45. Terug naar het zuiden, voor de verandering in de regen. Deze zomer tot in juli schijnt de natste te zijn geweest in jaren (en dat wil wat zeggen, Weimaraner had het er al over) maar augustus heeft dat wat gecompenseerd. Maar zelfs als het regent is het een prachtig land, helemaal vanuit een droge auto.

46. Tussen wat buien door, opnieuw een eenzaam huisje aan een meer.

47. Met het minderen van de buien wordt ook het landschap wat platter hier.

48. Duidelijk dat dit soort plaatjes me aanspreken, dit keer een huisje op een heuveltje.

49. En deze stond te koop, vlakbij Loch Ness...

50. Aangekomen in Glencoe, hier bij Ben Etive. Ik kan het nooit laten dit soort foto's maken: 'One for the road'. Niet op de motor reizen is een stuk minder avontuurlijk maar het zal niemand verbazen dat er voordelen tegenoverstaan: droog blijven in regen, veel ruimte en wandeltochten zijn geen enkel probleem meer.

51. De omgeving van Ben Etive / Glencoe is prachtig en zeer fotogeniek. Dit zijn dan ook herkenbare plaatjes die je in veel reisgidsen zult tegenkomen.

52. Hier in the 'Pass of Glencoe' weer zo'n miljoenen keer gefotografeerd huisje. Naast een geweldig berglandschap kent Glencoe ook een roerige geschiedenis (google op Glencoe massacre). De bevolking vluchtte destijds naar een dal (glen) hier vlakbij.

53. Ook is het gebied zeer populair bij bergwandelaars. Er zijn diverse Munro's in de buurt, o.a. de Ben Nevis (de hoogste berg van Schotland, niet op de foto trouwens, Ben staat voor berg) en de uitzichten zijn geweldig.

54. Een van de bergwanden.

55. Een stukje verder in de Glen Etive: watervalletjes en prachtige stenen.

56. Nog eentje uit deze omgeving, maar dan met grijsfilter.

57. Laatste dag in Edinburgh, terug in stedelijk cultuurlandschap waar natuurlijk ook veel moois te zien is. Augustus is de kunst - cultuurmaand in deze stad.

58.Tenslotte nog twee foto´s genomen in Newcastle (niet in Schotland maar voor mij verbonden aan het begin en eind van bijna al mijn Schotlandvakanties). Samen vormen ze een mooi contrast: De tekst op deze grafsteen, gemaakt van zacht steenmateriaal, is door de zeewind verweerd en bijna onleesbaar geworden.

59. Terwijl dit glas in loodraam nog in goede staat verwijst naar de geschiedenis.

That's it, hopelijk heb ik hiermee een beetje kunnen overbrengen waarom ik zo gek ben van Schotland.