Phottix Odin of TTL kabel
- RJ Fotografie
- Forumlid
Phottix Odin of TTL kabel
Hallo,
wie heeft ervaring met de Phottix Odin?
En ook met een TTL kabel, en met welke lengte.
ik weet het , het is een groot verschil, maar ik twijfel wat ik moet doen.
ik gebruik meestal bij Bruidsreportage toch maar 1 flitser.
Graag jullie advies en tips.
Mvg,
RJ Fotografie.
wie heeft ervaring met de Phottix Odin?
En ook met een TTL kabel, en met welke lengte.
ik weet het , het is een groot verschil, maar ik twijfel wat ik moet doen.
ik gebruik meestal bij Bruidsreportage toch maar 1 flitser.
Graag jullie advies en tips.
Mvg,
RJ Fotografie.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Phottix Odin of TTL kabel
Geen ervaring, maar als je dan toch al twijfelt, doen !
Je bent veel meer flexibel, en als je toch eens besluit om de flitser wat verder weg te zetten, of meerdere flitsers te gebruiken, kan dat meteen. Het stimuleert je misschien om met meer creativiteit je licht in te zetten.
Je bent veel meer flexibel, en als je toch eens besluit om de flitser wat verder weg te zetten, of meerdere flitsers te gebruiken, kan dat meteen. Het stimuleert je misschien om met meer creativiteit je licht in te zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb de Phittix Odin uitvoerig getest (wel de Canon versie). De Nikon versie is zelfs beter dan de Canon versie omdat deze in manual mode per 1/3 stop instelbaar is (bij de Canon is dit per hele stop). De Odin is denk ik voor Nikon de beste keuze als je draadloos via radio signalen TTL wilt flitsen en een stuk goedkoper dan Pocketwizard. De kwaliteit is prima in orde en het display is zeer handig (je ziet direct hoe alles is ingesteld). Ik heb nog geen moment spijt van mijn aanschaf.
Groeten Michael
Groeten Michael
Waarom niet gewoon het CLS systeem gebruiken?
Zit er al in en is dus gratis. Enkel even het IR klepje Nikon SG-31R er op zetten, voor een paar eurootjes, en klaar ben je.
Interne flitser wel ff op Commander zetten dan natuurlijk. Is op afstanden tot pak em beet 40 voet, volgens Joe MC. Nally, prima bruikbaar.
Zeker als je er toch maar een flitser gebruikt. 3 kan ook.
Zit er al in en is dus gratis. Enkel even het IR klepje Nikon SG-31R er op zetten, voor een paar eurootjes, en klaar ben je.
Interne flitser wel ff op Commander zetten dan natuurlijk. Is op afstanden tot pak em beet 40 voet, volgens Joe MC. Nally, prima bruikbaar.
Zeker als je er toch maar een flitser gebruikt. 3 kan ook.

- RJ Fotografie
- Forumlid
Hallo Allemaal,
ik heb vd week de Phottix Odin binnen gekregen.
1 zender en 2 ontvangers.
ik heb ze direct kunnen uit testen met een fotoshoot.
Wat werkt dit GEWELDIG.
Vanaf de eerste minuut geen spijt gehad van de beslissing.
Bedankt iedereen voor het advies en de tips.
Gr,
RJ Fotografie
ik heb vd week de Phottix Odin binnen gekregen.
1 zender en 2 ontvangers.
ik heb ze direct kunnen uit testen met een fotoshoot.
Wat werkt dit GEWELDIG.
Vanaf de eerste minuut geen spijt gehad van de beslissing.
Bedankt iedereen voor het advies en de tips.
Gr,
RJ Fotografie
- Léon Obers
- Forumlid
Ook buiten, of indien flitsers van de camera zijn afgeschermd (door bijv. een mini accessoire snoot of softbox, of flitser staat achter een schot)???Tuihanti schreef:Waarom niet gewoon het CLS systeem gebruiken?
Is op afstanden tot pak em beet 40 voet, volgens Joe MC. Nally, prima bruikbaar.
Nope. Er moet wel een line of sight zijn natuurlijk.
Bij de meeste softboxen hangt de flitser buiten de softbox.
Daar zie ik geen probleem.
Als er een muurtje of een schot tussen zit werkt het idd niet nee.
Het heeft die beperking dan weer wel maar, hoe vaak zul je die tegen komen als je met 1 flitser op een bruiloft aan het werk bent? Ik verwacht niet zo vaak.
Bij de meeste softboxen hangt de flitser buiten de softbox.
Daar zie ik geen probleem.
Als er een muurtje of een schot tussen zit werkt het idd niet nee.
Het heeft die beperking dan weer wel maar, hoe vaak zul je die tegen komen als je met 1 flitser op een bruiloft aan het werk bent? Ik verwacht niet zo vaak.
- Léon Obers
- Forumlid
Met name als het gaat om bruiloften zou ik als fotograaf juist niet in onzekerheid willen werken met zo'n beperking. Je moet erop kunnen vertrouwen dat het werkt, altijd. Elke misser is er een teveel. Juist reden om CLS dan niet te gebruiken maar zo'n radiografische set.Tuihanti schreef:hoe vaak zul je die tegen komen als je met 1 flitser op een bruiloft aan het werk bent? Ik verwacht niet zo vaak.
- RJ Fotografie
- Forumlid
Hallo Leon,
Dat was mijn reden ook om over te stappen naar de Phottix Odin.
En ik heb alle regie in handen rechtstreeks op de camera/zender. En het is ttl.
Dat werkt snel en super.
Gr,
RJ Fotografie
Dat was mijn reden ook om over te stappen naar de Phottix Odin.
En ik heb alle regie in handen rechtstreeks op de camera/zender. En het is ttl.
Dat werkt snel en super.
Gr,
RJ Fotografie
Bij een Bruiloft reportage kan ik me dat wel voorstellen en haal je de investering er ook wel weer uit.
Daar was in de voorgaande reacties nog geen sprake van.
Die test was echter buiten gedaan in de straten van Hong Kong.
Dat in een gigantische bak neonlicht. Ergens staat er wel een joesoep filmpje van.
Die test was echter buiten gedaan in de straten van Hong Kong.
Dat in een gigantische bak neonlicht. Ergens staat er wel een joesoep filmpje van.
- Léon Obers
- Forumlid
Je haalt het zelf aan.Tuihanti schreef:Bij een Bruiloft reportage kan ik me dat wel voorstellen en haal je de investering er ook wel weer uit.

