Ik had graag de achtergrond wat waziger gehad en ik begrijp dat ik dat middels diafragma aanpassing had kunnen doen, dat getal dan hoger of lager zijn?

Je kunt dan het diafragma op bijvoorbeeld f/3.5 zetten. Het was zo te zien mooi weer de iso zou nog naar 100 kunnen. Het scherpstelgebied wordt wel kritischer. Dus wanneer alles niet in hetzelfde scherpstelvlak ligt dan kun je ook onscherpte krijgen daar waar je het misschien (nog) niet wilt.Rinus schreef:Ik had graag de achtergrond wat waziger gehad en ik begrijp dat ik dat middels diafragma aanpassing had kunnen doen, dat getal dan hoger of lager zijn?

Speel gewoon met de schuifjes onder "Jongleren met drie belichtingsballen" dan zie je eigenlijk direct wat elke instelling/verstelling met het beeld doet.Rinus schreef:@jan: Het was de avondzon van deze avond, mooi genoeg inderdaad, iso had daardoor inderdaad naar 100 gekund.
Ik begrijp je stukje over het scherpstelgebied, dat zou inderdaad de foto (misschien) niet ten goede komen.
De belichtingsdriehoek ben ik aan het bestuderen, maar als ik denk het te begrijpen en het in de praktijk wil gaan brengen lijkt het wel alsof ik alles weer vergeten ben hahaha komt vanzelf goed, veel oefenen

Rinus, zou makkelijk kom je er niet vanafRinus schreef:Die Depth of Field Calculator was ik al eerder tegengekomen, maar ik heb toen snel weer verder "geklikt", snapte er eerlijk gezegd erg weinig van.
Daar ga ik me maar eens in verdiepen als ik iets meer verstand van het fotograferen heb, evengoed bedankt voor de link!

Stampen kan (het wordt wel veel) maar er zijn ook apps voor op je mobiel, of de website oproepen op je telefoon. Maar het was meer bedoelt om je een geveol erbij te geven hoe het zit. In ieder geval iets om rekening mee te houden.Rinus schreef:Valt best mee qua moeilijkheid als ik er zo naar kijk
Maar.... het wordt wel lastig als ik thuis de waardes moet invullen waarmee ik "later" wil gaan fotograferen, dat weet je toch niet van te voren?
Of is het een kwestie van stampwerk, de mogelijke waardes invullen en de uitkomsten onthouden zodat je ze later kunt gebruiken?

http://www.dofmaster.com/iphone.htmlRinus schreef:Wat is de naam voor een dergelijke App? (iPhone4)
Ik ga er zeker rekening mee houden, wil namelijk zo veel mogelijk uit mijn camera + lens combinatie halen.