jullie ervaringen met AF-ON techniek op D90?
Re: jullie ervaringen met AF-ON techniek op D90?
Wat is een goed oog?
Is het een lensafwijking, verziend of bijziend, dan kun je dat verhelpen op je zoeker. Binnen grenzen uiteraard. Gaan de afwijkingen verder, bijv een glazen oog, dan heb je een probleem. Moet je toch een linkshandige camera scoren.
Ik heb een leesbril en kijk door de zoeker zonder bril. Geef ik mijn camera aan iemand anders, dan zeggen ze steevast dat hij niet scherpstelt. De eerste keer begreep ik er niets van. Totdat ik het ontdekte.
George
Is het een lensafwijking, verziend of bijziend, dan kun je dat verhelpen op je zoeker. Binnen grenzen uiteraard. Gaan de afwijkingen verder, bijv een glazen oog, dan heb je een probleem. Moet je toch een linkshandige camera scoren.
Ik heb een leesbril en kijk door de zoeker zonder bril. Geef ik mijn camera aan iemand anders, dan zeggen ze steevast dat hij niet scherpstelt. De eerste keer begreep ik er niets van. Totdat ik het ontdekte.
George
- Hans Kühn
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met andere woorden als je het gevoel krijgt dat je met je neus de scherpstelling regelt. dan is dat mogelijk toch niet zo'n prettige oplossing. Of misschien juist wel...Léon Obers schreef:Dat van die AF-ON knop snap je wel.André schreef:Maar ik krijg stilaan toch de indruk dat jullie iets totaal anders bedoelen, gezien de opmerkingen over brillen, linkeroog, rechteroog en testje door een gaatje kijken.
Dat met die handen voor je uit en dat gevormde gaatje is een zijsprongetje om te kunnen bepalen welk oog links of rechts het meest dominant zou zijn om het beste door de zoeker te kunnen kijken. Dat heeft namelijk consequenties in de handelbaarheid van het AF-ON knopje.
Als je namelijk met het linkeroog door de zoeker kijkt, is wellicht je neus / rechteroog in conflict met je duim die op dat AF-ON knopje wil drukken. Iemand die met het rechteroog door de zoeker kijkt, heeft daar geen last van.
Maar zoals door mij zelf reeds gesteld, probeer simpel uit met welk oog je het prettigst door de zoeker van de camera kijkt en laat die test met die handen voor wat het is.

Hans Kühn
Nikon , diverse lenzen, flitsers
https://sites.google.com/site/hanskuhnf" onclick="window.open(this.href);return false; ... kties/home
http://picasaweb.google.nl/jmkproduktions" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.nl/hanskuhnfotoprodukties" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hanskuhn.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon , diverse lenzen, flitsers
https://sites.google.com/site/hanskuhnf" onclick="window.open(this.href);return false; ... kties/home
http://picasaweb.google.nl/jmkproduktions" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.nl/hanskuhnfotoprodukties" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hanskuhn.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Oke, de AF-ON methode wil ik ook gaan uitproberen.
Toch heb ik nog wat vragen.
Met AF-C instelling met priority op ontspannen, dynamisch veld AF, meerdere velden, geeft mij dat wel de scherpte voor portretten b.v. ?
Dan wordt toch altijd afgedrukt ook al is de scherpte niet optimaal , of zie ik dat verkeerd ?
Sla ik de plank mis als ik b.v. AF-C met priority op scherpstelling kies met enkel veld?
Of heb ik alleen maar het voordeel van niet de ontspanknop half in te hoeven drukken, en verder niets ?
Vrgr
Tiny
Toch heb ik nog wat vragen.
Met AF-C instelling met priority op ontspannen, dynamisch veld AF, meerdere velden, geeft mij dat wel de scherpte voor portretten b.v. ?
Dan wordt toch altijd afgedrukt ook al is de scherpte niet optimaal , of zie ik dat verkeerd ?
Sla ik de plank mis als ik b.v. AF-C met priority op scherpstelling kies met enkel veld?
Of heb ik alleen maar het voordeel van niet de ontspanknop half in te hoeven drukken, en verder niets ?
Vrgr
Tiny
Alle tien mijn tenen zeggen dat AF-C en meerder velden voor statische beelden zo fout is als het maar kan. En dan krijg ik ook nog jeuk in mijn vingers.
George
George
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Dat moet ik toch eens uit proberen volgens mij sla je er dan langs.
Dus tiny probeer het eens uit.
Heb het nu te druk volgende week vakantie , tijd genoeg dan.
Dus tiny probeer het eens uit.
Heb het nu te druk volgende week vakantie , tijd genoeg dan.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
-
- Forumlid
- Contacteer:
Precies george013, dat had ik dus ook.
Nu wordt gesteld, tenminste als ik het goed heb, de AF-ON inschakeld onder de AE/AF-knop, verder je AF-C insteld met ontspannen als priority en een dynamisch AF ( dat is met meerder velden toch !), je goed zit voor statische beelden en tevens even de knop ingedrukt houden en je kunt ook meteen inspringen op bewegende beelden.
Mij lijkt het niet helemaal juist.
Wat hoe is het dan wel, is belangrijker !!
Vrgr
Tiny
Nu wordt gesteld, tenminste als ik het goed heb, de AF-ON inschakeld onder de AE/AF-knop, verder je AF-C insteld met ontspannen als priority en een dynamisch AF ( dat is met meerder velden toch !), je goed zit voor statische beelden en tevens even de knop ingedrukt houden en je kunt ook meteen inspringen op bewegende beelden.
Mij lijkt het niet helemaal juist.
Wat hoe is het dan wel, is belangrijker !!

