijn er bij beide versies readers meegeleverd?

alfa156

Bericht door alfa156 » za aug 18 2007 11:35 am

Bij beide kaarten zijn readers meegeleverd (althans zo heb ik ze gekocht). Zonder kan je de foto's niet wegschrijven naar je computer als je de camera er niet aankoppelt. Ik gebruik gaan imagebank. Met name het uitlezen naar de computer gaat aanzienlijk sneller. Als je niet meerdere foto's achter elkaar maakt is een snellere kaart niet nodig.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”