Phottix Odin of TTL kabel

Discussies over flitsers
RJ Fotografie
Forumlid
Forumlid

Re: Phottix Odin of TTL kabel

Bericht door RJ Fotografie » zo sep 09 2012 9:35 am

Hallo allemaal,

hierbij moet ik Leon gelijk geven.
Je kunt het niet maken als de aansturing niet 100% is tijdens een bruidsreportage.
Dat kan ik van de Phottix Odin WEL verwachten.

Mvg,

RJ Fotografie

oud0001

Bericht door oud0001 » zo sep 09 2012 10:45 am

Dat je 100% zekerheid moet hebben tijdens een bruiloft ben ik het ook mee eens.
Dan moet je eigenlijk de fotograaf ook uit de vergelijking halen.
Die is ook niet 100% gegarandeerd altijd spot on. Zijn mensen en geen robotjes. :wink:

Phottix is reverse engineered. Er zijn geen garanties dat het ook altijd werkt.
Heb hier een gesprek over gehad m.b.t. een Pixel triggerset en de P7100 waarop deze niet werkte terwijl het wel op de D300s werkte.
Nikon Nederland wist mij te melden dat er geen enkele garantie op goede werking is met appratuur van derden. Gewoon niet dus.
Derden hebben dus niet de kennis in huis over de apparatuur van Nikon die je nodig hebt om te kunnen garanderen. Ze moeten het uit pluizen en dan kan er wel eens iets niet helemaal goed gaan. 100% goede werking is dan ook niet gegarandeerd.
Een zender kan gestoord worden door een andere zender die in de buurt is en daar zijn er tegenwoorig ook behoorlijk wat van te vinden.
Dan geeft de kabel toch nog de meeste zekerheid, denk ik dan. Tot iemad er over heen struikelt en de handel omtrekt.
Tometo tomato of wel lood om oud ijzer.

Uiteindelijk doet iedereen waarvan hij/zij vindt dat dit het meest betrouwbare gevoel geeft want 100% zekerheid is er feitelijk niet.
Je hebt niet voor niets een backup camera mee, toch? Zelfs als je een splinternieuwe D4 in je tasje hebt zitten.

Als je dan voor 100% zeker wilt gaan? Triggers en kabel ook maar meenemen dan.
uiteindelijk zijn er meer wegen die naar Rome lijden.

En als je echt old school wilt gaan dan is magnesium poeder in het bakje leggen en ontsteken terwijl je de dop van de lens hebt genomen en het beeld op de glasplaat valt wel het summum in old school bruiloft fotografie. :mrgreen:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 09 2012 3:36 pm

Tuihanti schreef: Phottix is reverse engineered. Er zijn geen garanties dat het ook altijd werkt.
Als het in de combinatie met camera en flitser van de TS vandaag werkt, werkt het morgen ook als zodanig in die combinatie.

En inderdaad exacte 100% zekerheid is er niet. Maar dat geldt voor alle apparatuur. Het Nikon CLS systeem kan net zo goed verstoord worden in zijn werking. Vandaar bij opdrachten inderdaad ook altijd een back-up camera, extra flits synchroon kabels bij de hand, extra batterijen, extra accu's, extra flitsbuis (bij studiolampen).........

Maar dat is niet het punt waarover het gaat. Een besturing op basis van voorflitsen niet of wel infrarood (Nikon SU800 Commander + SG-31R klepje) als "uitgebreide versie" van een meer eenvoudige infrarood slave flitsontsteking, wat al tientallen jaren wordt gebruikt, daarvan zijn simpelweg ook reeds tientallen jaren de beperkingen bekend. Met radiografische besturing zijn die beperkingen in ieder geval minder en daarmee de betrouwbaarheid hoger.
Dat is juist een van de belangrijkste redenen van het bestaansrecht van radiografische triggers. (De andere reden is het bereik). Het is niet voor niets dat bij professionele fotografen << Pocked Wizards >> al diverse jaren hun gebruik hebben gevonden.

Met het goedkoper worden, en een breder aanbod van andere radiografische triggersets wordt het gebruik ervan alleen maar meer verbreid ook bij de amateur. Het zou me niet verbazen als Nikon vroeg of laat heel zijn CLS op basis van voorflitsen aan de wilgen hangt, en wordt vervangen door een radiografische versie standaard ingebouwd in camera's en flitsers. :o 8)

Je kunt dan wel met dat bakje en magnesiumpoeder aankomen als legitimatie dat het gebruik van CLS zijn voordelen heeft, maar daar wordt CLS op zichzelf niet beter of betrouwbaarder op.

