jullie ervaringen met AF-ON techniek op D90?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
george013

Re: jullie ervaringen met AF-ON techniek op D90?

Bericht door george013 » za aug 25 2012 11:31 am

Met een linkshandige camera had je dat probleem niet gehand.
George

Jokidoki
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Jokidoki » za aug 25 2012 1:20 pm

george013 schreef:Met een linkshandige camera had je dat probleem niet gehand.
George
Maar ik ben rechts....

Rita
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Rita » za aug 25 2012 1:24 pm

Jokidoki schreef:
george013 schreef:Met een linkshandige camera had je dat probleem niet gehand.
George
Maar ik ben rechts....
Hahaha, maar jou ogen schijnbaar niet :wink:
Groetjes Rita
D90

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za aug 25 2012 1:52 pm

Jokidoki schreef: :D :D Ik moest mn camera even uit de tas halen om te zien met welk oog ik nu door zoeker kijk. Inderdaad Bak, met mn linkeroog! Ik wist het niet, zo automatisch ging dat blijkbaar. Inderdaad, als ik met rechts kijk heb ik totaal geen last van mn duim.
Even snel wat fotos gemaakt met mn rechteroog en AF-ON methode, maar dat voelt minder lekker.
Wordt dus veel oefenen, of wennen met rechts
Rechteroog of linkeroog gebruiken bij het kijken door de zoeker heeft te maken met de persoonlijke "oog-dominantie".

Je kunt dit eenvoudig testen:
Vorm met je handen een gaatje en kijk hierdoor met beide ogen naar een gekozen voorwerp.
Sluit nu één van beide ogen. Als het voorwerp verdwijnt, dan kijk je met je niet-dominante oog. Kijk je met het dominante oog, dan zal het voorwerp niet verdwijnen.

Afbeelding
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za aug 25 2012 2:11 pm

Dat voorbeeld lukt bij mij niet. (En ik neem aan dat het bij een ander hetzelfde is). Door de parallax (afstand tussen de twee ogen), kan ik op die wijze nooit met beide ogen tegelijk naar het voorwerp achter die gevormde opening kijken. Doe ik het ene oog dicht zie ik misschien het voorwerp, en kijk ik met het andere, zie ik een totaal andere plek door de opening en visa versa. Afhankelijk of je de handen dan iets naar links of rechts schuift zie je wel hetzelfde onderwerp / beeld, maar afhankelijk welk oog "optisch gezien" ook daadwerkelijk zicht heeft op het voorwerp, is dat ook het actieve oog als ik dan om en om mijn ogen dicht doe.
In het ene geval kom ik dan uit op mijn linkeroog, in het andere op mijn rechteroog.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za aug 25 2012 2:25 pm

Léon Obers schreef:Dat voorbeeld lukt bij mij niet. (En ik neem aan dat het bij een ander hetzelfde is). Door de parallax (afstand tussen de twee ogen), kan ik op die wijze nooit met beide ogen tegelijk naar het voorwerp achter die gevormde opening kijken. Doe ik het ene oog dicht zie ik misschien het voorwerp, en kijk ik met het andere, zie ik een totaal andere plek door de opening en visa versa. Afhankelijk of je de handen dan iets naar links of rechts schuift zie je wel hetzelfde onderwerp / beeld, maar afhankelijk welk oog "optisch gezien" ook daadwerkelijk zicht heeft op het voorwerp, is dat ook het actieve oog als ik dan om en om mijn ogen dicht doe.
In het ene geval kom ik dan uit op mijn linkeroog, in het andere op mijn rechteroog.
Hé, dat is grappig. Bij bij werkt het beslist wel. Misschien is in jouw geval geen sprake van een uitgesproken dominantie? Ben wel benieuwd naar meer ervaringen. :)
Jur

george013

Bericht door george013 » za aug 25 2012 2:42 pm

Zoals ik het lees, en ik lees hetzelfde als Leon, gaat die truuk niet op.
Een ander verhaal is dat de persoon een grotere voorkeur heeft voor een oog ivm lensafwijkingen en daarom een bepaalde houding zich heeft aangemeten.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 25 2012 2:44 pm

Jur schreef: Hé, dat is grappig. Bij bij werkt het beslist wel. Misschien is in jouw geval geen sprake van een uitgesproken dominantie? Ben wel benieuwd naar meer ervaringen. :)
Verschuif je het gat wel voldoende links / rechts?
Mijn ogen staan circa 6 centimeter van elkaar (net opgemeten :lol: ). Als ik mijn handen dan ongeveer 30 cm voor me uit heb, en ik kijk naar een voorwerp op diverse meters afstand, moet ik mijn hand ook circa 6 centimeter van links en rechts verschuiven om daarbij "om en om" de relatief strak voor me uit gerichte "stralengang" van de ogen het voorwerp te kunnen zien, wat in het ene geval dan het linkeroog is, en in het andere het rechteroog.

