jullie ervaringen met AF-ON techniek op D90?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Jokidoki
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

jullie ervaringen met AF-ON techniek op D90?

Bericht door Jokidoki » vr aug 24 2012 10:29 pm

Beste Mensen,
Ik ben wat aan het oefenen met de focustechniek AF-ON zoals ik het maar noem, waarbij de AF op AF-C staat en ik de AF aanzet via de AF-ON toets als ik deze indruk. Op de d90 zit geen dedicated AF-ON knop maar deze is toe te wijzen aan de AE/AF lock knop via het menu.
Het voordeel zou zijn dat je heel makkelijk focus kan wisselen om zowel stilstaande objecten als bewegende objecten makkelijk te fotograferen. Het is even wennen maar het werkt inderdaad best goed. Ik heb het goed kunnen uitproberen op het voetbalveld, vollop overgang van stilstand naar beweging etc.
Echter, ik merk dat ik niet meer goed door de zoeker kan kijken omdat mn duim in de weg zit. en dus wat verder van de zoeker af moet kijken, niet echt handig. (hebben meer mensen dit?)
Andere bodys hebben soms wel een dedicated AF-ON toets en deze lijkt ook veel meer rechts op de body te zitten dan de AE/AF lock knop op de D90.

Ik denk niet dat ik het altijd gebruik, maar het is wel handig in bepaalde situaties.

Ik ben eigenlijk naar benieuwd naar ervaringen van anderen, met en zonder D90.
Gebruiken jullie de techniek ook? Vaak?
Ik hoor het graag

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: jullie ervaringen met AF-ON techniek op D90?

Bericht door Patrick » vr aug 24 2012 10:37 pm

Ik doe nooit anders. Ik gebruikte het al op de D200, daarna op de D300s en nu op de D700. Ik vind het ideaal werken. Maar dat zijn allemaal camera's met een knop ervoor. Zelfs op de grips.

Belangrijkste nadeel; je kan niet even je camera afgeven aan iemand anders en ervan uitgaan dat je scherpe foto's krijgt. Mensen vergeten het, snappen het niet, etc.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr aug 24 2012 10:53 pm

Jokidoki schreef:(...)
Ik denk niet dat ik het altijd gebruik, maar het is wel handig in bepaalde situaties.
Op je vraag hieronder: ik doe niet anders meer.
Op je stelling hierboven: het zou mij niet lukken om deze methode en de "klassieke" afwisselend te hanteren. Dat stelt dan nét even teveel eisen aan mijn toch al druk bezige breintje :D

Nóg een klein nadeel: als je een twee-knoppen-reset doet moet je het daarna weer opnieuw instellen.
Ik ben eigenlijk naar benieuwd naar ervaringen van anderen, met en zonder D90.
Gebruiken jullie de techniek ook? Vaak?
Ik hoor het graag
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » vr aug 24 2012 10:59 pm

Patrick schreef:Ik doe nooit anders. Ik gebruikte het al op de D200, daarna op de D300s en nu op de D700. Ik vind het ideaal werken. Maar dat zijn allemaal camera's met een knop ervoor. Zelfs op de grips..
Yep, en die knop zit op een betere plek. Ik zat nog te bedenken om wellicht een ander (langer) oogrubber (hoe heet zoiets?) erop te zetten als dat kan zodat ik wat ruimte krijg tussen mn oog en mn duim.
Belangrijkste nadeel; je kan niet even je camera afgeven aan iemand anders en ervan uitgaan dat je scherpe foto's krijgt. Mensen vergeten het, snappen het niet, etc.
Ja, tegen dat probleem liep ik al aan :P Maar je kan het ook als argument gebruiken om je camera niet meer af te hoeven geven :lol:

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » vr aug 24 2012 11:04 pm

Jaap, ik zie dat jij ook een D90 hebt. Heb jij dan geen last van het feit dat knop zo dicht bij de zoeker zit? Hoe doe jij dit dan? Ik merkt dat als ik goed het gehele zoekerbeeld wil zien ik mn oog goed tegen het rubber moet drukken en dan steekt mn duim in mn wang, wat niet lekker zit.