Vrgr
Tiny
AF-C is bedoeld om te anticiperen op een afstandsverandering. De afstandsmeter blijft meten en berekent uit de gemeten afwijking tov een vorige meting in welke richting en met welke snelheid de scherpstelling moet worden aangepast. Als de beweging willekeurig is, een beweging van en naar je af, zal de AF-C mi ook niet goed werken. Vliegtuigen hebben een rechtlijnige beweging. Zou perfect moeten werken. Vogels iha ook, ze komen naar je toe of van je af.
Verder zal door de vaak grotere afstand de marge groter zijn, je scherptedieptegebied wordt bij dezelfde instellingen groter. En de camera blijft schieten, of er nu wel of niet is scherpgesteld.
Over het algemeen heb ik de indruk dat men als er een toepassing op de camera zit, deze ook wil gebruiken. Te pas of te onpas. Zo van, waar heb je anders je geld aan uitgegeven.
Blijft staan dat het best een leuke toepassing is.
George
Verder zal door de vaak grotere afstand de marge groter zijn, je scherptedieptegebied wordt bij dezelfde instellingen groter. En de camera blijft schieten, of er nu wel of niet is scherpgesteld.
Over het algemeen heb ik de indruk dat men als er een toepassing op de camera zit, deze ook wil gebruiken. Te pas of te onpas. Zo van, waar heb je anders je geld aan uitgegeven.
Blijft staan dat het best een leuke toepassing is.
George
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Tja, het lijkt met toch dat mensen wel hun verstand gebruiken en zelf in staat zijn de juiste AF modus te kiezen.
Natuurlijk kies je voor statische onderwerpen geen AF-C, maar ook met AF-S is de AF-On knop goed te gebruiken.
Natuurlijk kies je voor statische onderwerpen geen AF-C, maar ook met AF-S is de AF-On knop goed te gebruiken.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op di aug 28 2012 8:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Kortom de AF-On knop is een zeer handig hulpmiddel, maar GEEN wonderknopje !!
Je zult toch instellingen moeten blijven wijzigen vwb de AF instellingen !!
Een goede samenvatting ?
Vrgr
Tiny

Je zult toch instellingen moeten blijven wijzigen vwb de AF instellingen !!
Een goede samenvatting ?
Vrgr
Tiny
De AE-on knop heeft een dubbele functie gekregen.
Uit de verwijzing eerder.
Ik heb een D80, heb deze knop dus niet. En de AE/AL-knop gebruik ik om mijn belichting vast te zetten.
George
Uit de verwijzing eerder.
Vet en schuin is van mij.How to use the AF-On technique in the field
To emulate single-servo mode (focus/recompose/shoot)
Place the active AF point on your subject
Press the AF-On button to acquire focus
Release the AF-On button to lock focus
Recompose and shoot
To focus continuously on a moving subject
Place the active AF point on the subject
Press the AF-On button
Keep the AF-On button pressed to track focus while simultaneously pressing the shutter release
Remember to initiate the VR system (if your lens supports it) by half-pressing the shutter button prior to releasing the shutter. Remember, VR takes about a half-second to stabilize, so you’ll want to anticipate your subject.
Ik heb een D80, heb deze knop dus niet. En de AE/AL-knop gebruik ik om mijn belichting vast te zetten.
George