Een merel(?)

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Rinus

Een merel(?)

Bericht door Rinus » wo sep 05 2012 1:54 pm

Foto is overigens uit de hand genomen, voor een zeer beginnend "fotograaf" ben ik best trots, ben alleen wel erg nieuwsgierig naar verbeterpunten.
Zelf denk ik dat het erg mooi zal zijn als ik de achtergrond zwart/wit maak en de vogel zelf ik kleur houd, wat denken jullie?

Oh ja, is het wel een merel? heb totaal geen verstand van vogels :)
Een reiger kan ik nog wel benoemen hahaha

Afbeelding

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Een merel(?)

Bericht door pacha » wo sep 05 2012 4:18 pm

Dit is een jonge merel, inderdaad.
Een goeie instelling wanneer je, als fotograaf, meer wil te weten komen over je onderwerp,
het maakt deel uit van je algemene kennis, over de levende onderwerpen die je wil fotograferen,
is heel belangrijk te weten met welke dier, vogel in dit geval, je te maken hebt,
en om zoveel mogelijk te weten over hun leefgewoonte, habitat en dergelijke,
op deze manier heb je meer kans om goeie foto's te maken, van je onderwerp.

'Voor een zeer beginnend fotograaf', mag je best trots zijn op je foto.
Petje af, voor wat je hier laat zien.

De camera instellingen zijn goed.
Heb je diafragma, sluitertijd en ISO waarde handmatig ingesteld?

Je geeft het zelf aan, de achtergrond is voor verbetering vatbaar.
In het begin moet je op zoveel dingen letten, dat je vaak de achtergrond vergeet,
mettertijd als je meer ontspannen fotografeert, leer je ook op de achtergrond letten,
het wordt een tweede natuur,
zelf maak ik nooit meer een foto, als de achtergrond niet goed niet, liever geen foto dan een met foute achtergrond,
je kan de achtergrond uiteraard softwarematig veranderen, dit behoort tegenwoordig tot de mogelijkheden.

Je bent goed bezig, doe zo verder.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Michael

Een merel(?)

Bericht door Michael » wo sep 05 2012 5:23 pm

Is zeker een merel een jonge pop ( vrouwtje dus )

iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 05 2012 6:01 pm

Leuke foto, maar hij is wel wat groenig.

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jac49 » wo sep 05 2012 6:42 pm

Prima foto ,lekker scherp .
Let wel een beetje op je compositie ,rechts (de kijkrichting van de merel) is erg krap , wat meer ruimte daar had de foto goed gedaan.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Rinus

Bericht door Rinus » wo sep 05 2012 8:45 pm

De vogel heeft inderdaad wat groenig, ik zie het ook, maar ik heb geen idee hoe dat daar komt, misschien door de druivenstruik vlak onder de vogel?

Compositie is inderdaad iets waar ik wat meer aandacht aan moet besteden, bedankt voor de tip ;)

iJoost

Bericht door iJoost » do sep 06 2012 5:39 pm

Als ik de EXIF bekijk

http://regex.info/exif.cgi?dummy=on&url ... merel1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

dan zie een thumnail met een andere kleurbalans. Dus je zult het wel zelf in de nabewerking gedaan hebben. ;-)

Rinus

Bericht door Rinus » do sep 06 2012 5:42 pm

Ik heb de merel wat kleur gegeven, omdat hij nogal grijs was op de foto, maar ik ben niet met groen bezig geweest.

iJoost

Bericht door iJoost » do sep 06 2012 6:28 pm

Dan zal ie de groenzweem al gehad hebben en heb je die daarmee dus versterkt.

Dat er een groenzweem in zit kan overigens heel goed van dat oranje dak komen. Dat kan nu eenmaal gebeuren als je een automatische witbalans gebruikt.

Nu kun je gaan werken met andere vormen van witbalans, maar om heel eerlijk te zijn vind ik het corrigeren van de kleur een kleine extra moeite die niet opweegt tegen het gemak van de automatische kleurbalans. Dus die gebruik ik zelf ook. En kleur corrigeer ik eigenlijk bijna altijd op al mijn foto's (een beetje Levels en Curves).

Hoewel ik moet bekennen dat op mijn nieuwe D800 de automatische witbalans wel heel goed en vooral ook heel reproduceerbaar is.

Rinus

Bericht door Rinus » do sep 06 2012 6:33 pm

Gelukkig, ik was al een beetje bang dat het door een foutje in de lens of camera kwam.
iJoost, bedankt voor de uitgebreide reacties, ik kan er alleen maar van leren.
De automatische witbalans laat ik maar even voor wat het is, heb al een hele kluif aan de rest.

iJoost

Bericht door iJoost » do sep 06 2012 7:47 pm

Even snel proberen dan, of het er nog uit wil?

Hoe vind je 'm zo?

Afbeelding Afbeelding

De linkse heb ik volgens dit recept behandeld:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p255120" onclick="window.open(this.href);return false;

Rinus

Bericht door Rinus » do sep 06 2012 9:05 pm

Jaa mooi mooi!

Ga dat stuk snel eens goed doornemen, ziet er een stukje natuurlijker uit ;)
Dank je wel ;)

edit: ben er even mee bezig geweest, maar dit gaat mij (nog) een beetje boven mijn pet :(

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”