André schreef:Daar had ik als fanatiek dierentuinliefhebber nog nooit van gehoord. Volgens de website is het een kinderdierenpark. Nu ben ik slechts 1.43 en mijn vrouw is maar 1.32 en zullen we dus wat lengte betreft niet echt opvallen tussen de kids, maar kun je iets meer vertellen over dit park ??? Is het groot, echt alleen geschikt voor kinderen (met ouders/grootouders uiteraard), is het een beetje foto-vriendelijk ??? (Dus geen glas waar je doorheen moet fotograferen ???
Lijkt mij namelijk best een leuk park om eens naar toe te gaan, en aangezien ik nog 2 weken vakantie heb, zou het zo maar een leuk dagje uit kunnen worden.
In het begin heetten ze 'Dierenrijk europa'. Toen waren ze heel erg gefocust op europese dieren maar de 'trekkers' (zoals tijgers, olifanten etc.) ontbraken. Ze hadden echter wel redelijk wat speeltoestellen etc. Het was toen een beetje een teleurstellend en kaal park en het heeft toen ook een beetje die status van 'alleen leuk voor kinderen' opgelopen. Ze presenteren zich ook nog steeds als een park voor kinderen, maar het is zeker niet exclusief voor kinderen. Dat gezegd hebbende, mijn petekinderen vinden het er heel erg leuk want er zijn veel meer plekken om te spelen dan in de gemiddelde dierentuin.
Maar goed, het park zelf. Ze hebben andere dieren toevoegd (olifanten, tijgers, apen etc.) en het park wat uitgebreid en nu is het een zeer aardig park geworden. Het heeft niet het formaat van bijvoorbeeld een Amersfoort, maar je kunt er rustig een uur of 3-4 rondlopen (duurt langer met kinderen). Ook is het een vrij modern park en door de manier waarop het is aangelegd heb je relatief weinig last van hekken, gaas etc. Er staat wel her en der wat glas (bijvoorbeeld bij de tijgers en (ijs)beren) maar dat wordt aardig goed schoongehouden. Ik ervoer dat niet als een belemmering, telelens met de zonnekap haaks op het (schone) glas en je zag er eigenlijk niets van.
De toegankelijkheid is uitstekend, ook met rolstoelen en/of kinderwagens (kan me eigenlijk geen traptrede of drempel herinneren). Tussen sommige dieren kun je gewoon doorlopen en zelfs dichtbij komen (zo zitten de pelikanen in een gebied met een heel laag hekje, waardoor je ze vrij kunt fotograferen. Ik heb nog ergens een foto waarbij ik op een meter afstand een foto van de amandelen van het beestje kon maken toen ie gaapte.

Verder kom je er incidenteel nog wel eens een europees dier tegen dat je in de meeste Nederlandse dierentuinen niet zo snel ziet, zoals een Eland die permanent in een vijver lijkt te zijn geinstalleerd (hij staat er echt elke keer in als ik er ben), de Europese boskat (mooi beestje) en de Das (die zeer bedrijvig was in zijn verblijf). Dat is denk ik nog de erfenis van het 'europa' tijdperk.
Qua inrichting kun je het wat mij betreft vergelijken met GaiaZoo, iets kleiner (doch niet veel) maar wat speelser ingericht. De verblijven zijn ruim en mooi ingericht. De dieren zien er uitzonderlijk goed verzorgd uit (op één ijsbeer na, maar ik meen dat dat beest wat problemen heeft die zijn ontstaan in een andere dierentuin). Het is niet de grootste dierentuin maar als fotograaf kan ik er rustig een uurtje of 6 doorbrengen. Qua hoeveelheid dieren en grootte is het vergelijkbaare met ZooParc Overloon, een park wat mij overigens op een andere manier zeer aangenaam verraste. Daar kun je door de route en indeling namelijk elk verblijf vanuit verschillende lokaties meestal vrij fotograferen, en omdat de looproute is omgeving voor hagen en bomen kun je de dieren meestal tegen een 'groene' achtergrond fotograferen. (ZooParc Overloon kun je evt. ook nog combineren met het Oorlogsmuseum, waar je overigens vrij mag fotograferen).