Handig of niet

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Janneke

Handig of niet

Bericht door Janneke » wo aug 29 2012 1:31 pm

Ik heb nu 2 lenzen een 18-55 en een 55-200 nu wilde ik eigenlijk wel een 18 - 300 ( zodat ik niet telkens hoef te verwisselen) maar is dat handig of zeggen jullie ik zou mooi 2 lenzen houden

Niels Hintzen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Re: Handig of niet

Bericht door Niels Hintzen » wo aug 29 2012 1:38 pm

Lekker houden die twee lenzen! Die 18-300 is best wel duur (rond de 900 euro) en qua kwaliteit ga je er wel wat op vooruit, maar voor dat geld zijn er vele mooiere spullen te koop.

Zeker de 18-55 staat bekend om haar goede prijs-kwaliteit verhouding en ze zijn allebei ook behoorlijk licht, waardoor je ze gemakkelijk meeneemt (die 18-300 is zwaarder dan de 18-55 en 55-200 bij elkaar).

Maar wellicht belangrijker: vind je het vervelend om lenzen te wisselen?

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » wo aug 29 2012 1:45 pm

Hoi Janneke,

je hebt dezelfde lenzen-combi als ik heb, en ik ben er príma mee in mijn sas.
Het wisselen van lenzen 'hoort erbij' (vind ik dan he?) en ik heb een tas en rugtas die beide ingericht zijn om beide lenzen mee te nemen.
Ik weet ondertussen wel welke lens ik wanneer wil/nodig heb, en hier redt ik mij prima mee; al kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die een 18-300 hebben en dan 'van alle markten thuis zijn'.
Afhankelijk van wat je aan kwaliteit wilt/verwacht kan zo'n "alles in 1" lens toch niet op tegen de lenzen die voor dat doel zijn gemaakt (qua glas-kwaliteit en eventuele vervormingen).

Tegelijk ben JIJ het die fotografeert en als je het idee hebt "hee, ik wil gewoon 1 lens want dan kan ik groothoek en tele doen" dan: doen!
(want wat jij handig vindt, hoeven niet persé anderen ook te vinden natuurlijk).

Volgens mij bestaat er ook een Tamron 18-300 versie die zelfs een macro-stand heeft (een nichtje van mij heeft die) maar ik hou liever de 55-200 en koop dan een 105 macro lens (als ik dan ook macro wil 'schieten' wil ik ook de juiste lens daarvoor).
En ook de 55-200 (de versie die ik heb in ieder geval) wordt ook zeer gewaardeerd in het gebruik.
Ik zie wel steeds meer 70-300 op MP en dergelijke verschijnen sinds de introductie van de nieuwe 18-300; en als jij het budget hebt voor de 18-300, en (bijvoorbeeld) je 55-200 verkoopt en dat er bij legt.. why not?

Your camera, your pictures, your feeling!
(ben wel benieuwd wat het wordt :mrgreen: )
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Angelique
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Angelique » wo aug 29 2012 1:55 pm

Janneke, een vriendin van mij heeft hem ook.
Hij bevalt haar erg goed.
Met name omdat ze dan niet hoeft te wisselen.
Ik heb hem vorige week even in handen gehad.... SUPER!
Maar hij is wel erg zwaar hoor.
Omdat je nu al vind dat het zwaar is ;-)
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Janneke

Bericht door Janneke » wo aug 29 2012 3:32 pm

Bedankt voor jullie reactie,s

dan hou ik het maar eerst zoals het is. :)
En dan moet ik nog maar even puzzelen wanneer ik ze verwissel want dan zie ik wat en denk ja dat wil ik op de foto zetten( bijv de honden) maar dan is het te ver weg dus moet ik wisselen en tja dan is het alweer weg natuurlijk :mryellow:

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo aug 29 2012 6:59 pm

Tweede (gebruikte) body aanschaffen?
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo aug 29 2012 9:06 pm

Of je koopt de 18-105: niet duur, relatief goede kwaliteit en behoorlijk wat meer bereik dan de 18-55. Hoef je minder vaak te wisselen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”