".............hoe vaak zul je die tegen komen als je met 1 flitser op een bruiloft aan het werk bent?"
Maar goed. Als de aanschaf van zo'n Phottix financieel geen belemmering is, (en dat is het kennelijk niet anders wordt de vraag niet gesteld), is dat IMO altijd een betere optie dan met CLS "te klooien". Het lijkt mooi, maar ik heb er jaren geleden al de nodige negatieve dingen over gelezen van mensen die juist een stapje verder gingen als "Strobist".
Ahum, de TS haalt het aan in de eerste post.
Ik kan me niet voorstellen dat je om de hoek heen flitsen moet.
Ik kan me wel voorstellen dat je er een onzeker gevoel bij hebt.
Ik vraag me af of dat wel terrecht is.

Ik kan me niet voorstellen dat je om de hoek heen flitsen moet.
Ik kan me wel voorstellen dat je er een onzeker gevoel bij hebt.
Ik vraag me af of dat wel terrecht is.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is dan een gebrek aan inlevingsvermogen hoe lichtopstellingen opgesteld kunnen worden. Bij lichtopstellingen heb ik bijna altijd wel een flitslamp "niet zichtbaar" ergens achter opgesteld, in ieder geval niet zichtbaar in rechte lijn met de camera. Dat zou dan niet werken. Het is simpel een gegeven dat CLS zijn beperkingen heeft. Met een onzeker gevoel heeft dat niet te maken.Tuihanti schreef: Ik kan me niet voorstellen dat je om de hoek heen flitsen moet..
Overigens ben ik niet zo'n "strobisten" figuur die met kleine flitsers te werk gaat. Ik gebruik doorgaans nog stevige studioflitsers vanuit een "ouderwets verleden", waar je alles nog handmatig instelt. Maar met de vele mogelijkheden die er tegenwoordig zijn met kleine compacte sets, is het misschien nog wel eens aardig om die flexibel op locatie te gaan inzetten.
Mwa, ik heb het over: om de hoek heen "moeten".
Het moet nooit. Het zijn keuzes die je maakt. Je "wilt" om de hoek heen maar, het moet niet!
Je kan ze ook weg croppen. Allemaal keuzes die je maakt.
Tja, als jij graag met die hele zooi loopt te slepen is dat natuurlijk jouw keuze. Be my guest.
Doe mij dan maar een paar speedlights.Statiefjes e.d. met een totaal gewicht van nog een zak aardappelen.
Het enige dat je nodig hebt van een flitser is voldoende licht. Of dat komt van een speedlight of een pro flitskop maakt de foto niets uit.
Of je dat met CLS doet of met een duurder trigger systeem maakt de foto ook niets uit.
Als je graag old school werkt zet je ze toch op manual. Heb je ook old school maar dan in een modern jasje. :mrgreen:
Eventueel plak je er een paar aan elkaar om meer licht te creeeren. Het kan allemaal. Jouw creativiteit bepaald de grenzen.
Ik kan me niet voorstellen dat je om de hoek heen flitsen "moet". Het hoeft immers niet.
Dat heeft niet zo veel met emphatie/inlevingsvermogen in andere mensen te maken.
Het moet nooit. Het zijn keuzes die je maakt. Je "wilt" om de hoek heen maar, het moet niet!
Je kan ze ook weg croppen. Allemaal keuzes die je maakt.
Tja, als jij graag met die hele zooi loopt te slepen is dat natuurlijk jouw keuze. Be my guest.
Doe mij dan maar een paar speedlights.Statiefjes e.d. met een totaal gewicht van nog een zak aardappelen.
Het enige dat je nodig hebt van een flitser is voldoende licht. Of dat komt van een speedlight of een pro flitskop maakt de foto niets uit.
Of je dat met CLS doet of met een duurder trigger systeem maakt de foto ook niets uit.
Als je graag old school werkt zet je ze toch op manual. Heb je ook old school maar dan in een modern jasje. :mrgreen:
Eventueel plak je er een paar aan elkaar om meer licht te creeeren. Het kan allemaal. Jouw creativiteit bepaald de grenzen.
Ik kan me niet voorstellen dat je om de hoek heen flitsen "moet". Het hoeft immers niet.
Dat heeft niet zo veel met emphatie/inlevingsvermogen in andere mensen te maken.

- Léon Obers
- Forumlid
Het hoeft en moet wel in de wijze zoals ik mijn licht gebruik, dat schrijf ik toch.Tuihanti schreef: Ik kan me niet voorstellen dat je om de hoek heen flitsen "moet". Het hoeft immers niet.
Je laten beperken in de keuze van een lichtopstelling om zo iets lulligs als een tekortkoming van een aansturing is het meest domme waar je als fotograaf aan kunt toegeven. Dan zoek je toch simpel naar andere oplossingen waarbij je die beperkingen niet hebt. En als dat dan is met andere middelen dan dat CLS systeem, so be it. Het verbaast mij dat je zo nodig vast zou moeten blijven zitten aan dat CLS systeem.