Nikon d5100 18-105 lens

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Carmen

Nikon d5100 18-105 lens

Bericht door Carmen » ma aug 27 2012 5:34 pm

Dag allemaal!

Ik heb onlangs een Nikon d5100 gekocht met de Nikkor AF-S DX 18-105 mm lens, maar het lukt me niet echt om de juiste foto's te maken. Daarom had ik een paar vragen.

Is het met deze lens mogelijk om een wazige achtergrond te krijgen? Want als ik bijvoorbeeld een groepsfoto maak op stand a met f3,5, zijn de achtergronden altijd evenscherp als de voorgrond. Verder maak ik actie foto's van sporters, en ook daar werkt deze lens niet mee, want bij weinig licht en snelle bewegingen, krijg ik wazige foto's. De sluitertijd is dan heel langzaam.

Mijn vraag is dus eigenlijk, wat is de toegevoegde waarde van een 18-105 lens in tegenstelling tot bijvoorbeeld een 18-55 lens?
Ik zit zelf te denken om de Nikkor AF-D 50mm F1.8 aan te schaffen voor portretfotografie. Maar wat raadt u mij aan voor natuur en sport fotografie? Ik ben een beginner, en mij budget is niet al te groot. Vandaar mijn keus voor de 18-105 en 18-55. En hoe krijg ik bij deze lenzen een mooie effect?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon d5100 18-105 lens

Bericht door Frans Heinsbroek » ma aug 27 2012 6:10 pm

Hallo Carmen, je hebt een hele leuke set gekocht om mee te beginnen. De 18-105 lens is een leuke lens om mee te starten. Voor sport zul je om snellere sluitertijden te behalen de iso waarde moeten verhogen. Probeer eens met 1600 of 3200 iso te fotograferen met sport. Dan zou de sluitertijd toch echt een stuk korter moeten zijn en de foto's minder/niet bewogen.
Kijk eens op de website http://www.digitalefotografietips.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Carmen

Bericht door Carmen » ma aug 27 2012 6:21 pm

Dag Frans,

Bedankt voor tip over de iso waardes! Ik zal de website eens bekijken.
Heeft u ook tips mbt 'bokeh'? Dat wilt me maar niet lukken.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma aug 27 2012 6:36 pm

Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma aug 27 2012 6:42 pm

Beste Carmen,

Welkom.

Er zijn meerdere factoren die bepalend zijn van de wazigheid van de achtergrond.
Met vele professionele lenzen van Nikon is dat (relatief) gemakkelijk.

Iets betaalbaarder is:
-een grote lensopening (wees niet bang om eea. te proberen).
-een andere verhouding tussen de afstanden van kamera-onderwerp-achtergrond.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Carmen

Bericht door Carmen » ma aug 27 2012 6:47 pm

Bedankt Jan! Ik zal er eens mee gaan spelen.

Bedankt Gijs! Helaas staat mijn budget echte professionele lenzen niet toe. Ik heb al veel geprobeerd met het f getal, en verhoudingen. Maar toch wilt het me niet lukken om een wazige achtergrond te creëren met de 18-105. Heeft u tips hoe ik dit effect wel kan bereiken?

Ik ben ook nog op zoek naar een lens voor een goede scherptediepte, bij weinig licht (in de avond en binnenshuis) en zat dan te denken aan de Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G of de Nikkor AF-D 50mm F1.8 voor erbij. Wat zijn de verschillen tussen deze? Ik maak het liefst portretfoto's/groepsfoto's. Als ik dit probeer met mijn 18-105m is de sluitertijd heel langzaam, waardoor de foto's niet mooi worden.

En wat is het grote verschil tussen de 18-55 en de 18-105? Want als deze minimaal is, zou ik mijn 18-105 nog kunnen inruilen tegen een 18-55, zodat ik meer te besteden heb voor de andere lens?