Overigens ken ik wel fotografen die een boterham verdienen door inderdaad "old fashioned" met bakje en magnesium + oude platencamera als rariteit op evenementen foto's te maken. En het aardige is, die kan het zich wel veroorloven een fotografische misser te maken. Hij wordt gewoon doorbetaald. :lol:
http://www.eslevents.nl/artiesten/fotog ... litser.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nostalgischfotograaf.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.geerling-evenementen.nl/NOST ... NHUREN.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

oud0001

Bericht door oud0001 » zo sep 09 2012 5:21 pm

Even terug naar de opening.
De TS twijfelde tussen een Photix en een kabel.
Welke afstanden spreken we dan over?
Korte afstanden.

De TS spreekt over het gebruik van 1 speedlight.

Dus 1 speedlight op een korte afstand. Zeg 5 meter?
Dan is het CLS toch echt wel voldoende.

Deze meneer gebruikt o.a. de SU 800 voor zijn flitswerk.
http://oneperfectmoment.com De plaatjes.
http://neilvn.com/tangents/flash-photog ... -ttl-flash Het verhaaltje.
Wel ff doorscrollen naar beneden.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo sep 09 2012 6:18 pm

Stel dat de afstand inderdaad maximaal 5 meter is dan nog hoeft CLS niet voldoende te zijn. Het hangt er tenslotte ook vanaf waar je de flitser neerzet - staat ie achter de camera dan heb je al een probleem als je de boel met CLS en je opklapflitser af wil laten gaan. Wellicht gaat dat met de SU800 beter maar dan is een setje triggers of een kabel toch een stuk goedkoper.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo sep 09 2012 6:41 pm

Tuihanti schreef: Deze meneer gebruikt o.a. de SU 800 voor zijn flitswerk.
............
http://neilvn.com/tangents/flash-photog ... -ttl-flash Het verhaaltje.
Het verhaaltje bij die foto geeft aan: Canon 1Dmk2N; Canon 580EX speedlight; Canon 24-70mm f2.8 L :lol:
Maar goed, hij gebruikt kennelijk ook Nikon, en beperkt zich wellicht tot situaties dat er "zicht is" van trigger en flitser.

Zelf gebruik ik nogal eens een opstelling van een flitser achter het onderwerp naar de achtergrond toe gericht.
Dus er is geen zicht vanuit de camera op de flitser, dat wordt namelijk afgeschermd door het onderwerp zelf.
Bij het CLS systeem heb je rechtstreeks zicht nodig tussen camera en flitser, en dan?

35 jaar geleden gebruikte ik al kleine flitsertjes, niet groter dan een pakje sigaretten om ergens in de set ergens achter te leggen, of "in een doos" uit het zicht nabij het onderwerp om accenten in het licht te geven. Er is beslist geen rechtstreeks zicht op de camera, want de flitser zelf moet natuurlijk niet in beeld komen. Bij het CLS systeem heb je rechtstreeks zicht nodig tussen camera en flitser, en dan?

In de 35 jaar studiofotografie gebruik(te) ik nogal eens licht ergens van "achteren" vandaan, meer richting camera gericht. Dus feitelijk wat "schuin tegenlicht". Omdat het licht niet alleen op het onderwerp valt maar ook rechtstreeks in de lens zou schijnen als het licht niet afgeschermd zou worden richting camera, wordt het licht voor de camera afgeschermd met een donker schot. Bij het CLS systeem heb je rechtstreeks zicht nodig tussen camera en flitser, en dan?

In de 35 jaar studiofotografie gebruik(te) ik nogal eens licht van "achteren" door een trace of witte perspex heen als heldere achtergrond. De (dubbele) trace of perspex zit tussen camera en flitser in. Bij het CLS systeem heb je rechtstreeks zicht nodig tussen camera en flitser, en dan?

Het gebruik van softboxen, paraplu's, op een plek anders dan "naast" de fotograaf met het licht wat omgekeerd (feitelijk wat "schuin tegenlicht") heb je al gauw dat de accessoires zelf de flitser afschermen "vanuit de camera gezien". Bij het CLS systeem heb je rechtstreeks zicht nodig tussen camera en flitser, en dan?

Nu zullen in de bovengenoemde situaties er best gevallen bij zijn dat CLS misschien nog wel zal werken, maar de kans is erg groot dat er nogal wat situaties zijn dat het niet werkt. In voornoemde situaties kwam ik namelijk al dikwijls genoeg zelf problemen tegen in de gevoeligheid van een infrarood flitsontsteking en moest flitsaggregaten waar de flitskoppen zijn aangekoppeld net even verplaatsen en goed in het zicht van de camera zetten. Andere flitsers worden dan mogelijk weer ontstoken op de flits van een grote hoofdflitser die boven het onderwerp hangt, en dan wel zicht geeft naar andere flitsers toe, die niet vanuit de camera benaderd kunnen worden. Daarbij geven die studioflitsers heel wat meer licht dan een speedlight, nog afgezien van de minimale stuur voorflitsjes die een Speedlight of SU-800 afgeeft.
Jaren geleden al een radiografische trigger aangeschaft om dit soort problemen uit de weg te gaan, en met mij denk ik vele collega fotografen.

