nieuwe versie View NX2

Discussies over fotobewerking en archivering
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: nieuwe versie View NX2

Bericht door Patrick » wo sep 01 2010 11:22 am

gewoon peter schreef:
Patrick schreef:Dit is trouwens wel een draadje over Capture NX. We hebben een apart draadje over de nieuwe versie van View NX...
Sorry, kwam ik later ook achter, kun jij het verplaatsen? gr. peter
Gebeurd. Volgende keer wellicht even het uitroeptekentje gebruiken als dat gebeurt. Dan pikt een van de moderators het wel op.

Hier dus verder over View NX 2!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Enrico

Bericht door Enrico » wo sep 01 2010 2:17 pm

gewoon peter schreef: Als je een nieuwe NEF bewerkt en daarna opslaat ben je het origineel kwijt. En na opslaan van een alsnog bewerkte JPG slaat hij het origineel weer op voor je. Het was al aangehaald, maar "opslaan als" werkt ook goed en in de "bewerkingsmodus" kun je de opname al in de juiste map stoppen.
Misschien wat vergeten, misschien wat te veel, maar ik vind dat er nu ook wel eens iets positiefs over geschreven mag worden en mocht iemand iets anders bemerkt hebben hoor ik graag.
Volgens mij gebeuren de aanpassingen in NEF niet destructief voor het origineel, dus heeft het geen zin om het origineel apart op te slaan, die ben je niet kwijt, je reset simpelweg je bewerkingen en het origineel is er weer. Wel netjes dat bij de bewerking van een JPG het origineel wel netjes in een mapje wordt opgeslagen.
Verder heel tevreden over VNX2, met name de functie voor rechtzetten en croppen miste ik. Nu kan ik voor veel foto's al uit de de voeten met View en hoef ik minder met Capture te werken.
Ok transfer geïntegreerd vind ik handig.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo sep 01 2010 3:04 pm

Enrico, heb het weer getest, maar een crop gemaakt op een onbewerkte NEF, verder niets, icoontje opslaan, afsluiten. Opnieuw opstarten, icoon bewerken, foto dubbelklikken, maar de reset button blijft donker en wat ik ook doe de crop blijft. Heb het uiteraard gedaan op een foto waar het makkelijk bij kon. gr. peter

Enrico

Bericht door Enrico » do sep 02 2010 8:46 am

gewoon peter schreef:Enrico, heb het weer getest, maar een crop gemaakt op een onbewerkte NEF, verder niets, icoontje opslaan, afsluiten. Opnieuw opstarten, icoon bewerken, foto dubbelklikken, maar de reset button blijft donker en wat ik ook doe de crop blijft. Heb het uiteraard gedaan op een foto waar het makkelijk bij kon. gr. peter
Wow, dat had ik niet verwacht! Goed om te horen, want dat kan me een hoop ellende besparen. Ik ga het ook een uitproberen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 02 2010 10:01 am

Enrico schreef: Volgens mij gebeuren de aanpassingen in NEF niet destructief voor het origineel, dus heeft het geen zin om het origineel apart op te slaan, die ben je niet kwijt, je reset simpelweg je bewerkingen en het origineel is er weer.
Ik heb het niet kunnen proberen zoals Peter want ik heb ViewNX2 niet geïnstalleerd.
Maar ik ga van het standpunt uit om altijd je originele bestand puur onbewerkt te bewaren.
Je weet niet wat Nikon in de toekomst aan software uitbrengt en of de extra opgeslagen bewerkingslijst van ouder bewerkte bestanden compatibel blijft met nieuwe software. Dan kun je mogelijk die bewerkte bestanden niet meer inlezen.
Dat geldt idem nu reeds voor niet Nikon RAW-convectors die wel de originele bestanden kunnen inlezen, maar meestal niet de bewerkte. Dat soort risico's vind ik te sterk om dan helemaal geen bestanden meer te kunnen inlezen. Dus mijn devies, altijd in ieder geval je originele bestand bewaren / archiveren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

beijk

Bericht door beijk » do aug 23 2012 8:53 pm

Als beginner zou ik graag een handleiding willen downloaden of kopen van het Nikon ViewNX2 foto progamma, heb al vele sites bezocht maar krijg geen antwoord

