Sluitertijd icm flitsen
- JJG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Sluitertijd icm flitsen
Ik zat zojuist een beetje te spelen met mn camera en flitser die ik wireless naast me heb liggen. D90 en Sb600
Wat ik vreemd vind is dat wanneer ik m'n flitser aan heb mijn sluitertijd niet verder dan 1/200 gaat en ongeacht mn diafragma. Heeft dit met het daglicht te maken? Dit alles op M-stand.
Hoor graag!
Wat ik vreemd vind is dat wanneer ik m'n flitser aan heb mijn sluitertijd niet verder dan 1/200 gaat en ongeacht mn diafragma. Heeft dit met het daglicht te maken? Dit alles op M-stand.
Hoor graag!
Re: Sluitertijd icm flitsen
Hallo
Dat kan wel eens kloppen dat hij niet hoger gaat.
Dit toevallig ook tegen gekomen op het fort.
Alleen weet ik niet waarom
Ik flits niet zo vaak op die snelheid.
Kroontje
Dat kan wel eens kloppen dat hij niet hoger gaat.
Dit toevallig ook tegen gekomen op het fort.
Alleen weet ik niet waarom

Ik flits niet zo vaak op die snelheid.
Kroontje
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Kan het niet te maken hebben met het feit dat je flitssynchronisatie staat ingesteld op 1/200?
Dat is de flitssynchronisatietijd. Als je bij kortere sluitertijden wilt flitsen, dan moet je FP activeren in het menu.
George
George
- JJG
- Forumlid
Ok, super! Dat was het inderdaad. Dank.
Nu nog uitzoeken wat flitsynchronisatietijd precies inhoudt.
Nu nog uitzoeken wat flitsynchronisatietijd precies inhoudt.
Die staat bij altijd al aan, maar ik kon / kan ook niet hoger komengeorge013 schreef:Dat is de flitssynchronisatietijd. Als je bij kortere sluitertijden wilt flitsen, dan moet je FP activeren in het menu.
George

Nu heb ik verder ook nog niet geleken in de handleiding.
Kroontje
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De flitssynchronisatiesnelheid is de snelste sluitertijd waarbij de filtser nog in staat is het beeld volledig te belichten.
De sluiter bestaat uit 2 sluitergordijnen. Bij afdrukken gaat de eerste open, waarna de tweede de opening weer sluit. Bij hogere sluitertijden begint het tweede gordijn al te sluiten voordat het eerste gordijn helemaal open is. Dit is bij de meeste camera's boven de 1/200s. De sluiter is dan dus nooit volledig geopend.
Aangezien de flits van de flitser erg kort is, is deze dan dus niet in staat het volledige beeld te belichten en krijg je een schaduwband te zien.
FP is een techniek waarbij de flitser niet één, maar meerdere (minder krachtige) flitsen achter elkaar geeft, waardoor de flits effectief langer duurt en je dus bij hogere snelheden toch volledig kunt belichten. Dit gaat echter wel ten koste van de kracht van de flits.
De sluiter bestaat uit 2 sluitergordijnen. Bij afdrukken gaat de eerste open, waarna de tweede de opening weer sluit. Bij hogere sluitertijden begint het tweede gordijn al te sluiten voordat het eerste gordijn helemaal open is. Dit is bij de meeste camera's boven de 1/200s. De sluiter is dan dus nooit volledig geopend.
Aangezien de flits van de flitser erg kort is, is deze dan dus niet in staat het volledige beeld te belichten en krijg je een schaduwband te zien.
FP is een techniek waarbij de flitser niet één, maar meerdere (minder krachtige) flitsen achter elkaar geeft, waardoor de flits effectief langer duurt en je dus bij hogere snelheden toch volledig kunt belichten. Dit gaat echter wel ten koste van de kracht van de flits.
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
Sigma 10-20mm F/4-5.6
- JJG
- Forumlid
Bedankt voor de heldere uitleg!!
Dus, als ik het goed begrijp is het aanzetten van FP alleen handig in situaties waarin veel (dag)licht is en je toch wil flitsen?
Dus, als ik het goed begrijp is het aanzetten van FP alleen handig in situaties waarin veel (dag)licht is en je toch wil flitsen?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Voor meer info lees de volgende draad eens door.
(Echt tot het eind omdat wat later de praktische haalbaarheid van het een en ander duidelijk is):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=41346" onclick="window.open(this.href);return false;
(Echt tot het eind omdat wat later de praktische haalbaarheid van het een en ander duidelijk is):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=41346" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JJG
- Forumlid
Pff...hogere wiskunde!! Of natuurkunde eigenlijk.
Dank voor de info. Nog steeds niet helemaal duidelijk, maar wel wat meer!
Dank voor de info. Nog steeds niet helemaal duidelijk, maar wel wat meer!
Even de basisbegrippen eigen maken, dan wordt het verdere sneller duidelijk. Ik weet niet of volgende video al genoemd is. Het is in het engels maar ook leuk gevisualiseerd.
http://www.youtube.com/watch?v=hvZ6VujbhjM
George
http://www.youtube.com/watch?v=hvZ6VujbhjM
George
- JJG
- Forumlid
Heel tof George. Dank je. Ik moet 't filmpje nog een aantal keer bekijken, maar erg informatief!
Misschien nog wat aanvullende informatie. Waarom sluitertijd? Met sluitertijd in combinatie met flitslicht bepaal je het omgevingslicht. Bij heel veel omgevingslicht 12:00 in de middag met volle zon (het is nu herfst en ik verlang nu al weer naar de lente
) heb je een snelle sluitertijd nodig om deze te onderdrukken, vaak boven de 1/200. Maar maak je binnen in huis een foto dan kan het zijn dat een foto op 1/200 volledig zwart is zonder flitser. Dus rule number one: sluitertijd bepaalt je omgevingslicht en diafragma het licht van je onderwerp waar het flitslicht op valt. Ga er mee spelen en ontdek wat je allemaal kunt doen met flitslicht!