Welke kop er bij ???
- André
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Welke kop er bij ???
Na aanleiding van de tips en ervaringen van jullie ga ik van het weekend een Manfrotto 055proCX4 statief kopen. Maar ik wil daar eigenlijk ook graag een goede kop bij hebben. Ik heb al een soort wimberley systeem welke erop kan. Dit is echt een heel fijn ding en super wendbaar en heel snel vast te zetten. Eigenlijk is zo'n systeem puur voor een camera met een zware lens, waar een gondel onder zit. Maar eigenwijs als ik ben, heb ik een truuk bedacht zodat ook de camera met een korte lens (b.v. mijn 24-120) er prima mee uit de voeten kan. Nadeel, hij is erg groot. Dus eigenlijk wil ik bij mijn nieuwe statief een 2e wat handzamere kop die wel lekker wendbaar is en snel is vast te zetten. En dan kom ik uit op de 804 RC of de 808 RC.
Vraag is welke ik nu zal kiezen. Het prijsverschil is 50,-- maar de 804 wordt omschreven als een panorama kop en de 808 niet, terwijl het systeem, als ik de foto's bekijk eigenlijk identiek zijn. Het enige verschil wat ik zie, is dat de 808 wat steviger lijkt.
Wie kan mij hier misschien iets meer over vertellen. Of zeggen jullie, neem een heel ander type, wat beter bij een carbon statief past
Vraag is welke ik nu zal kiezen. Het prijsverschil is 50,-- maar de 804 wordt omschreven als een panorama kop en de 808 niet, terwijl het systeem, als ik de foto's bekijk eigenlijk identiek zijn. Het enige verschil wat ik zie, is dat de 808 wat steviger lijkt.
Wie kan mij hier misschien iets meer over vertellen. Of zeggen jullie, neem een heel ander type, wat beter bij een carbon statief past
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Jaap Driest
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Welke kop er bij ???
Je kan van mij wel een 804 lenen, om uit te proberen.
Laat maar horen.
Jaap
Laat maar horen.
Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- JvdKooij
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
ik gebruik zelf een Sirui K30x naar volle tevredenheid, maar als het voor kleinere (minder zware) lenzen is, kan je ook kijken naar de K20x.
Bij traumflieger komen ze in ieder geval goed uit de bus.
Bij traumflieger komen ze in ieder geval goed uit de bus.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- André
- Forumlid

- Contacteer:
Waarom wel Hans ????Hans Braakhuis schreef:Waarom geen balhoofd.
Ik heb nu nog een Feisol balhoofd, maar om een of andere reden is het altijd een gepiel om dat ding snel vast te zetten.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
-
yzf1kr
- Forumlid

Kijk ipv de 804 of 808 eens naar een 410.
Eenmaal een geared head, en je wil niets anders meer.
Balhoofden zijn voor wanneer gewicht belangrijk is, geared heads gebruik je als je snel en nauwkeurig wil zijn.
Eenmaal een geared head, en je wil niets anders meer.
Balhoofden zijn voor wanneer gewicht belangrijk is, geared heads gebruik je als je snel en nauwkeurig wil zijn.
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Contacteer:
Zal ik zaterdag m'n balhoofd meenemen? Al een oud ding, ooit voor een appel en een ei gekocht op een fotograficabeurs. Maar totaal geen creep.André schreef:Waarom wel Hans ????
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr aug 24 2012 8:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Contacteer:
Daar ben ik nog voor aan het sparen:yzf1kr schreef:Eenmaal een geared head, en je wil niets anders meer.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... d-kop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
Re: lekker wendbaar is en snel is vast te zetten
Beste Andre,
Als eigenaar van diverse statieven en koppen (incl mijn eigen...)
Een balhoofd voldoet vaak het beste aan bovenstaande criteria.
Een zgn Geared Head is weliswaar erg precies, maar heeft een prijskaartje dat past bij de complexe constructie.
Mijn algemene advies in dezen: ga naar een goed gesorteerde winkel en probeer diverse opties, mijn beste balhoofd was een defecte winkelodchter van Manfrotto, iets te groot en zwaar voor het statief dat ik kocht.
Groeten, Gijs
Als eigenaar van diverse statieven en koppen (incl mijn eigen...)
Een balhoofd voldoet vaak het beste aan bovenstaande criteria.
Een zgn Geared Head is weliswaar erg precies, maar heeft een prijskaartje dat past bij de complexe constructie.
Mijn algemene advies in dezen: ga naar een goed gesorteerde winkel en probeer diverse opties, mijn beste balhoofd was een defecte winkelodchter van Manfrotto, iets te groot en zwaar voor het statief dat ik kocht.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Jaap Driest
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
ik heb een 496RC2 balhoofd.
kun je ook rustig lenen om uit te probere.
jaap
kun je ook rustig lenen om uit te probere.
jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
-
yzf1kr
- Forumlid

Ja, Hans, die kop is een beetje overkill.Hans Braakhuis schreef:Daar ben ik nog voor aan het sparen:yzf1kr schreef:Eenmaal een geared head, en je wil niets anders meer.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... d-kop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo iets heb je pas nodig als je echt met een serieuze midden formaat in de studio aan de gang gaat.
Zelf heb ik de 405, en die is al erg fors voor een 35mm camera, maar werkt wel ontzettend lekker.
De 410 is al ruim voldoende, en kost maar een fractie van de 400: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-en- ... 1205_7685/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat met die prijs valt best mee.gijs sandberg schreef:Een zgn Geared Head is weliswaar erg precies, maar heeft een prijskaartje dat past bij de complexe constructie.
Wil jij een goed balhoofd met voldoende draagvermogen, en die snel en eenvoudig te verstellen is, met enerzijds voldoende frictie, maar anderzijds geen stick-stop, dan moet je ook redelijk in de buidel tasten.
- Roelof
- Clublid

Waarom geen balhoofd met een zelfde snelkoppeling als je wimberley?
Kijk dan even naar RRS ofzo.
Kijk dan even naar RRS ofzo.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Een Mafrotto ballhead werkt inderdaad prima. Ik gebruik zelf een 468MG ballhead met een RRS B2-Pro II clamp. Werkt perfect met een RRS L-plate (voor weinig gekocht via Ebay:

-
Tinker
Als je degelijk, snel, niet te zwaar, groot draagvermogen en prima onderhoudbaar wilt combineren zou je eens naar een Acratech GP balhoofd kunnen kijken. Ik gebruik dit inmiddels al een paar jaar en redelijk intensief, zowel binnen als buiten, en sinds een paar maanden ook met de D4; prima spul. Niet echt goedkoop, maar alle waar naar z'n geld...