D90 of D5100
Re: D90 of D5100
D7000 is plusminus 800 (body).
Ik bedoel meer, los van of de body het zelf volhoudt, is het niet zo dat je over pak 'm beet drie a vijf jaar weer zoveel verbeterde techniek hebt in de nieuwe bodies dat je eigenlijk toch weer een nieuwe wil.. Of zal dat wel mee vallen?
Ik bedoel meer, los van of de body het zelf volhoudt, is het niet zo dat je over pak 'm beet drie a vijf jaar weer zoveel verbeterde techniek hebt in de nieuwe bodies dat je eigenlijk toch weer een nieuwe wil.. Of zal dat wel mee vallen?
Tegen die tijd moet jezelf afvragen mis ik nu wat, kom ik tekort met wat ik nu fotografeer en wilt gaan doen.LaraLise schreef:D7000 is plusminus 800 (body).
Daarom moet je nu een goede keuze maken betreft de body. wat wil ik er mee gaan doen en wat zullen mijn interesse over een jaar zijn.
Alleen jij kan dat weten

Ik kan alleen aangeven dat je hobby wel groter kan worden dan nu is.
Als je hobby groter wordt, kan dat met meer glaswerk ook worden ondersteunt.
1 Mooie macro objectief. Tamaron 90mm of de 105 Nikon 2.8
2 Portret objectief 50 1.4 of een 85 mm
3 Meer tele 70-300 of ...meer mm
enz enz
Ga naar een Fotovakzaak en leg de twee body 's naast elkaar en kijk naar het Menu, knoppen, hoe hij aanvoelt en kies uiteindelijk voor de D90

Kroontje
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb zelf nu 2,5 jaar de D90, en enige waarom ik een andere body zou willen is het ruis niveau. Dus denk als ik de D7000 zou hebben, hoef ik geen andere.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Wat ik hier dus wel mis.
Wat is je budget voor een nieuwe camera + lens?
Voor wat meer wat een D90 kost, kan je ook een tweedehands Nikon D300 kopen.
Wat ik al eerder aangaf, kijk eens ook naar tweedehands AF S lensen, zowel hier als op MP, vaak zit er dus ook een UV filter er al op.
Wat betrefd de D90, daar is het maxiamle ISO NIET zo hoog, vakman zei, je kan maximaal de helft van je ISO op de camera gebruiken.
Ja ja, ik heb dus al mijn AF S lensen tweedehands gekocht en heb er geen spijt van gehad, die AF S 18-105mm zit standaard op mijn D3200.
Ga dan ook eens shoppen, want dat kan ook een besparing opleveren, want dit spul is dagprijs gevoelig.
Wat is je budget voor een nieuwe camera + lens?
Voor wat meer wat een D90 kost, kan je ook een tweedehands Nikon D300 kopen.
Wat ik al eerder aangaf, kijk eens ook naar tweedehands AF S lensen, zowel hier als op MP, vaak zit er dus ook een UV filter er al op.
Wat betrefd de D90, daar is het maxiamle ISO NIET zo hoog, vakman zei, je kan maximaal de helft van je ISO op de camera gebruiken.
Ja ja, ik heb dus al mijn AF S lensen tweedehands gekocht en heb er geen spijt van gehad, die AF S 18-105mm zit standaard op mijn D3200.
Ga dan ook eens shoppen, want dat kan ook een besparing opleveren, want dit spul is dagprijs gevoelig.
Mijn budget is niet heel erg van belang, ik heb liever dat ik een set koop die het geld waard is (voor mijn eisen) en waar ik tevreden over ben, dan dat ik net iets te goedkoop ga en gewoon niet 100% tevreden ben.. Having said that, ik wil natuurlijk ook niet een camera met overbodige luxe.
Dus waar komt het op neer.. Ik overweeg bodies in de prijsrange van de huidige D5100, D90, en D7000. Om te beginnen neem ik waarschijnlijk het 18-105 VR objectief, om van daaruit verder te kijken naar een eventuele aanvulling.
Dus waar komt het op neer.. Ik overweeg bodies in de prijsrange van de huidige D5100, D90, en D7000. Om te beginnen neem ik waarschijnlijk het 18-105 VR objectief, om van daaruit verder te kijken naar een eventuele aanvulling.
Als je budget zo dat je ook naar de D7000 kan kijken, dan ik de keuze niet meer zo moeilijkk overweeg bodies in de prijsrange van de huidige D5100, D90, en D7000. Om te beginnen neem ik waarschijnlijk het 18-105 VR objectief, om van daaruit verder te kijken naar een eventuele aanvulling.