Bak
Clublid
Clublid

Bericht door Bak » vr aug 24 2012 11:09 pm

Sinds een jaar doe ik niet anders meer met de D90, vind het erg prettig werken. Inderdaad wel eens lastig als je je camera uit handen geeft, maar dat gebeurt mij maar zelden.
Ik heb geen last van mijn duim, maar ik vermoed dat jij met je linkeroog door de zoeker kijkt? Als ik dat probeer merk ik inderdaad dat de duim enigszins in de buurt komt. Maar dan heb ik zelf meer last van de rest van m'n gezicht :-). Met het rechteroog kijkend kom ik niet eens in de buurt van mijn duim.

Johan1025
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan1025 » vr aug 24 2012 11:13 pm

Gebruik ook niet anders, ideaal vind en minder bewegingsonscherpte heb . Moet wel wennen als ik mijn P310 gebruik :lol: :lol:
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » vr aug 24 2012 11:27 pm

Hoe werkt dat dan met de AF-ON knop?
Heb hem daar ook ff opgezet, maar blijft gewoon scherpstellen als ik de body iets verplaatst, of begrijp ik het niet helemaal goed :oops:
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » vr aug 24 2012 11:42 pm

iefie schreef:Hoe werkt dat dan met de AF-ON knop?
Heb hem daar ook ff opgezet, maar blijft gewoon scherpstellen als ik de body iets verplaatst, of begrijp ik het niet helemaal goed :oops:

Hier staat het goed en kort beschreven:
http://www.luminescentphoto.com/blog/20 ... technique/" onclick="window.open(this.href);return false;

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » vr aug 24 2012 11:50 pm

AF-ON
De ael/af-l activeert de autofocus.
de ontspanknop kan niet worden gebruikt om scherp te stellen.
blz200
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » vr aug 24 2012 11:59 pm

Ah. Thanks beide.
Ga ik eens testen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za aug 25 2012 12:13 am

Ik heb er geen last van omdat ik al "last van" mijn bril heb :D
Laatst gewijzigd door JaapV op za aug 25 2012 3:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » za aug 25 2012 12:32 am

Gebruik de techniek al een tijdje en het bevalt mij erg goed. Ik heb geen last van mijn duim die in de weg zit. In het begin wil je nog wel eens vergeten dat je opnieuw moet scherpstellen bij een bewegend onderwerp, maar dat went snel.

OAK
Forumlid
Forumlid

Bericht door OAK » za aug 25 2012 7:24 am

Patrick schreef:Ik doe nooit anders. Ik gebruikte het al op de D200, daarna op de D300s en nu op de D700. Ik vind het ideaal werken. Maar dat zijn allemaal camera's met een knop ervoor. Zelfs op de grips.

Ik heb de d300s, ik gebruik de combinatie AF/AE knoppen ook. Voor 'vreemden' heb ik de geheugenbank instelling 'snapshot' aangemaakt. Weet niet of dat met de D90 ook kan? Wel opletten dat je de AF van C naar S zet, maar zo werkt het prima.
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.
(Pablo Picasso)

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » za aug 25 2012 10:53 am

Bak schreef:Ik heb geen last van mijn duim, maar ik vermoed dat jij met je linkeroog door de zoeker kijkt? Als ik dat probeer merk ik inderdaad dat de duim enigszins in de buurt komt. Maar dan heb ik zelf meer last van de rest van m'n gezicht :-). Met het rechteroog kijkend kom ik niet eens in de buurt van mijn duim.

:D :D Ik moest mn camera even uit de tas halen om te zien met welk oog ik nu door zoeker kijk. Inderdaad Bak, met mn linkeroog! Ik wist het niet, zo automatisch ging dat blijkbaar. Inderdaad, als ik met rechts kijk heb ik totaal geen last van mn duim.
Even snel wat fotos gemaakt met mn rechteroog en AF-ON methode, maar dat voelt minder lekker.
Wordt dus veel oefenen, of wennen met rechts

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”