Nikon antwoord dat dit op de meegeleverde CD staat maar ik kan niets vinden maar ben ook bijna 80 jaar

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » do aug 23 2012 9:01 pm

Op de Nederlandse support website van Nikon staat geen handleiding.
Wel een verwijzing naar een Engelstalige zelfstudie: http://www.nikondigitutor.com/eng/viewnx2/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In het programma zelf zit een hulp-functie. Deze kun je vinden in het 'Help' menu.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » do aug 23 2012 9:02 pm

beijk schreef:Als beginner zou ik graag een handleiding willen downloaden of kopen van het Nikon ViewNX2 foto progamma, heb al vele sites bezocht maar krijg geen antwoord

Nikon antwoord dat dit op de meegeleverde CD staat maar ik kan niets vinden maar ben ook bijna 80 jaar
Ik kan geen handleiding vinden voor view nx. maar wel voor capture NX. Dat staat hier:

http://download3.nikonimglib.com/archiv ... EU1F02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

View NX gebruikt men eigenlijk alleen maar om de foto's vanaf de camera te downloaden naar de computer. Men kan in dit programma kleine aanpassingen verrichten, maar als je dan rechts klikt op een bepaalde foto, kun je kiezen om vandaar uit naar je foto programma te gaan en dat is dan Capture NX of voor sommigen onder ons, Photoshop. Misschien hebt u hier iets aan? Mag ik tevens mijn bewondering uitspreken voor het feit dat u (zo jong als u bent) toch in de digitale fotografie gestapt bent?

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » do aug 23 2012 9:14 pm

beijk schreef:Als beginner zou ik graag een handleiding willen downloaden of kopen van het Nikon ViewNX2 foto progamma, heb al vele sites bezocht maar krijg geen antwoord

Inmiddels achter de schermen geregeld door een mede forumlid

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do aug 23 2012 9:22 pm

JBD schreef: Ik kan geen handleiding vinden voor view nx. maar wel voor capture NX. Dat staat hier:

http://download3.nikonimglib.com/archiv ... EU1F02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Je bedoeling is goed, maar als je op bijna 80-jarige leeftijd beginner bent, dan ben je nog niet meteen toe aan Capture NX2, lijkt me.
View NX gebruikt men eigenlijk alleen maar om de foto's vanaf de camera te downloaden naar de computer. Men kan in dit programma kleine aanpassingen verrichten, maar als je dan rechts klikt op een bepaalde foto, kun je kiezen om vandaar uit naar je foto programma te gaan en dat is dan Capture NX of voor sommigen onder ons, Photoshop.
Dat is toch wel ruimschoots te laatdunkend c.q. badinerend over View NX2. Buiten de downloadfunctie van Nikon Transfer - via VNX2 - zijn de aanpassingsmogelijkheden voor verreweg de meeste amateurfoto's en -fotografen méér dan voldoende (ZEKER voor wie toch alleen of hoofdzakelijk JPG schiet!), terwijl het bovendien een uitstekend programma is om te browsen, sorteren, etc.
Misschien hebt u hier iets aan? Mag ik tevens mijn bewondering uitspreken voor het feit dat u (zo jong als u bent) toch in de digitale fotografie gestapt bent?
Geheel mee eens.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr aug 24 2012 7:46 am

Léon Obers schreef:.....
Je weet niet wat Nikon in de toekomst aan software uitbrengt en of de extra opgeslagen bewerkingslijst van ouder bewerkte bestanden compatibel blijft met nieuwe software. Dan kun je mogelijk die bewerkte bestanden niet meer inlezen...... Dus mijn devies, altijd in ieder geval je originele bestand bewaren / archiveren.
Om dezelfde reden bewaar ik altijd een aantal versies van de ongeinstalleerde software.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”