Royke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Royke » ma aug 27 2012 7:01 pm

hallo Carmen,

ook met de 18-105 kan je een bokeh krijgen hoor, heb em zelf ook en is een leuke lens.
zie hier een voorbeeld met de 18-105

blijven oefenen.

Afbeelding
D7000 met 18-105 70-300 sb-700
manfrotto statief

Galloper
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Galloper » ma aug 27 2012 7:07 pm

De 18-55 is niet beter dan de 18-105. Dat het je nog niet lukt om een mooi bokeh te krijgen ligt niet aan de lens.
Even een foto met een 18-105 gemaakt die dient als bokeh voorbeeld. (FB kwaliteit)

Afbeelding

Maar hier staat mijn heksendochter ver voor de achtergrond en ik op enkele meters van haar af.
De Nikon 35mm 1.8G en de 50mm 1.8G zijn makkelijker om een mooi bokeh te krijgen. Prijs van deze objectieven valt nieuw nog mee. Er staan er soms zelfs op marktplaats.

Apparaat: Nikon D3100
Objectief: VR 18-105mm f/3.5-5.6G
Brandpuntsafstand: 92mm
Scherpstelstand: AF-A
AF-veldstand: Enkelpunt
VR: ON
Diafragma: f/5.6
Sluitertijd: 1/125sec
Belichtingsstand: Handmatig
Belichtingscorr.: 0LW
Fijnafst. voor belichting:
Lichtmetin,g: Matrixmeting
ISO-gevoeligheid: ISO 200

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » ma aug 27 2012 7:08 pm

Hallo Carmen,

Je moet niet je 18-105 inruilen tegen de 18-55. De kwaliteit van je 18-105 is normaalgesproken een stuk(je) beter. Ook het foto's maken van groepen voor de foto zal met de 18-105 beter gaan met hogere iso waarde's. Als je een lichtsterk lensje wilt zoals de 35 of 50 mm f 1.8 dan zou ik je, mede doordat je graag meerdere mensen op beeld zet eerder voor de 35 mm kiezen. Voor 170 euro nieuw te koop dus dat gaat je de kop niet kosten.

Bokeh zal met de 35 maar vooral met de 50 mm beter lukken maar met de 18-105 zou het toch ook moeten lukken. Als je de groep iets verder van een muur of bosje afzet ipv vlak ervoor en zelf niet tever van de groep af dan zou je toch wel iets moeten zien. kwestie van proberen en oefenen: het hoort erbij !

suc6,

Frans

edit: ik zie dat Galloper me net voor is met mooi voorbeeld voor Carmen.

Carmen

Bericht door Carmen » ma aug 27 2012 7:14 pm

Hallo Royke en Galloper. Mooie foto!'s Zoiets probeer ik inderdaad ook te maken. Maar wat ik ook aanpas, het word toch niet zo mooi als die van jullie! Zouden jullie mij kunnen uitleggen wat voor instellingen je gebruikt en aanpast en hoe groot je afstand van het onderwerp is? Alvast bedankt! (toch een geruststelling dat de lens wel zulke foto's kan maken!)

Bedankt voor de tip Frans. Ik dacht zelf inderdaad ook al dat de 18-105 een betere keus was, ondanks het prijsverschil. Aangezien jij zegt dat ik een betere bokeh bereik met de 50 mm ipv de 35 mm, is het enig verschil dat als ik meer mensen op foto wil krijgen, ik zelf een paar stappen naar achter moet doen? Want dan zou ik liever voor de 50 mm gaan.

Nu ga ik nog meer eens meer oefenen met mijn 18-105 lens, voor ik overstap naar een andere lens!

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » ma aug 27 2012 7:22 pm

Ga eerst met je 18-105 oefenen is mijn advies. Als je daarne toch een 1.8 lens wilt kopen moet je er wel rekening mee houden dat in huis de 35 mm soms al teveel is en je liever minder mm zou willen hebben. Probeer het eerst eens met je 18-105. Iets anders kopen kan altijd nog :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 27 2012 7:25 pm

Voor portretten is de AGS 50mm f1.8G (AFS voor jou, want je wilt neem ik aan wel autofocus!) een logischer keus dan de AFS 35mm f1.8G. Voor algemene fotografie is de 35mm echter handiger.