Als ik met beide ogen kijk zie ik dan hetzelfde voorwerp . Het voorwerp wat "verkeerd" is (voor één oog), is zodanig in een andere hoek buiten het normale gezichtsveld van het oog (niet in het centrum van de retina), dat ik me niet kan voorstellen dat dat "verkeerde" beeld met beide ogen kijken ooit dominant zou kunnen worden.

Met andere woorden ik betwijfel sterk de geldigheid van deze test.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za aug 25 2012 2:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za aug 25 2012 2:46 pm

Léon Obers schreef:Dat voorbeeld lukt bij mij niet. (En ik neem aan dat het bij een ander hetzelfde is). Door de parallax (afstand tussen de twee ogen), kan ik op die wijze nooit met beide ogen tegelijk naar het voorwerp achter die gevormde opening kijken. Doe ik het ene oog dicht zie ik misschien het voorwerp, en kijk ik met het andere, zie ik een totaal andere plek door de opening en visa versa. Afhankelijk of je de handen dan iets naar links of rechts schuift zie je wel hetzelfde onderwerp / beeld, maar afhankelijk welk oog "optisch gezien" ook daadwerkelijk zicht heeft op het voorwerp, is dat ook het actieve oog als ik dan om en om mijn ogen dicht doe.
Bij jouw lukt dat ook, alleen jij denkt weer te veel.

Je kijkt inderdaad met 2 ogen door dat gat. Maar je brein schuift er een onbewust naar de achtergrond.

Als je te veel gaat nadenken zie je van te voren inderdaad wel 2 beelden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 25 2012 2:56 pm

yzf1kr schreef: Je kijkt inderdaad met 2 ogen door dat gat. Maar je brein schuift er een onbewust naar de achtergrond.
Ja, dat beeld wat door de paralax relatief erg schuin voor een van de ogen buiten het centrum van de retina zit, wordt weggedrukt.
Heb je de handen toevallig net iets meer links of rechts voor je uit, is alleen het oog wat feitelijk "recht" voor je uit door het gat kan kijken, het meest dominante. Het andere wordt weggedrukt. Maar het ligt er dus maar net aan of het linker of het rechteroog is wat recht voor je uit door het gat kan kijken.

Het zit hem vooral in de houding van je handen. Eerder een "voorkeurshouding" van die handen wat bepalend is hoe je door dat gat kijkt, en het resultaat wat er uit voortvloeit, dan dat het aan dominatie van de ogen zou liggen IMO? :? :D

Iemand nog andere ideeën?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za aug 25 2012 3:11 pm

Deze test is de zgn. "Miles test". Zie o.a. HIER
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 25 2012 3:55 pm

Aardig beschreven, en ik geloofde ook wel dat je dat ergens vandaan had, maar ik heb er dus mijn grote twijfels over.
IMO is het maar net hoe de houding van de handen staan of je met je linkeroog of met je rechteroog "rechtdoor" kijkt. Dat oog wat met die parallax verschillen die er in je ogen nu eenmaal zitten het meest rechtdoor kijkt is het "gekozen oog" als meest dominante oog.
Trek je toevallig iets meer met de ene arm of met het andere door bijv. spierproblemen, reuma, of slijmbeursontsteking, bepaalt dat al de wijze met welk oog je door de opening van je hand kijkt. Trekt je arm iets meer naar links, wordt het linkeroog gekozen, naar rechts, het rechteroog als "dominant" oog, dus houding afhankelijk. En dan gaat het slechts om kleine verschillen in die houding.

Ik denk dat je beter een test kunt doen door simpel in de zoeker van je camera te kijken wat het meest prettig is. 8) :D

george013

Bericht door george013 » za aug 25 2012 4:06 pm

Inderdaad helemaal afhankelijk hoe je je hand houdt. Als ik een gaatje maak met de hand en naar een erachter gelegen punt kijk, zie ik ook een "schaduwbeeld" van dat gat. Verplaats ik mijn handen zodanig dat ik door het andere beeld kijk, ligt mijn schaduwbeeld aan de andere kant. Hetzelfde als je je arm strekt met wijsvinger op. Kijk je naar een erachtergelegen punt, dan zie je 2 wijsvingers.
George

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » za aug 25 2012 4:11 pm

Gaat niet voor iedereen op.
Voor mij tenminste niet.
Mijn ogen werken niet samen, bovendien zie ik totaal geen diepte.
Ik zal dan ook nooit 3D foto's maken, want zelfs met 3D bril ziet het beeld en precies zo uit als zonder 3D bril.
Groetjes Rita
D90

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » za aug 25 2012 4:36 pm

Bij de D90 werkt de af-on alleen met de battery grip en niet die op de body zit.

en het werkt niet zoals het moet, hij stelt scherp, maar als je af wil drukken moet je toch de shutter gebruiken en stelt hij weer scherp....
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”