gverhoef schreef:En dit begrijp ik dan weer niet. Ik begrijp niet dat een kleinere sensorpixel onscherpte zou veroorzaken. Wel extra ruis natuurlijk, maar vergis ik me als ik een afbeelding voorstel als een rechthoek met miljoenen vierkante puntjes. Op voorwaarde dat die puntjes tegen elkaar aan geplakt zijn betekent meer puntjes per sensoroppervlakte toch gewoon een scherper beeld of een beeld dat verder opgeblazen kan worden. Ik ga er hoer vanuit dat er geen andere factoren zijn die de onscherpte veroorzaken. Ik probeer de kleine pixelgrootte dus als oorzaak te isoleren.george013 schreef:Hoe meer ik over deze toestanden lees, hoe minder ik het begrijp.
Onscherpte of eigenlijk fout geplaatste scherpte tgv een focus-probleem is een ding, onscherpte tgv een te kleine sensorpixel is een ander ding.
George
De vraag is wel wat de zwakste schakel in de scherpte is. Het aantal pixels wordt pas relevant bij flink croppen of bij grote afdrukken. Zolang je daar verre van blijft is het aantal pixels niet de beperkende factor en helpt het verhogen daarvan ook helemaal niks.
Is dit wat je bedoelt George, of wordt er werkelijk extra onscherpte gecreëerd door kleine pixels?
Gerard
Een hele snelle, ik moet de deur uit.
Tenzij je de camera in beton stort zal er altijd een beweging zijn. De beweging van de camera veroorzaakt ook een beweging van het geprojecteerde beeld op je sensor. Valt deze beweging binnen een grootte, dan zal dat niet ,storend, zichtbaar zijn op de foto. Heb je een sensor met 2 keer zoveel pixels lineair, dan zal de beweging geregistreed worden door 2 keer zoveel pixels. Op 100% gaat de scherpte achteruit bij eenzelfde instelling en beweging. Bij eenzelfde beweging en een sluitertijd dat in dit geval op de grens van het aanvaardbare ligt zul je een dubbele sluitertijd nodig hebben. Dit is subjectief.
De lichtkegels zijn geen scherpe punten op de sensor, ze waaieren uit. Valt deze uitwaaiering binnen een pixelgrootte , dan zul je dat niet zien, is deze uitwaaiering groter dan 1 pixel, dan zul je dat als onscherpte ervaren.
Ik heb haast, er zijn nog meer argumenten, zoals bijv. de grootte van je eindresultaat. Blijft dit niet meer dan een beeld op je monitor van 1000x700 of ga je afdrukken op 1.5x1m, Hoe groter het verschil is tussen wat je hebt en wat eindresultaat moet zijn, hoe meer er geinterpoleerd moet worden, zowel bij verkleinen als bij vergoten.
Lees dit door en speel met verschillende calculators.
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... graphy.htm
Dit bestandje is al eerder getoond hier. Lees de hints voor goed gebruik en haal daar de achtergronden uit.
http://www.nikonusa.com/en_US/o/Y6wrkA9 ... ide_En.pdf
George