Advies nodig bij het kopen van een camera

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
goud20

Advies nodig bij het kopen van een camera

Bericht door goud20 » zo aug 26 2012 12:13 pm

Beste leden,

Binnenkort wil ik een nieuwe nikon camera gaan kopen en zou graag jullie adievs willen horen. Ik heb op de website van Nikon de consumenten camera's doorgenomen maar als beginner raak je helemaal in de war. Ik zoek een camera waar ik het volgende mee kan doen:

- Wil natuurlijk mooi privé foto's kunnen maken. Word binnenkort vader en dan wil je natuurlijk je kleintje op mooiste momenten vastleggen.
- Zelf ben ik een natuur liefhebber en vooral mijn hobby speelt hierbij een groote rol. Ik wil namelijk van mijn vogels mooie scherpe foto's kunnen maken, het liefst meerdere foto's snel achter elkaar schieten.
- Heb zelf ook plannen om een webshop op te zetten en hiervoor wil ik goede, scherpe en gedetailieerde foto's kunnen maken. Op de webshop moet men de foto scherp kunnen inzoomen.

Waarin ik advies nodig heb is de camera body en welke nikkon objectieven ik in beginsel nodig zou hebben. Zelf dacht ik aan nikon D90 of de nieuwe D3200 maar zoals ik eerder zei heb ik er helemaal geen verstand van.

Kortom wil de camera zowel prive als zakelijk kunnen gebruiken, wie heeft voor mij advies hierin?

Voormalig clublid

Re: Advies nodig bij het kopen van een camera

Bericht door Voormalig clublid » zo aug 26 2012 1:43 pm

Hallo goud20,

Eerst wat is je budget om uit te geven voor een body en lensen?
Dan moet je ook opletten, want de ene body heb de aandriving voor de AF in de body zitten en de andere dus niet.
M.a.w. een AF S lens, daar zal je dan geen buil aanvallen, want de < S > betekend dus, dat daar in de lens de aandriving zit voor de AF, dit is dus bij de Nikon, bij andere merklensen word dat dus anders aangegeven.
Deze lensen zijn dus bijna op alle body's te gebruiken.
Je heb dan ook nogeens de DX en FX body's.
De Nikon D90 en de meeste body's zijn DX, dit sta dus ook vaak vermeld bij de body's.
Koop je een body, de D3200 is heel goed, koop dan in ieder geval een AF S 18-105mm lens erbij.
Voor natuur en vogelfotografie heb je dus een andere lens voor nodig, hier zullen andere leden je dan wel raad geven.
Zeg je wel, dat je in ieder geval bij de eerst aanschaf van een camera met lens, geheugenkaart 16GB en een extra acuu zo rond de € 900,00 kwijt ben.
Ja, ga ook shoppen en natuurlijk dit Digitale spul zijn ook nogeens aan dagprijzen onderhevig.
Verders veel suc6 met de aanschaf van je camera.

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » zo aug 26 2012 1:47 pm

Het maken van foto's van vogels kan heel ruim in mijn optiek. Wil je alleen in de tuin schieten of in het park, voornamelijk overdag of ook in de vroege ochtend/late avond. Dat zijn zaken die mee wegen. Ik zou een D300(s) overwegen voor buiten omdat die goed afgedicht is en een goed autofocus systeem heeft of de D7000 die bij het schieten van foto's binnen iets beter zou zijn vanwege de betere sensor. Voor binnen is een lichtsterk primelensje als de 35mm aan te raden. Voor ongeveer 170 euro schiet je daar hele mooie platen mee. Ook zou je voor vogelfotografie een behoorlijke telelens moeten hebben. Ik zou beginnen met de Tamron 70-300 USD VC enz. Die staat hoog aangeschreven.
Mochten de D300(s) en de D7000 buiten het budget vallen dan zou ik kiezen uit de D3200 / D5100 en de D90. Die zitten alledrie in ongeveer dezelfde prijsklasse met ieder hun voor en nadelen vwb sensor/bediening en moegelijkheden.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » zo aug 26 2012 1:49 pm

Oja, dan heb ik nog een tip.

Wil je geld besparen, kijk dan ook eens zowel hier op de site en MP naar naar tweedehands lensen.
Zekers als ze nieuw flink aan de prijs zijn voor natuurfotografie.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”