foto's in prullemand echt weg ?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Jaap_van_Ekris

Re: foto's in prullemand echt weg ?

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo aug 22 2012 4:11 pm

CaptainHook schreef:Ehhh, ja ik ook. Het effect is, bij mij, precies hetzelfde, of ik nou op de toets [DEL] druk of via het muis-submenu 'delete' kies. Ik krijg in beide gevallen een dialoog venster (GUI! :wink: ) met een tekst die vertelt of het over folders of over files+folders gaat en of ik die wil deleten... dus tja... nogmaals, hoe duidelijk kan het zijn?
Wees gewaarschuwd: dat doet hij dus zeker niet altijd! Ik kan het nu ook niet eenvoudig reproduceren (krijg nu ook de waarschuwing), maar dat doet hij dus zeker niet altijd en dan is weg ook echt weg. Bedenk dat als je servers hebt die automatisch changes repliceren, dergelijke fouten ook gelijk repliceren.

Jaap

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo aug 22 2012 4:23 pm

Léon Obers schreef:
Jaap_van_Ekris schreef:Afbeelding

Als je op "del" drukt kom je er op de vervelende manier achter dat je de directory geselecteerd hebt, ondanks dat ik op de foto van de uil geklikt heb...
Er zitten kleine nuanceverschillen die jij waarschijnlijk niet opmerkt waardoor een hele directory wordt gekozen, of slechts een enkel bestand.

...

Een en ander werkt vergelijkbaar als mappen in de Windows verkenner aan de linkerkant kiezen en dan deleten waarbij de hele map met inhoud wordt weggehaald. Zo gauw je rechts in het venster een bestand selecteert, is dat het actieve object om te worden weggehaald. Alleen bij Windows verkenner is de keus van een selectie "rechts" ook zwart en is er geen "mouse-over" kleurstelling als je met de cursor boven een bestand staat. (Win XP).

Bij Nikon is er voor het venster rechts dus een differentiatie in grijze tint met welk bestand actief is, en waar je met de muis boven staat, maar nog niet daadwerkelijk als selectie hebt gekozen. In combinatie met de shift-knop of control-knop kies je dan direct een grotere selectie.
Met alle respect Leon, maar kun jij mij vertellen welke ik in het bovenstaande plaatje geselecteerd heb? Want wat ik gedaan heb is dat ik een left-click op de foto heb gegeven (toch wel universeel gezien als het selecteren van iets), maar als ik op "del" druk dondert hij wel degelijk de hele directory weg. Ik zeg het nogmaals, wellicht met duidelijkere woorden: ik heb gehandeld maar die Nikon software pakt dat niet.

De GUI reageert niet zoals Windows (als voormalig Microsoft MVP heb ik een kopie van de style guide, die ook in Explorer wordt gebruikt). Windows gebruikt altijd bij de selectie de contrastkleur. Dus als ik hetzelfde in Windows Explorer herhaal wordt de map lichtgrijs op een witte achtergrond, en de foto knalblauw.....

Jaap

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo aug 22 2012 4:39 pm

En nog iets:
er zijn kleine nuanceverschillen tussen de verschillende Windows versies! Daarbovenop kun je ook nog andere kleurschema's kiezen voor je hele windows omgeving. EN (!) je kunt expliciete bevestigingen ook nog eens in/uitschakelen...
M.a.w. heel veel variabelen... :mryellow:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 22 2012 5:04 pm

Jaap_van_Ekris schreef:....wat ik gedaan heb is dat ik een left-click op de foto heb gegeven (toch wel universeel gezien als het selecteren van iets), maar als ik op "del" druk dondert hij wel degelijk de hele directory weg. Ik zeg het nogmaals, wellicht met duidelijkere woorden: ik heb gehandeld maar die Nikon software pakt dat niet.
Hoe ik het ook bij mijzelf probeer, bij mij gaat de directory er op die manier niet uit, alleen het gekozen fotobestand.
(Eerder NikonView NX2 versie 2.3.2, nu versie 2.5, maakt geen verschil ----> maar wel in Win XP 32 bit).
Maak de cache eens leeg.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Bak
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

foto's in prullemand echt weg ?

Bericht door Bak » wo aug 22 2012 5:29 pm

Tuihanti schreef:P.S. Nikon gaat de software er niet voor veranderen hoor.
Waarom niet? Er kan best een foutje inzitten wat nog niet bekend is. Als je het meldt kunnen ze in ieder geval kijken of het in een update mee kan. Nee, ze zullen waarschijnlijk geen nieuwe versie uitbrengen omdat één persoon een bug meldt. Maar het kan zeker nut hebben om het te melden.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo aug 22 2012 5:32 pm

Als er geen foutje is hoeft er ook niets verandert te worden.
In dit geval is het de manier hoe je er mee om gaat. :wink:

Als je het wilt melden dan doe je dat toch.
Time wil tell.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”