Verkeerd scherpstellen - 35mm f/1.8G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Theemuts

Verkeerd scherpstellen - 35mm f/1.8G

Bericht door Theemuts » vr aug 31 2012 10:50 am

Ik heb dit objectief nu een aantal maanden in mijn bezit en ik ben er erg tevreden mee, maar toch heb ik ook een probleem ermee...
Bij foto's van dichtbij genomen is er niks aan de hand, maar sta ik op bijv. 5 meter afstand dan merk ik dat het objectief moeite heeft met scherpstellen op het juiste punt als ik autofocus gebruik.
Het scherpste punt ligt dan zo'n 0,5-1 meter voor of achter het onderwerp, terwijl mijn scherpstelpunt toch echt op het onderwerp stond :frown:

Is dit een bekend probleem bij dit objectief?
Hebben er meer last van?
Of is het toch iets wat ik zelf misschien verkeerd doe?

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Verkeerd scherpstellen - 35mm f/1.8G

Bericht door gverhoef » vr aug 31 2012 11:04 am

Mijn D7000 heeft een AF fijnafstellingmogelijkheid waardoor je systematische afwijkingen van het AF voor iedere lens afzonderlijk kunt corrigeren. Ik meen dat dat niet bij iedere Nikon mogelijk is en ik weet ook niet welke body u gebruikt. Maar opmerkelijker vind ik dat u zegt dat het werkelijk scherpstelpunt zowel voor als achter het richtpunt kan liggen. Daarmee is een systematische en eenvoudig te corrigeren afwijking volgens mij niet mogelijk. Weet u zeker dat beide situaties zich voordoen, zowel front- als backfocus?
Voor de zekerheid: Bij het Nikon ViewNX programma kun je zien waar de focus is ingesteld.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 31 2012 11:45 am

Theemuts schreef: Bij foto's van dichtbij genomen is er niks aan de hand, maar sta ik op bijv. 5 meter afstand dan merk ik dat het objectief moeite heeft met scherpstellen op het juiste punt als ik autofocus gebruik.
Op grotere afstand heb je wellicht kleinere details van je onderwerp. Details verder weg in de achtergrond net naast het onderwerp worden dan al gauw betrokken bij de scherpstelling als je het AF-veld niet goed kiest, waardoor de scherpte dus al gauw ergens anders kan liggen.
Verder kan de scherpstelling afwijken door patronen in de voor- en achtergrond en door sterke contrasten net buiten het scherpstelveld.
Ben je bewust van die negatieve invloeden. In de handleiding van je camera staat er een stukje over geschreven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » vr aug 31 2012 12:42 pm

Ik heb dat ook met dit lensje. Soms al op 2meter afstand. Moet dan nog een keer scherpstellen en dan is hij wel goed.

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr aug 31 2012 1:30 pm

Als je matrix meting voor de AF gebruikt kan de camera scherpstellen op allerhande plaatsen behalve je onderwerp, zeker als dit onderwerp niet beeldvullend is.
Heb je één enkel hoofd onderwerp is het scherpstellen en lichtmeten op centrumgericht of spot een betere methode.

Dat geld voor alle objectieven. Enkel merk je het met groothoek sneller, is mijn ervaring.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 31 2012 2:36 pm

Tuihanti schreef:Als je matrix meting voor de AF gebruikt
:?: :?: :?:
Scherpstellen en lichtmeting zijn twee geschheiden systemen.
Alleen bij AF 3-D tracking is de lichtmeter behulpzaam om onderscheid te kunnen maken in kleur en contrast van je onderwerp en helpt het mee met scherpstellen, om de AF-punten met het onderwerp te laten volgen. Daarbuiten doet de lichtmeter niet mee aan het scherpstellen. Matrixmeting staat er al helemaal buiten, omdat het enkel bepaalt hoe tot een gewogen belichting te komen (een juiste sluitertijd/diafragma combinatie te kiezen).

oud0001

Bericht door oud0001 » vr aug 31 2012 3:04 pm

Matrix meting betekend voor mij niets meer dan over het gehele beeldvlak.
Een matrix is een patroon op een groter vlak.
De afkorting AF betekend autofocus.
Dus ik bedoel de scherpstelling over het gehele beeldvlak.

Is dat de correcte term voor het scherpstellen op het gehele beeldvlak?
Zal dan wel niet maar, dat is wel wat ik er mee bedoel.

Hoe je ze beide noemt zal ik dan wel niet snappen. :wink:
Welke term is dan de juiste voor AF over het gehele dan wel maximaal mogelijke deel van het beeldvlak?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 31 2012 3:20 pm

Tuihanti schreef: Dus ik bedoel de scherpstelling over het gehele beeldvlak.
Volgens de Nikon terminologie in de handleiding: Automatisch "veld"- AF (AF veldstanden)

oud0001

Bericht door oud0001 » vr aug 31 2012 3:23 pm

Dank je wel.

george013

Bericht door george013 » vr aug 31 2012 3:27 pm

Scherpstellen kun je alleen op een punt, niet op een vlak.
Matrix houdt in dat je het vlak in delen verdeelt, zoals bij matrixmeting bij belichting. De camera haalt hier een belichtingswaarde uit die voor hetgehele vlak geldt.
Waarschijnlijk verwar je meedere scherpstelvelden met matrix.
George

oud0001

Bericht door oud0001 » vr aug 31 2012 3:49 pm

Het is al duidelijk hoor. Zie boven. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”