Eerste trouwreportage...

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Eerste trouwreportage...

Bericht door Remco v/d Sanden » di aug 28 2012 7:40 pm

Het is een mooie reportage, alleen zou ik graag alleen jouw foto's zien ipv de foto's die door beide fotografen zijn genomen deze dag. Vindt het nu latig om commentaar te geven op foto's die misschien door een ander zijn gemaakt.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » di aug 28 2012 8:47 pm

Goeie serie hoor. Erg netjes.
Soms in mijn mening wat teveel overbelichte stukken (maar over het algemeen niet heel erg storend).

Ga zo door!

OoO-appel-OoO

Bericht door OoO-appel-OoO » wo aug 29 2012 6:49 pm

Wat een mooie serie! Er zitten echt prachtige foto's tussen. Leuk gespeeld met overbelichting en zwart-wit. Alleen komen sommige foto's wat gewoontjes over (zoals de foto waarop de bruidegom bij de voordeur staat), die foto spreekt niet terwijl andere foto's er echt uitspringen (zoals de zwart-wit foto na het ja woord).

jvpfotografie

Bericht door jvpfotografie » wo aug 29 2012 7:26 pm

Mooie foto's!!! Ik denk dat ze erg blij zullen zijn met de foto's.

Gr. Joey

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door TriGGeR » wo aug 29 2012 9:48 pm

Nette serie over het algemeen.
Trouwfotografie valt absoluut niet mee..

Toch vind ik het jammer dat een heleboel foto's tegen het overbelichte aan zitten en/of uitgebeten stukken hebben.

Ondanks dat netjes gedaan !

W. 8)
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.

http://wijnand.smugmug.com/

RvR46

Bericht door RvR46 » wo aug 29 2012 10:10 pm

Wat een waanzinnige serie, heel mooie en originele foto's,
ik zou niet weten welke je niet in het album zou moeten plaatsen, maar als het dan toch moet dan maar die van het feest, niet dat deze niet mooi
zijn maar de andere vindt ik meer gepast.

Mijn complimenten hoor.

Gr Richard

amhuitenga

Bericht door amhuitenga » wo aug 29 2012 10:35 pm

Dank allen voor de complimenten en commentaren :)

(dat van haar vingers is helaas erg jammer, foto is niet gecropt en heb er op het moment niet op gelet)

Een deel van de overbelichting zit in de nabewerking van deze (preview) serie. De daadwerkelijke selectie voor het album moet nog worden gemaakt (na onze selectie hebben we nog steeds 1200 goede foto's :s). Zo'n eerste bruidsreportage is zeker ook heel intensief (ondanks dat je het met z'n tweeën doet) maar wel erg leuk en leerzaam.

Dat soms de paarse kleur blauw wordt viel mij ook op, mijn collega heeft er geen last van (5D III) en bij mijn D700 gebeurd dat wel, weet iemand hoe dat komt??

Bedankt voor jullie reacties!

PS. het bruidspaar was/is inderdaad heel erg blij!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 29 2012 10:45 pm

amhuitenga schreef: Dat soms de paarse kleur blauw wordt viel mij ook op, mijn collega heeft er geen last van (5D III) en bij mijn D700 gebeurd dat wel, weet iemand hoe dat komt??
Is het origineel nu paars of blauw?
Er kunnen verschillen zijn in de camera's, maar ook kunnen die verschillen komen in de bewerking van het RAW (?) beeldmateriaal.
Welke software of RAW-converter gebruik je? Lightroom en/of Adobe RAW-converter heeft voor een correcte kleurweergave misschien een specifiek camera-profiel nodig. In ieder geval vind ik de kleurstelling van de Adobe RAW-converters minder goed als Nikon Capture. Zeker bij wat meer extreme bewerkingen kun je voor verrassingen komen te staan. Ruisonderdrukking is wel beter bij de Adobe RAW-converters dan bij Capture, dus elke converter heeft zijn voor- en nadelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

amhuitenga

Bericht door amhuitenga » wo aug 29 2012 11:11 pm

Uiteraard alles in RAW :) En het origineel zou paars moeten zijn, was de accentkleur van het bruidspaar.

Bewerking in Lightroom 4.1, met ondersteuning voor beide camera's. Deze serie is bewerkt op 1 computer, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Is gewoon een aparte afwijking soms. Zie onderstaande foto, de bloemen en het haarstukje zijn paars maar de strik is blauw? Dit gebeurd ook vaak bij de bruid haar schoenen. Bij de foto's van het feest lijkt het verschil kleiner/weg te zijn. Misschien invloed van het daglicht op de iets glimmende paarse oppervlakken? (maar dan wel gek dat het bij de 5d III wel goed is)

Afbeelding

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo aug 29 2012 11:19 pm

Ook ik ben er ooit tegenaan gelopen dat paars blauw wordt met een trouwerij.
Ik heb dat destijds uitgetest door een kleurenwaaier te fotograferen met alleen de paarse tinten.
Het viel mij op dat niet alle paarse kleuren veranderen.
Maar een klein verschil in tint kan al meteen de omslag geven dat paars blauw wordt.
Donkerrood is ook zo'n rotkleur, na sterke onderbelichting krijg je het nog niet zoals het origineel.
Er is nog een hoop te verbeteren blijkbaar, maar ik begin met mezelf. :lol:

