lens converter

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
martboven1994

lens converter

Bericht door martboven1994 » vr sep 07 2012 12:52 pm

ik heb een tijdje geleden een paar lenzen gekocht van een analoog camera Nikon f50.
de lenzen zijn van het merk sigma. maar nu zag ik in de boekjes dat er ook een automatische scherpte stelling op zit.
nou heb ik op de camera al gekeken naar de scherpte stand en de af stand maar beide kan ik niet bedienen als de sigma lenzen er op zitten.
nu wil ik graag een converter tussen mijn camera en de lens kopen.

ik heb zelf een nikon D5100.

alvast bedankt.
mart

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: lens converter

Bericht door gijs sandberg » vr sep 07 2012 1:04 pm

Beste Mart,

Welkom op dit forum.

Ik denk dat het volgende aan de hand is.
De oudere AF lenzen die je hebt, hebben waarschijnlijk geen interne scherpstelmotor, maar wel een "schroevendraaier-achtige" uitsteeksel op de vatting.

Een Nikon D5100 heeft lenzen met interne scherpstelmotor nodig voor AF, zie het handboek.
Een standaard lens die je bij een Nikon D5100 koopt heeft o.a. de aanduiding AF-S, dat duidt daarop, amdere merken hebben hun eigen letters daarvoor.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr sep 07 2012 1:20 pm

Mart, welkom op het forum.

Een converter om een lens zonder scherpstelmotor te bedienen vanuit een D5100 e.d. heb ik nog niet van gehoord. In theorie is alles denkbaar maar het zou ingewikkeld worden, een aantal lenselementen moeten bevatten om nog op oneindig te kunnen scherpstellen en uiteindelijk zou de beeldkwaliteit er ook onder lijden. En zeker prijzig.

Dergelijke lenzen zijn met AF alleen bruikbaar op camera's met ingebouwde motor (D50, D90, D7000 en andere). Als je zelf aan de scherpstelring draait, werkt alles verder wel op je D5100.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

martboven1994

Bericht door martboven1994 » vr sep 07 2012 1:33 pm

ik ben onderin een link neergezet welke lens ik heb. er zit op de begin van de lens wel van die koper/metalen puntjes in op toch wat te besturen in de lens. het zijn 5 puntjes??
in het boekje van de lens staat dit.
autofocus scherpstelling is mogelijk bij gebruik van een AF objectief in combinatie mat een AF camerabody.

http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... s:71,i:327

martboven1994

Bericht door martboven1994 » vr sep 07 2012 1:37 pm

handmatig scherpstellen wil prima als ik de tijd heb. wanneer ik snel moet reageren op een vogel die weg vliegt of zo zit ik er wel vaak naast.
dan is de foto net er voor of er achter scherp

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 07 2012 1:53 pm

martboven1994 schreef:in het boekje van de lens staat dit.
autofocus scherpstelling is mogelijk bij gebruik van een AF objectief in combinatie mat een AF camerabody.
Met een D5100 heb je alleen AF met een AF-S objectief. De Sigma spullen zijn kennelijk alleen AF. AF-S bestond in de tijd van een F50 (1994) nog niet. Je hebt met die spullen wel AF op een D90 en hoger.

Na Gijs en henkk vertel ik weer hetzelfde.

martboven1994

Bericht door martboven1994 » vr sep 07 2012 1:56 pm

oow oke bedankt voor jullie hup

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr sep 07 2012 1:59 pm

kijk eens naar de bajonet van je lens. Rechts onderaan zal een gat zitten van ca. 3 mm met daarin een schroefkop. Als je aan de scherpstelring draait, zul je die schroef zien draaien. Je camera zou daarvoor een 'schroevendraaier' moeten hebben maar dat heeft de D5100 dus niet. In zoverre is de D5100 dus geen AF-camerabody maar een AFS-camerabody, en zoals Hans terecht opmerkt, bestonden die in 1994 nog niet.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr sep 07 2012 2:05 pm

Die link geeft zelfs geen uitsluitsel of het om een objectief met een Nikon-vatting gaat. Ik zie ook de naam Canon voorbij komen?

Maar goed. Lees nog even wat dhr. Sandberg schreef.