Probeer eens je lens op 105mm te zetten met f5.6. En ga dicht bij je onderwerp staan. Dan zul je zien dat de achtergrond, die relatief ver weg is, dan zeker onscherp wordt. Als je onderwerp en de achtergrond beide ver weg zijn is dat effect veel minder sterk en moet je het hebben van een groter diafragma. Wat dus vraagt om duurdere objectieven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: wat is het grote verschil

Bericht door gijs sandberg » ma aug 27 2012 7:28 pm

Carmen,

De 18-55 is voor vele merken de standaard kitlens, die gemaakkt wordt om een mooie vanafprijs te maken.
Mijn recept: neem beide lenzen een ter hand en je bent acuut genezen van jouw verlangen (grin).
De 18-105 is (afgezien van het grotere) bereik een redelijke hand vol (massa en omvang) dat alleen al is een groot voordeel.
Een minput (voor vele zoomlenzen) is de vertekening, met een D5nnn kan je de vertekening al in de kamera laten corrigeren.

Jouw opmerking over sluitertijden kan ik niet doorgronden.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma aug 27 2012 7:30 pm

Carmen schreef:Ik ben ook nog op zoek naar een lens voor een goede scherptediepte, bij weinig licht (in de avond en binnenshuis) en zat dan te denken aan de Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G of de Nikkor AF-D 50mm F1.8 voor erbij. Wat zijn de verschillen tussen deze?
Carmen, een AF-D objectief kan niet automatsich scherpstellen met de D5100. Voor jouw camera moet je altijd kijken naar een AF-S objectief, in ieder geval een objectief waarbij de scherpstelmotor in het objectief zit.
Je kunt een AF-D objectief best wel gebruiken op je body maar dan moet je handmatig scherpstellen.
Voor binnen zou ik gaan voor de 35mm.
Mocht je toch nog eens naar iets anders willen kijken neem dan de Tamron 17-50mm. f/2.8 mee in de afweging. Dan heb je een mooie lichtsterk objectief. In mijn onderschrift staat de volledige type aanduiding van dit objectief. Daarmee dek je dan ook het gebied van de 35mm af.
Zoals Frans ook al aangeeft ga eerst eens lekker aan het spelen met de 18-105 en dan merk je vanzelf wel waar de behoeftes liggen. Succes :wink:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Carmen

Bericht door Carmen » ma aug 27 2012 8:04 pm

Dank allemaal voor de reacties! Leer elke keer weer iets bij. Excuus als mijn vragen soms wat dommig overkomen, maar ik ben nu eenmaal een newbie.. :oops:

Wat mij lukt is bijvoorbeeld dit:

https://wquvvw.sn2.livefilestore.com/y1 ... JPG?psid=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Aardig wat bokeh.

Maar als ik een persoon ruim voor een achtergrond plaats, en ikzelf op ongeveer 2 meter afstand ga staan, met f3,5, komt de achtergrond toch niet bokeh. En wat ik bedoelde met dat de sluitertijd langzaam is, is als ik binnenshuis een portret foto maak met kamerverlichting en een f3,5 waarde, de lens heel langzaam een foto neem, en de foto dus onscherp is. Ik vraag me af hoe ik dit kan voorkomen, En binnen en buitenshuis mooie (familie)portretten kan krijgen met bokeh. Ik denk dan toch dat ik nu een van de instellingen niet goed heb staan. Zo een foto die galloper had geplaatst, wil ik dus ook graag maken!

Het liefst zou ik later de 50 mm willen aanschaffen, omdat ik bij foto voorbeelden heb gezien dat de bokeh hier mooier is dan bij de 35 mm. Is het handmatig scherp stellen lastig? En is er ook een 50 mm die een autofocus heeft?

Nogmaals, bedankt voor de vele reacties (en geduld..!)

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”