slap steeltje en kopje verloren

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Loeky

slap steeltje en kopje verloren

Bericht door Loeky » za sep 08 2012 7:50 am

Het steeltje lag er verdort naast, maar het pluizige kopje was nog erg mooi. Heb het voorzichtig op een kleurrijke stenen achtergrond geplaatst.

1.

Afbeelding

Loeky

Re: slap steeltje en kopje verloren

Bericht door Loeky » zo sep 09 2012 9:11 pm

Is deze dan zo affreus ? Geen amateurs te vinden ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 09 2012 9:47 pm

Wat denk jezelf Loeky? Met Oh's en Aaa's schiet je weinig op. Mag ik eerlijk zijn? Niet boos worden heh.

Vele amateurs vinden op hun weg nog wel een fraai donzen bolletje wat nog overeind is blijven staan tussen het groen, of doen er de moeite voor om het te vinden. Mooi gefotografeerd met zacht verlopende onscherpte in de achtergrond. Kost eigenlijk niet eens veel moeite bij macro / close-up om de achtergrond daarin onscherp te krijgen en de aandacht op dat bolletje te houden. Kom je hier met een geknakte versie, waarvan de rommelige achtergrond wel zo vervelend de aandacht trekt dat het zelfs het misschien nog enigszins aardige verhaaltje wat je eromheen vertelt ook nog volledig weg vaagt. Dus eigenlijk blijft er niks over. :o

Ben kritischer op jezelf. Kijk wat je vastlegt. Vraag je af waar het om gaat. Accepteer ook dat dingen nu eenmaal niet voor het oprapen hoeven te liggen en kunnen mislukken.

Alles wat je hier vindt is beter:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... em#p256485" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Loeky

Bericht door Loeky » ma sep 10 2012 5:19 am

ha, nu weet ik tenminste dat het inderdaad affreus is. Alvast bedankt. Wat ik er zelf van vind. Nou ik zocht een speciale benadering van iets dat stervend is. Het blauwachtige is een kleur dat koud, verdriet enz... oproept voor mij het vergankelijke. Het uitlopende onscherpte geeft aan dat de plant het stilaan helemaal gaat uitblussen, maar op dit moment is ie dat nog niet.
want het scherp gestelde plekje gaf aan dat er nog hoop en leven was.
Het steeltje gaf aan dat ie inderdaad de geest had gegeven.
Maar tja... geef niet, als de visie of het verhaal niet begrepen of gevonden wordt, dan is het inderdaad ook een mislukking.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma sep 10 2012 5:35 am

Ik denk dat je veel te filosofisch doordenkt in de benadering hoe een foto vast te leggen. Die vertaalslag naar beeld komt er niet uit.
Het is een kwestie van simpel kijken, niet een kwestie van verhaaltjes er omheen gaan bedenken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Niels Hintzen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Niels Hintzen » ma sep 10 2012 9:22 am

Ik vind je verhaal wel leuk, en goed nadenken voordat je een foto maakt kan mij alleen maar bekoren (waarbij ik er dus vanuit ga dat je een foto wilde maken waarin je juist het vergankelijke wilde weergeven en toen opzoek bent gegaan naar juist deze setting, niet andersom zoals mogelijk Léon insinueert). Jammer genoeg vind ook ik dat de foto niet helemaal goed uit de verf gekomen is omdat deze niet spreekt wat jij wilt zeggen.

Maar hoe dan wel als je dit concept wil volgen. Ik kan me zo voorstellen dat je een paardebloem vind die nog rechtop staat (wel of niet geknakt, zo niet, dan knak je em even zelf) je plukt er evt wat pluisjes vanaf om het proces te laten zien en het tijdstip waarop je fotografeerd pas je zo aan dat je een koele (blauwe) lucht krijgt! Dan werk je daarna met een groot diafragma om de achtergrond mooi vaag te krijgen en staat je paardebloem opeens veel centraler met het verhaal dat je wilt vertellen.

Succes!

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » ma sep 10 2012 3:04 pm

Het belangrijkste blijf toch wat je er zelf van vindt. 10 mensen, 10 meningen. Ik vind het wel een leuke foto, kopje scherp, achtergrond stoort mij helemaal niet. persoonlijk had ik het kopje wat meer naar links gedaan volgens de gulden regel....
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Loeky

Bericht door Loeky » ma sep 10 2012 8:03 pm

Van harte bedankt voor de uiteenzettingen. Zal ze in mijn achterhoofd houden.

@ The-Boss : ja, je hebt gelijk de sterke kant, die was ik eventjes vergeten. Bedankt.

Loeky

@ Léon Obers : ik voel me vereert dat ik filosofisch denk. Ik hoop echt nog veel filosofie (hier op het forum of elders, het maakt niet uit) in mijn werk te mogen plaatsen, dit naast al mijn andere foto's. Ik meen het. Ik zou dat gewoonweg fantastisch vinden.
Maar je hebt gelijk. Alles draait om het kijken maar ook om het zien wat is, en niet is. = visie van de fotograaf.
Bijhorende verhaaltjes, mag de toeschouwer immers verzinnen en die moet je aanvaarden.

wim hoppenbrouwers
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door wim hoppenbrouwers » ma sep 24 2012 12:43 pm

De pluisjes komen er mooi en scherp uit.
Een foto moet de aandacht trekken en interessant zijn. En dat is deze zeker. :D

wim
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”