In een eerder reactie schreef je "Jouw creativiteit bepaald de grenzen".
Zoals ik het zie beperkt het CLS systeem die grenzen alleen maar in bovenstaande situaties.
Ik ben benieuwd of die fotograaf waar je naar verwijst niet alsnog ergens in zijn tas gewoon een Pocket Wizard heeft.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo sep 09 2012 7:38 pm

Klopt in de bovenstaande situatie's maar dat zijn studio situaties en we hebben het over een bruiloftreportage. Dan ligt het toch anders, lijkt me.
Als een kabel genoeg is dan is CLS dat ook. Met een speedlight sta je ook niet al te ver van het onderwerp af. Goede kans dat dit tussen camera en object is.
Waarom zou je in godsnaam lampen achter je zetten bij een bruiloftreportage. Je maakt de relatieve lichtbron kleiner en waarmee het licht harder.
Volgens mij zoek je juist op een bruiloft tijdens de reportage zachter licht.
Dan wil je de bron dichtbij je onderwerp hebben staan. Dan is de bron relatief groter en het licht dus zachter.

Of zie ik dat verkeert?

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo sep 09 2012 7:44 pm

Los nog even van opstellingen, line-of-sight, flitsers en wat nog meer, een heel ander argument. En deze even uit eigen ervaring en dé reden voor mij om radiotriggers aan te schaffen:

Bij fel zonlicht/buitenlicht laat CLS het nog wel eens afweten, óók op korte afstand met vrije line-of-sight....

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot fan van van CLS en het gebruikersgemak is een genot, maar ik heb altijd radiotriggers waar ik meestal buiten mee werk. Binnen werk ik daarentegen (meestal) probleemloos met CLS.
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo sep 09 2012 7:57 pm

ReneG schreef: Bij fel zonlicht/buitenlicht laat CLS het nog wel eens afweten, óók op korte afstand met vrije line-of-sight....
Niet verder meer aan de ortde gekomen, maar wel reeds opgemerkt als vraag naar Tuihanti toe:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 76#p556776" onclick="window.open(this.href);return false;

Eerder vanuit een ander forum iemand wel eens een SU-800 aangeschaft om buiten te gebruiken. Was ervoor gewaarschuwd dat het buiten moeilijk zou zijn. Kwam er inderdaad gewoon achter dat het buiten niet werkte. Bracht zijn SU-800 weer terug naar de winkel. Vergelijk het met de zon die toevallig door een raam op de IR ontvanger van je TV schijnt. Werkt je afstandbediening ook niet meer. Of als je met een stuk karton op en neer klappert tussen zon en TV, kan de TV spontaan van programma verspringen. :lol:

weimaraner
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo sep 09 2012 8:53 pm

Je ziet het niet verkeerd. Hoe dichter de flitser bij het onderwerp staat, hoe groter de lichtbron t.o.v. dat onderwerp, hoe zachter het licht.
Werk je echter met een kale flitser dan maakt het voor de hardheid van het licht echt niet veel uit of de flitser op 4 of 5 meter afstand van het onderwerp staat (om maar een voorbeeld te noemen). Dus dan kan ie net zo goed achter je staan, of naast je, of boven je camera. En wil je meerdere mensen een beetje egaal belichten dan wil je de flitser juist wel eens wat verder weg zetten.

Ik heb 1 keer in mijn leven een bruidsreportage gedaan, Dat was een paar jaar geleden op 21 juni onder een strakblauwe hemel. De felle zon had tot gevolg dat CLS niet feilloos werkte. Dat in combinatie met de beperkingen van het plaatsen van je flitser (sensor van de flitser moet richting camera wijzen, positionering van de flitser) en het moeten doorlopen van een camera-menu om dingen te wijzigen, heeft me snel doen afstappen van CLS en naar mijn radiotriggers doen grijpen.

CLS is een mooi systeem en heeft zeker een aantal goede kenmerken maar het is niet zaligmakend. Als het van pas komt gebruik ik het, als het meer beperkingen dan voordelen oplevert dan gebruik ik triggers - en dat laatste komt bij mij een stuk vaker voor.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo sep 09 2012 9:02 pm