Er zijn bij Nikon twee fundamenteel verschillende types van scherpstelling.

De eerste en oudste maakt gebruik van een scherpstelmotor in de camera, door een mechanische verbinding met het objectief wordt scherpgesteld. Aanduidingen bij Nikon: AF en AF-D. Dat type van scherpstelling kan uit de aard der zaak uitsluitend werken met camera's met een scherpstelmotor in het camerahuis.

De tweede en latere maakt gebruik van een scherpstelmotor in het objectief. Aanduiding bij Nikon: AF-S (eventueel AF-I, wat je gelijk kunt vergeten). Dat type van scherpstelling kan werken met alle digitale camera's en veel van de laatste analoge camera's.

Probleem is nu dat niet iedereen altijd weet welk type camera hij of zij in bezit heeft en dus ook niet weet welk type AF-objectief er op werkt.
En dan heb je tot overmaat van ramp nog de onafhankelijke objectieffabrikanten die om alles te verhelderen er hun eigen aanduidingen op na houden...

Maar goed: jouw D5100 heeft geen eigen, inwendige scherpstelmotor, je bent voor AF dus altijd afhankelijk van AF-S objectieven, ten overvloede: objectieven met een eigen scherpstelmotor.
Het objectief wat je nu wilt gebruiken komt van een F50, een prima camera met een even prima scherpstelling, maar die had dus de scherpstelmotor in de camera. Wat mij brengt tot de gedachtengang dat je objectief geen eigen motor heeft en je dus geen AF op je D5100 hebt.

De contacten die je ziet zitten op je objectief hebben in zoverre met de scherpstelling te maken dat ze zorgen voor de informatie-overdracht tussen objectief en camera, ze zorgen er mede voor dat de scherpstelmotor zijn informatie krijgt hoeveel hij moet draaien.
De scherpstelsensoren zitten altijd in de camera, het objectief "weet" helemaal niets: de scherpstelsensoren geven via die contacten door hoeveel er in het objectief versteld moet worden om een scherpe opname te waarborgen. En of de motor waarmee dat gebeurt nu in de camera of in het objectief zit zal de sensoren een zorg zijn, zolang de commando's maar worden opgevolgd...

Maar nu de grote plus: je hebt wel, als het goed is, een zogenaamde scherpstelhulp in de camera: links onderin je zoeker, vaak een groen balletje dat oplicht als de scherpstelling in orde is. Lees vooral even de handleiding van de camera.
Het leuke van die contacten is ook nog eens dat ze zorgen voor de goede koppeling met de belichtingsmeter en de grijze cellen van de camera. Je zult dus ook de programmastanden P, A, S. M kunnen gebruiken.

Dus geen AF, maar toch aanzienlijk meer mogelijkheden dan zelfs de duurste professionele camera's van rond 1980 hadden!
Laatst gewijzigd door emdeklerk op vr sep 07 2012 3:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr sep 07 2012 2:37 pm

interessant ..
Ik dacht dat de scherpstelhulp geen informatie over de lensinstelling nodig heeft en zelfs met AI-lenzen werkte, die helemaal geen elektrische contacten hebben. Ik kan het nu even niet proberen en ik kan het dus mis hebben. Maar als het wel zo is, heeft ook de AF-sturing vanuit de camera die informatie niet nodig. En meer nog, bij AF-niet-D Nikkors wordt geen informatie over de ingestelde afstand doorgegeven maar werkt de AF wel.

Wat wel wordt doorgegeven is de instelling van de diafragmaring (indien niet op kleinste opening, krijg je een foutmelding FEE) en bij AF-D lenzen de ingestelde afstand. Ik geloof overigens niet dat de AF daar iets mee doet, maar bijv. de flitsinstelling wel. En bij zoomlenzen wordt de zoominstelling doorgegeven (ook weer bijv. om een flitser aan te sturen qua beeldhoek).

Vriendelijke groet,

Henk

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr sep 07 2012 3:51 pm

Henkk,
je hebt helemaal gelijk, de scherpstelhulp werkt uiteraard ook zonder de objectiefcontacten.
Ik zal mijn bericht dienaangaande aanpassen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”