Vrgr
Tiny

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » do aug 30 2012 6:09 am

jettiny schreef:Over het algemeen een geslaagde trouwreportage, proficiat.
Toch vind ik het jammer dat de vingers van de bruid bij de geplaatste foto eraf zijn.
Die was wellicht beter geweest voor een crop.
Doorgaans zie ik in de reportage wel heel veel overbelichte delen in de foto's, soms mooi maar ook vaak storend.
Wellicht is dit jou hansdtekening in de fotografie ?!
Voor een eerste keer een prima resultaat !!
Vrgr
Tiny
Bovenstaande was mij ook opgevallen en vaak in het witte gedeelte van de foto's loopt het wit door en zie je geen details meer.
Op mijn simpele laptoppie lijkt het alsof de meeste foto's overbelicht zijn.
Ook is dit geen beginnende fotograaf of amateur denk ik omdat hij een samenwerkingsverband aangaat met een professione gevestigde fotograaf.
Dus ik denk dat de lat m.b.t. beoordelen wel wat hoger gelegd mag worden.
Maar desalniettemin denk ik dat er wel potentie zit in deze fotograaf.
Blijf het objectief bekijken

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 30 2012 6:55 am

amhuitenga schreef: Bewerking in Lightroom 4.1, met ondersteuning voor beide camera's. Deze serie is bewerkt op 1 computer, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Is gewoon een aparte afwijking soms. Zie onderstaande foto, de bloemen en het haarstukje zijn paars maar de strik is blauw? Dit gebeurd ook vaak bij de bruid haar schoenen. Bij de foto's van het feest lijkt het verschil kleiner/weg te zijn. Misschien invloed van het daglicht op de iets glimmende paarse oppervlakken? (maar dan wel gek dat het bij de 5d III wel goed is)
Omdat je in de bewerking kiest om delen eruit te laten zien alsof ze zonder detail "overbelicht zijn" trek je kleurkanalen uit zijn verband.
Het kan makkelijk zijn dat bij een Nikon het blauwe (en rode) kanaal meer uit zijn verband wordt gehaald omdat bij de basis daar reeds één of twee kleurkanalen (sterker) clipten, dan bij een Canon camera. Clipping van één of meer van de kleurkanalen leidt tot andere kleurweergaven. Dat je erna in bewerking alsnog het geheel tot "binnen het histogram" schuift, doet daar niets aan af.

Verder kan de sensibilisering van de kleurkanalen van de chip in een Nikon camera anders zijn als van een Canon camera, waardoor de ene of andere camera voor bepaalde kleuren meer gevoelig is voor "metamerisme".
http://pics.idemdito.org/fysica/kleur/metamerisme.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://books.google.nl/books?id=H7gZL_O ... ki&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kunt de blauwe kleur meer naar paars veranderen door selectieve kleurverschuiving via de standaardgereedschappen in zowel Lightroom als erna in Photoshop.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do aug 30 2012 7:46 am

De D300s heeft hier ook last van het probleem zit voornamelijk in het rode kanaal, dat is bij de wat oudere Nikons overstuurd, en onder extreme omstandigheden zit hij er dan wel eens naast, de D7000 is wat dat betreft veel kleur echter.

Nikon "lost dit op" door hun camera profiel in CaptureNX en ViewNX te corrigeren, maar dat is ook maar een universele oplossing die niet werkt voor individuele camera's en lichtomstandigheden.

Oplossing voor het probleem is altijd zo'n ding bij de hand hebben:
http://xritephoto.com/ph_product_overvi ... n=overview" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Je kan trouwens met zo'n colorchecker ook achteraf de foto's nog goed corrigeren.
Gewoon kwestie van even een profiel aanmaken met de zelfde lichtsomstandigheden als de bruidsfoto's geschoten zijn.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do aug 30 2012 9:15 am

Mooi hoor! Gefeliciteerd met dit fraaie resultaat!

Op een beeldscherm vind ik die "overbelichting" effecten heel fraai. Weet alleen niet hoe dat bij je afdrukken gaat uitpakken. Ik zou dus zeker een paar steekproefs gewijs een aantal afdrukken laten maken, om te zien of je geen randen krijgt.

Wat mij betreft zijn er iets teveel z/w wit foto's met paars accent in deze serie, zou daar persoonlijk een andere balans voor kiezen. Maar hey, wie ben ik :wink2:

Nogmaals - Chapeau!
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 30 2012 10:12 am

yzf1kr schreef:De D300s heeft hier ook last van het probleem zit voornamelijk in het rode kanaal, dat is bij de wat oudere Nikons overstuurd, en onder extreme omstandigheden zit hij er dan wel eens naast, de D7000 is wat dat betreft veel kleur echter.
Wat je hier stelt komt dan juist niet overeen met de resultaten van de TS. De das en andere kleuraccenten in de kleding van de bruidegom zouden paars moeten zijn, maar zien er blauw uit. Dat is juist het ontbreken aan rood in kledingdetails. Paars is namelijk een samenstelling van blauw en rood. Haal je rood van paars af, blijft er blauw over.

Kijk ook eens naar het effect van bijv. een verkeerde witbalans instelling bij opname en de mogelijke clipping van het rode of blauwe kanaal in de keuze voor de belichting, de belichtingscorrectie die je maakt of juist nalaat afgaande van wat het RGB-histogram laat zien:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 57#p543757" onclick="window.open(this.href);return false;
en vervolgreactie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 95#p543795" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”