weimaraner schreef:En wil je meerdere mensen een beetje egaal belichten dan wil je de flitser juist wel eens wat verder weg zetten.
Je was me voor. Meer egaal gewenste verlichting is juist reden om de flits verder weg te zetten.
Verder als je indirect flitst via een muur/plafond achter je en je de flitser dus omdraait "naar je toe", kan de flitser ook beter achter je staan dan voor je. Voor je krijg je de volle mep licht in je gezicht. Zelfs als je door de zoeker kijkt, net half opkijkt of met twee ogen open, niet prettig met flitslicht precies op je harses. :shock:
Tuihanti schreef:Klopt in de bovenstaande situatie's maar dat zijn studio situaties en we hebben het over een bruiloftreportage. Dan ligt het toch anders, lijkt me.
Veel van wat iemand als ervaring opdoet in een studio wordt meegenomen in het gebruik van licht in andere situaties. Nu ben ik geen bruidsfotograaf, maar als ik me daarin verplaats zou ik zeker een opstelling gebruiken waar ik een flitser achter het onderwerp neerzet, met het licht naar de achtergrond gericht. Juist met een compacte flitser met eigen stroomvoorziening (geen kabels), en een kort eenpoot statiefje met onder drie uitstekende "staafjes" als voet, snel in die situatie daar neer te zetten, en juist mooi compact om zelf niet in het vizier te komen. (Voor de uitlichting van het onderwerp zelf een tweede flitser vóór het onderwerp).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 10 2012 3:41 pm

Toevallig een test op dpreview,com van de Phottix Odin met een Canon.: "Nothing but praise"
"The bottom line here is that the Phottix Odin is one of the best wireless TTL flash triggers on the market. The unit performs flawlessly at ridiculous distances, never missing a beat during my testing."
.
http://www.dpreview.com/articles/030443 ... for-canon-" onclick="window.open(this.href);return false;

oud0001

Bericht door oud0001 » ma sep 10 2012 3:57 pm

Lees dan ook even de comentaren er onder. :wink:
Dan valt het toch een beetje tegen. Er zijn problemen.
Laatst gewijzigd door oud0001 op ma sep 10 2012 6:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 10 2012 5:12 pm

Van wat ik lees valt het allerminst tegen.
Paar modellen Canon camera's werken niet, ja en? Dan koop je die Phottix toch simpel niet voor dat specifieke Canon camera-model? Mijn Nikon Speedlight SB-80DX werkt met geen enkele tegenwoordige Nikon DSLR in TTL. De grip van een D700, past ook niet op een D800. De draadontspanner die ik heb voor mijn camera is incompatibel met het grootste deel van alle Nikon camera's. Incompatibiliteit van accessoires is van alle tijden. Zoals eerder geschreven; als het in de combinatie met camera en flitser van de TS vandaag werkt, werkt het morgen ook als zodanig in die combinatie. Volgend jaar wellicht ook, en het jaar daarop ook.

Van de Phottix website: http://www.phottix.com/en/phottix-odin- ... nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Compatibility
Nikon Digital Cameras and Flashes. Some third party TTL flashes may function with the Phottix Odin. Due to the vast number of third party alternative Phottix will not test, support or troubleshoot third party flashes.

Flashes: Nikon SB-400, SB-600, SB-700, SB-800, SB-900, SB-910

Cameras: D70 and D70s not compatible.

Met die incompatibiliteit met Nikon valt het dus wel mee.

Het begint er aardig op te lijken dat je gebruikers die er geen enkel probleem mee hebben, en positief de functionaliteit ervan onderkennen, het hen misgunt dat het bij hen gewoon wel werkt.

oud0001

Bericht door oud0001 » ma sep 10 2012 7:40 pm

Nergens zeg ik dat het niet werkt.
Jij had het over het niet betrouwbaar zijn van het CLS systeem.
Er is geen enkel 100% betrouwbaar systeem.
Daarom neem je ook een backup camera mee. Kan ook stuk gaan.

Je schuift het CLS aan de kant als iets dat niet werkt. Dat is incorrect.
Het werkt prima. Je moet enkel weten hoe je er mee om moet gaan.
Dat gaat natuurlijk voor alles op.

Je weet veel meer van fotografie dan ik. Dat trekt niemand in twijfel. :wink:
Maar zoals in elk beroep kun je vast lopen in kaders. Werkwijzen die jij je hebt eigen gemaakt en waarop je terug valt. Ik heb die kaders niet.

Het is voor mij een sport om zo veel mogelijk te berijken met minimale uitgaven. Dat mogen anderen ook van mij. Het hoeft niet altijd een duur trigersetje te zijn. CLS heb je al. Gebruik het eerst eens om te bezien wat je er mee kunt. Een triggesetje kun je altijd nog aanschaffen.
Zeker als je met 1 flitser werkt is de Photix wat mij betreft een overkill verhaal. Je zet die ene flitser niet 10 meter verderop neer. Die laat je dan op je camera zitten en je maakt gebruik van bouncen.

Buiten een directe invulflits. Je hebt immers maar 1 flitser, zoals de TS aangaf.

Ik gun het een ander zijn geld beter en efficienter te besteden. Daar is het mij om te doen.
Dat heb ik al eens eerder in een ander draadje aangegeven. Fotografie is al duur genoeg. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”