Ga dan voor de D7000 met evt de 18-105 erbij.
Dan ben je zeker heel wat jaartje onder de pannen betreft de bodie

Kroontje
Zet eerst wat betrefd je eisen aan een body op papier, wat wil je doen en zo in fotografie.LaraLise schreef:Mijn budget is niet heel erg van belang, ik heb liever dat ik een set koop die het geld waard is (voor mijn eisen) en waar ik tevreden over ben, dan dat ik net iets te goedkoop ga en gewoon niet 100% tevreden ben.. Having said that, ik wil natuurlijk ook niet een camera met overbodige luxe.
Houd er ook rekening mee, dat er body's zijn met Interne scherpstelmotor voor de AF en ook met NIET.
Verders dit spul is ook dagprijs gevoelig en ga dan ook shoppen.
Koop je een bepaalde body met AF (S) 18-105mm lens, neem dan ook een extra battery erbij en een geheugenkaart moet je er los bij kopen, neem dan wel een grote.
Bij sommige body's kan je ook een grip kopen, handig krijg je meer massa en er kunnen 2 accu's in.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
hallo Laralise,
Ik heb vanaf juni vorig jaar een D5100 en nog steeds tot volle tevredenheid. Het lukt steeds vaker om mooie platen te schieten. Daar moet je soms wel wat meer moeite voor doen vwb de instellingen daar de meeste via het menu gaan.
Eigenlijk heb je zelf het antwoord al gegeven in je openingspost ! Je vindt het gemak van de instellingen zoals de D90 heeft wel fijn.
Ikzelf vind het schermpje bovenop wat overrated: op de achterkant van de camera kun je hetzelfde lezen en nog 4x zo groot ook ! Niettegenstaande zijn er hele volksstammen die erbij zweren dat het geweldig is.
De meeste lenzen zijn tegenwoordig met auto focus motor ( bij Nikon AFs, bij Sigma HSM ) dus of die motor echt zo nodig is ?? Ik fotografeer ook vaak binnen en heb daarom ook bewust voor de D5100 gekozen vanwege de betere hoge iso prestaties.
Als ik zo lees wat je ermee wilt gaan doen zou ik als de keus alleen uit de D90 en de D5100 is de D90 kiezen ! Dan krijg je tevens nog het Nikon flitssysteem erbij ( ben de naam ervan even kwijt CVS oid )
Vwb het objectief als de 18-105 van Nikon. Dat is een leuke allround lens. Alleen staat mij de plastic vatting niet aan. Ik heb daarom gekozen destijds voor een Sigma 17-70 lens.
Ik heb vanaf juni vorig jaar een D5100 en nog steeds tot volle tevredenheid. Het lukt steeds vaker om mooie platen te schieten. Daar moet je soms wel wat meer moeite voor doen vwb de instellingen daar de meeste via het menu gaan.
Eigenlijk heb je zelf het antwoord al gegeven in je openingspost ! Je vindt het gemak van de instellingen zoals de D90 heeft wel fijn.
Ikzelf vind het schermpje bovenop wat overrated: op de achterkant van de camera kun je hetzelfde lezen en nog 4x zo groot ook ! Niettegenstaande zijn er hele volksstammen die erbij zweren dat het geweldig is.
De meeste lenzen zijn tegenwoordig met auto focus motor ( bij Nikon AFs, bij Sigma HSM ) dus of die motor echt zo nodig is ?? Ik fotografeer ook vaak binnen en heb daarom ook bewust voor de D5100 gekozen vanwege de betere hoge iso prestaties.
Als ik zo lees wat je ermee wilt gaan doen zou ik als de keus alleen uit de D90 en de D5100 is de D90 kiezen ! Dan krijg je tevens nog het Nikon flitssysteem erbij ( ben de naam ervan even kwijt CVS oid )
Vwb het objectief als de 18-105 van Nikon. Dat is een leuke allround lens. Alleen staat mij de plastic vatting niet aan. Ik heb daarom gekozen destijds voor een Sigma 17-70 lens.
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Precies, bij de keuze tussen D7000 en D90 is de eerste de beste denk ik.Kroontje schreef:Als je budget zo dat je ook naar de D7000 kan kijken, dan ik de keuze niet meer zo moeilijk
Ga dan voor de D7000 met evt de 18-105 erbij.
Dan ben je zeker heel wat jaartje onder de pannen betreft de bodie
Kroontje
En vind je de knopjes en het tweede schermpje belangrijk dan vallen de D3200 en D5100 helemaal al af.
Ik zou mij nog kunnen voorstellen dat de overstap van compact naar D7000 eerst wat groot is, maar met een beetje doorzetten en veel lezen en leren, kom je er vast wel!
En om het budget nog meer te rekken, Nikon heeft ook een 18-300...

Hou de body met de gewenste lens in een goede fotozaak gewoon even een tijdje vast. Dan voel je vanzelf of het wat voor je is!
En, welkom op dit forum!!
Groet,
JW
JW
Ik denk dat CLS bedoeltDan krijg je tevens nog het Nikon flitssysteem erbij ( ben de naam ervan even kwijt CVS oid )

Is wel interessant, namelijk kan je met de D90 en D7000 in command mode een grote groep flitsers aansturen

