jullie ervaringen met AF-ON techniek op D90?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: jullie ervaringen met AF-ON techniek op D90?

Bericht door a vgastel » za aug 25 2012 7:41 pm

iefie
Het is raar maar waar bij mij is het net anders om OP DE GRIP WERKT HET NIET.
Vandaag in ijmuiden uit geprobeert.
AEL ingedrukt en schieten hij stelt daar na niet nog eens scherp.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za aug 25 2012 7:49 pm

:D

Op de D90 moet je het op 2 plekken instellen zo te zien:

Functie A6 voor de Grip en F4 voor de camera.

Bij de D300s moest je de functie onder de ontspanknop uitschakelen, ik weet niet of dat bij de D90 ook moet.

[Edit] Ik zie dat bij functie F4 inderdaad de AF onder de ontspanknop uitgeschakeld wordt.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za aug 25 2012 7:59 pm

yzf1kr schreef::D

Bij de D300s moest je de functie onder de ontspanknop uitschakelen, ik weet niet of dat bij de D90 ook moet.

[Edit] Ik zie dat bij functie F4 inderdaad de AF onder de ontspanknop uitgeschakeld wordt.
klopt als een bus.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » za aug 25 2012 9:11 pm

:grin:
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za aug 25 2012 9:32 pm

Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar zelfs na 3 keer lezen van dit topic begrijp ik werkelijk waar niet waar jullie het precies over hebben. Ik stel gewoon scherp door de ontspan knop half in te drukken, Ik weet dat het ook kan door deze functie aan een knop toe te wijzen (af-on geloof ik bij de D800). Heb ik al eens geprobeerd maar zie niet echt het voordeel. Maar ik krijg stilaan toch de indruk dat jullie iets totaal anders bedoelen, gezien de opmerkingen over brillen, linkeroog, rechteroog en testje door een gaatje kijken.

Graag iemand in jip-en-janneketaal ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » za aug 25 2012 9:42 pm

a vgastel schreef:

klopt als een bus.
Dan moet het toch werken.

Net even op de D7000 getest en daar werkt het ook.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » za aug 25 2012 9:46 pm

André schreef:Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar zelfs na 3 keer lezen van dit topic begrijp ik werkelijk waar niet waar jullie het precies over hebben. Ik stel gewoon scherp door de ontspan knop half in te drukken, Ik weet dat het ook kan door deze functie aan een knop toe te wijzen (af-on geloof ik bij de D800). Heb ik al eens geprobeerd maar zie niet echt het voordeel. Maar ik krijg stilaan toch de indruk dat jullie iets totaal anders bedoelen, gezien de opmerkingen over brillen, linkeroog, rechteroog en testje door een gaatje kijken.

Het allergrootste voordeel is dat je gewoon lomp je duim op de knop kan houden en een onderwerp kan volgen, ipv je heel voorzichtig met een krampachtig gebogen wijsvinger aan het werk bent. Daarnaast scheelt het stroom omdat je VR niet werkt.

Maar met de D7000 (of D90) werkt het lang niet zo lekker als met de D300s, gewoon omdat de AF-ON knop ontbreekt, en het alternatief te dicht bij de zoeker zit, waardoor ik met mijn duim tegen mijn voorhoofd zit.

En daar komt het linker oog rechter oog verhaal te voorschijn, mensen die met het rechter oog door de zoeker kijken hebben daar weer minder last van.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za aug 25 2012 9:46 pm

André schreef:
Misschien is het zo duidelijk.
http://robertvanbrug.blogspot.nl/2012/0 ... focus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De AF-ON knop. Deze knop zit niet op alle camera's. Maar bijvoorbeeld wel op de D300s en de D800/D4. In het menu moeten er nog twee dingen ingesteld worden en dan zijn we er:

uitschakelen dat half indrukken van de ontspanknop tot activiteit van het scherpstelmechanisme leidt.
inschakelen dat het scherpstelmechanisme geactiveerd wordt door het indrukken van de AF-ON knop.
En dat is alles. Het gevolg is dat je met je duim scherpstelt (de AF-ON knop) en met je wijsvinger afdrukt (de ontspanknop). Zodra de scherpstelling goed is laat je AF-ON los en klikken maar. Het nadeel van de AE-L/AF-L knop is afwezig. Bijkomend voordeel is dat de vibration reduction (VR) pas geactiveerd wordt bij het afdrukken en niet bij het scherpstellen. Als je een daglang heel veel foto's gaat schieten scheelt dat in hoelang je accu meegaat.

Dit is even wennen. Maar het is verbazingwekkend hoe snel dat gaat.

Een alternatief voor AE-L/AF-L en de AF-ON knoppen is nog het uitschakelen van de autofocus. Dit betekent handmatig scherpstellen (manual focus). Dat zijn we nauwelijks nog gewend, maar tot 20-30 jaar geleden moest dit altijd, er was geen autofocus. En als een onderwerp niet al te veel beweegt is het niet moeilijk, maar het vereist wel enige oefening. Handmatig scherpstellen wordt onderschat, ik pleit ervoor om dat echt af en toe te oefenen.

