ADL-functie
- joebat
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
ADL-functie
Hallo,
Als je in raw foto's neemt, heeft de ADL-functie invloed op de foto als deze op ON staat ?
Op Dpreview loopt een discussie over het gebruik van de bewerkingssoftware van Nikon, die deze functie ondersteunt en andere die dit niet ondersteunen. Vandaar de vraag.
Groetjes
J.
Als je in raw foto's neemt, heeft de ADL-functie invloed op de foto als deze op ON staat ?
Op Dpreview loopt een discussie over het gebruik van de bewerkingssoftware van Nikon, die deze functie ondersteunt en andere die dit niet ondersteunen. Vandaar de vraag.
Groetjes
J.
Laatst gewijzigd door joebat op do aug 30 2012 11:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Re: ADL-functie
Ja, active d-lighting beïnvloedt de belichting.
Met name wanneer je matrix-meting gebruikt.
Met name wanneer je matrix-meting gebruikt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste J,
Bedoel je Active-D-Lighting ?
zo ja: inderdaad, dat heeft invloed.
Er wordt meer informatie opgeslagen, via Capture NX kan je het effect achteraf wel UIT schakelen.
Groeten, Gijs
Bedoel je Active-D-Lighting ?
zo ja: inderdaad, dat heeft invloed.
Er wordt meer informatie opgeslagen, via Capture NX kan je het effect achteraf wel UIT schakelen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- joebat
- Forumlid
Bedankt.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat op raw de Active-D-Lightning geen invloed had. Zal me vergist of het verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Groetjes
J.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat op raw de Active-D-Lightning geen invloed had. Zal me vergist of het verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Groetjes
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
ADL belicht een beetje onder tov wat er anders gedaan zou worden. Hieraan gekoppeld worden de donkerdere partijen softwarematig bijgewerkt. De belichting richt zich ahw meer op de lichtere partijen, de nabewerking in de camera corrigeert de donkerdere partijen weer.
George
George
Goeie vraag.joebat schreef:Op Dpreview loopt een discussie over het gebruik van de bewerkingssoftware van Nikon, die deze functie ondersteunt en andere die dit niet ondersteunen. Vandaar de vraag.
Ik ben ook gaan spitten op Dpreview en ik vond het beste (lees duidelijke) antwoord.
Ik dacht dat Lightroom wel raad mee wist met ADL, niet dus.As I just posted to a pre-existing ADL thread: If you shoot NEF only and use Nikon software (ViewNX or CaptureNX), you can use ADL with good results which you can finetune, if you don't have Nikon software you'd better not use ADL because your shots are likely to be underexposed.
- Léon Obers
- Forumlid
Raw-converters nemen nooit specifiek camera of merk gerelateerde softwarematige effecten over.Ocram schreef: Ik dacht dat Lightroom wel raad mee wist met ADL, niet dus.
Feitelijk bijna geen enkele parameter (zoals verscherping, tags voor ruis-onderdrukking, Color Control settings etc.)
Vriendelijke groet, Léon Obers
- joebat
- Forumlid
Maar wordt dan de extra informatie van ADL, genomen met matrix-meting, dan niet opgeslagen in de nef-file, zodat de ook "te zien is" bij verwerking met niet-Nikon software ?
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: niet-Nikon software
Beste Joebat,
Ik gebruikt die niet, maar hoor vaak dat ze niet alle subtiele informatie uit het NEF bestand interpreteren.
Nikon kan dat natuurlijk als beste...
Je zou kunnen proberen of je in een RAW bestand uit jouw kamera met andere software de ADL functie kan uitschakelen (zoals met Nikon software wel kan).
Groeten, GIjs
Ik gebruikt die niet, maar hoor vaak dat ze niet alle subtiele informatie uit het NEF bestand interpreteren.
Je zou kunnen proberen of je in een RAW bestand uit jouw kamera met andere software de ADL functie kan uitschakelen (zoals met Nikon software wel kan).
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
ADL bestaat uit 2 stappen, richten van de belichting op de helderdere delen, deze beinvloed de belichting, en een in-camera nabewerking van de donkere gedeelten. Iets wat elke fotograaf zelf doet als er sprake is van grote kontrasten.gijs sandberg schreef:Beste Joebat,
Groeten, GIjs
De belichting is hardwarematig, die verander je niet. De nabewerking is softwarematig, gericht op de JPG. Binnen elke RAW-converter die de Nikon-instellingen niet meeneemt, zal deze per definitie niet meegenomen worden. Het eventuele uit-of aanzetten van de ADL in de Nikon-software slaat alleen op de nabewerking.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Re: niet-Nikon software
Andere software neemt de ADL "tag" niet eens over, dus zul je er ook geen functie voor tegenkomen om het uit te schakelen.gijs sandberg schreef: Je zou kunnen proberen of je in een RAW bestand uit jouw kamera met andere software de ADL functie kan uitschakelen (zoals met Nikon software wel kan).
ADL heeft op andere software geen invloed, behoudens wat eerder is opgemerkt, dat de belichting anders kan zijn. Gebruik je geen Nikon software om NEF-bestanden te converteren, zet de ADL functie in de camera dan ook beter uit, zodat er niet onnodig nog eens een niet bedoelde andere belichting wordt gebruikt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- joebat
- Forumlid
Bedankt allemaal voor de reacties.
Weer iets wijzer geworden
Weer iets wijzer geworden