Is mooi als je bijv twee flitsers wilt aansturen.
Kroontje
-
- Clublid
- Contacteer:
Bedankt ! Ik bedoelde idd CLS.
Allen bedankt voor de reacties, ik heb er zeker wat aan.
Wat ik graag nog even wou toevoegen is dat het natuurlijk allemaal wel wat genuanceerder ligt qua prijs. Nee ik hoef niet te sparen voor een D7000 als ik die zou willen, maar ik geef uiteraard ook liever 600 euro uit aan een goede body dan 800 euro aan een body met (voor mij) overbodige functies. Ik wil gewoon waar voor m'n geld.
Ik neem al jullie meningen absoluut mee, en Frans, ook jij bedankt voor de input over de D5100. Heb jij zelf toch getwijfeld tussen meerdere toestellen of was het voor jou direct duidelijk?
Wat ik graag nog even wou toevoegen is dat het natuurlijk allemaal wel wat genuanceerder ligt qua prijs. Nee ik hoef niet te sparen voor een D7000 als ik die zou willen, maar ik geef uiteraard ook liever 600 euro uit aan een goede body dan 800 euro aan een body met (voor mij) overbodige functies. Ik wil gewoon waar voor m'n geld.
Ik neem al jullie meningen absoluut mee, en Frans, ook jij bedankt voor de input over de D5100. Heb jij zelf toch getwijfeld tussen meerdere toestellen of was het voor jou direct duidelijk?
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Die 200 euro meer is de D7000 volgens mij wel waard. Het is een nieuwer model, scheelt toch 4 jaar met de D90.LaraLise schreef:ik geef uiteraard ook liever 600 euro uit aan een goede body dan 800 euro aan een body met (voor mij) overbodige functies. Ik wil gewoon waar voor mijn geld
En de lichtgevoeligheid van de D7000 is wel een voordeel. Misschien merk je dat nu niet maar je zal het maar nodig gaan hebben in de nabije toekomst.
Ik denk niet dat er overbodige functies op de D7000 zitten, functies die jij helemaal niet zal van gebruiken.
Maar het is een pittige keuze, en wij zijn allemaal benieuwd wat je gaat doen!
Groet,
JW
JW
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb een aantal camera's op een shortlist gezet en ben van daar verder gegaan. Omdat ik er nog niet veel van wist wilde ik niet 2e hands kopen. Op mijn shortlist stonden oa de Nikon D5100 / D90 en D7000. Ook de Canon 600D stond op de lijst alsmede de Pentax KR5.
Die laatste was eigenlijk heel goed geschikt voor wat ik doe maar de beschikbare lenzen deed mij toen besluiten om toch voor Nikon of Canon te kiezen.
De D90 vond ik wel een mooie ( en ik dacht ook goede camera) maar voor binnen fotograferen moest deze het afleggen tegen de D5100 en D7000. Omdat ik ook een betere lens wilde als de std lens die normaal bij een kit zit ( 18-55) en mijn budget 1100 euro werd het de D5100 en de Sigma 17-70 lens.
De 600D was ook een goede kandidaat maar verloor omdat ik de D5100 gemakkelijker vast kon houden.
Kwa prijs en mogelijkheden waren de D5100 en 600D naar mijn mening om het even.
Die laatste was eigenlijk heel goed geschikt voor wat ik doe maar de beschikbare lenzen deed mij toen besluiten om toch voor Nikon of Canon te kiezen.
De D90 vond ik wel een mooie ( en ik dacht ook goede camera) maar voor binnen fotograferen moest deze het afleggen tegen de D5100 en D7000. Omdat ik ook een betere lens wilde als de std lens die normaal bij een kit zit ( 18-55) en mijn budget 1100 euro werd het de D5100 en de Sigma 17-70 lens.
De 600D was ook een goede kandidaat maar verloor omdat ik de D5100 gemakkelijker vast kon houden.
Kwa prijs en mogelijkheden waren de D5100 en 600D naar mijn mening om het even.
Frans, ben je blij met die keuze (minder dure body, duurdere lens)? Want die lens kun je natuurlijk meenemen naar een eventuele upgrade van je body.. En heb je misschien voorbeeldfoto's voor mij?
De D7000 vind ik nog steeds een prachtige body, maar misschien kan ik het geld toch beter in een lens gooien. Wat betreft de D90, ik heb er toch een minder fijn gevoel bij. Zeker gezien de prestaties binnen - ik denk nu niet dat ik veel binnen zal fotograferen, maar je beperkt jezelf er toch wel mee.. Op mijn huidige camera had ik ook niet zoveel knopjes en een extra schermpje als op de D90, dus misschien kun je zoiets pas echt missen als je het al gewend bent?
Voorlopig ben ik dus toch weer meer gericht op de D5100.
De D7000 vind ik nog steeds een prachtige body, maar misschien kan ik het geld toch beter in een lens gooien. Wat betreft de D90, ik heb er toch een minder fijn gevoel bij. Zeker gezien de prestaties binnen - ik denk nu niet dat ik veel binnen zal fotograferen, maar je beperkt jezelf er toch wel mee.. Op mijn huidige camera had ik ook niet zoveel knopjes en een extra schermpje als op de D90, dus misschien kun je zoiets pas echt missen als je het al gewend bent?
Voorlopig ben ik dus toch weer meer gericht op de D5100.