En dan ben je op een gegeven moment in een situatie waar je het nodig hebt. In mijn geval op safari. Er zat een hyperactief vogeltje in het hoge gras. Geen idee wat het was, hij ging te snel, maar het zag er leuk uit. De autofocus werd gek van het beest. Met de duim scherpgesteld en zodra dat even klopte met de wijsvinger afgedrukt. Bingo!
yzf1kr schreef:
a vgastel schreef:

klopt als een bus.
Dan moet het toch werken.

Net even op de D7000 getest en daar werkt het ook.
De nikon d200 heeft ook een af-on knop ik merk geen verschil in gebruik.
edit
kijk met mijn rechter oog zo als er aangegeven wordt in leon en george antwoord.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za aug 25 2012 9:59 pm

Dank voor de uitleg, ik heb inderdaad (gelukkig) de AF-ON knop op mijn camera zitten. Ik zal er morgen in Rotterdam (rotterdam-cityracing) eens mee gaan spelen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za aug 25 2012 10:03 pm

Heb je er ook een batterij grip onder dan dien je ook hier een instelling in het menu aan te passen.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za aug 25 2012 10:18 pm

André schreef:Maar ik krijg stilaan toch de indruk dat jullie iets totaal anders bedoelen, gezien de opmerkingen over brillen, linkeroog, rechteroog en testje door een gaatje kijken.
Dat van die AF-ON knop snap je wel.

Dat met die handen voor je uit en dat gevormde gaatje is een zijsprongetje om te kunnen bepalen welk oog links of rechts het meest dominant zou zijn om het beste door de zoeker te kunnen kijken. Dat heeft namelijk consequenties in de handelbaarheid van het AF-ON knopje.
Als je namelijk met het linkeroog door de zoeker kijkt, is wellicht je neus / rechteroog in conflict met je duim die op dat AF-ON knopje wil drukken. Iemand die met het rechteroog door de zoeker kijkt, heeft daar geen last van.

Maar zoals door mij zelf reeds gesteld, probeer simpel uit met welk oog je het prettigst door de zoeker van de camera kijkt en laat die test met die handen voor wat het is. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo aug 26 2012 10:04 am

Wat voor de AF-ON techniek belangrijk is om te vermelden, is dat het verreweg de voorkeur verdient om de camera op de AF-C modus in te stellen + Dynamisch veld-AF. Dit voorkomt dat bij snel moeten reageren de camera blokkeert omdat in AF-S de scherpstelling nog niet optimaal is. Voor bewegende onderwerpen is het bijkomende voordeel dat bij het ingedrukt houden van de AF-ON toets tevens de AF-tracking wordt gestart. Ik gebruik deze techniek altijd bij het fotograferen van airshows e.d.
Jur

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » zo aug 26 2012 10:06 pm

Jur schreef:Wat voor de AF-ON techniek belangrijk is om te vermelden, is dat het verreweg de voorkeur verdient om de camera op de AF-C modus in te stellen + Dynamisch veld-AF. Dit voorkomt dat bij snel moeten reageren de camera blokkeert omdat in AF-S de scherpstelling nog niet optimaal is. Voor bewegende onderwerpen is het bijkomende voordeel dat bij het ingedrukt houden van de AF-ON toets tevens de AF-tracking wordt gestart. Ik gebruik deze techniek altijd bij het fotograferen van airshows e.d.
Voor mij was dit nl de belangrijkste reden van het gebruik van deze techniek, je hoeft niet van AF instelling te wisselen als je zowel stilstaand als bewegende doelen wilt fotograferen tijdens je shoot. AF_ON aantikken en weer los en je hebt AF-S, AF-ON vasthouden en de AF gaat continue door. Very nice.

Vandaag nog even geprobeerd met het rechteroog ipv links, maar dat voelt niet goed.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo aug 26 2012 10:14 pm

Jokidoki schreef:(...)
Vandaag nog even geprobeerd met het rechteroog ipv links, maar dat voelt niet goed.
Zou je niet kunnen proberen om je dat aan te wennen? Gewoon stug ermee doorgaan?

Of beoefen je activiteiten waarbij je juist voordeel hebt van dat linkeroog? Golf?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » ma aug 27 2012 9:08 pm

JaapV schreef:
Jokidoki schreef:(...)
Zou je niet kunnen proberen om je dat aan te wennen? Gewoon stug ermee doorgaan?

Of beoefen je activiteiten waarbij je juist voordeel hebt van dat linkeroog? Golf?
Ja, maar ik merk dat je vooral automatisch kijkt met je goede oog dan moet je weer wiiselen. Valt niet mee.

Golf heb ik geprobeerd maar al snel gezien dat ik daar geen voordeel behaal :D :D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”