Pyreneeën 2012 deel 4: Moonrise La Vall de Lord

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
De Put

Pyreneeën 2012 deel 4: Moonrise La Vall de Lord

Bericht door De Put » zo sep 09 2012 9:17 pm

Afbeelding

Fijne avond!

Groeten,
Remco

De Put

Re: Pyreneeën 2012 deel 4: Moonrise La Vall de Lord

Bericht door De Put » ma sep 10 2012 7:17 pm

Het verhaal bij de foto:
Iedere dag reden we vanuit deze stad naar boven naar ons huisje op 1500m. Achter ons huisje ging de weg nog een km omhoog naar het skigebied. Ik had me voorgenomen om langs die weg nog eens foto's te maken het dal in richting stad en stuwmeer.
We hebben in de vakantie twee dagen een volle maan gehad en ik nam me voor om de tweede dag de opkomst van de maan boven het dal te fotograferen. Ik was er net op tijd om tot de ontdekking te komen dat mijn standpunt ongunstig was. De maan stond niet boven de stad of het stuwmeer en ik wilde per sé de stad in avondlicht en de reflectie van de maan in het meer. Ik moest dus verder omhoog!
Ook bleek de beeldhoek van mijn 50mm objectief te klein waardoor ik genoodzaakt was om mijn onscherpe groothoek kitlens te pakken. Uiteindelijk heb ik een stuk of 20 foto's gemaakt met verschillende composities, sluitertijden en diafragma's. De stad heb ik nog extra gefotografeerd met de 50mm vast omwille van de scherpte.

De basis foto is op 18mm geschoten. De stad bestaat uit 3 foto's waarbij ik de rijdende auto's (bijv op de brug) heb gecombineerd. Tot slot
heb ik de maan nog wat structuur gegeven van een foto van de vorige avond.

Hij zit full size in ons boek; ik ben benieuwd naar de afdruk :-)

De Put

Bericht door De Put » di sep 11 2012 9:09 am

:-(
Mijn favoriete vakantiefoto... 150 keer bekeken... Geen enkele reactie...

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bert vD » di sep 11 2012 9:29 am

Ik vind de foto prachtig. Veel sfeer waar ook nog eens veel in te zien is. Ook een zoekplaatje. Tenminste dat maak ik er van als ik je beschrijving van de bewerking lees. Hoop dat de afdruk in groot een mooie plaats aan de wand krijgt. Je blijft er naar kijken wat misschien het uitblijven van reakties verklaard. Maar die verdient hè foto beslist
Groet Bert

De Put

Bericht door De Put » di sep 11 2012 9:38 am

Dank je wel! :)

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » di sep 11 2012 11:18 am

Het is een foto die bij jezelf ongetwijfeld van alles oproept. En daar gaat het om.
Als ik je verhaal zo lees dan is de foto exact het resultaat van je beleving van de omgeving.

De foto staat in de sectie 'presentaties' van dit forum, niet gelijk de plek om allerlei technisch commentaar te geven.
Wellicht is dat de reden van het uitblijven van de reacties.

Maar daar gaat het ook niet om, het is je gevoel, vastgelegd op de gevoelige plaat. Dat telt.

De Put

Bericht door De Put » di sep 11 2012 4:35 pm

Peter,

Je analyse is juist en daar komt bij dat de foto op dit formaat niet echt tot z'n recht komt. Misschien had ik hem wat groter moeten posten om de structuur van maan en straatverlichting echt mooi uit te laten komen.
Ik heb hem bewust in presentaties gezet en niet in beoordeling omdat het technische commentaar voor mij minder interessant is. Niet uit arrogantie, maar meer omdat dit precies is wat ik voor ogen had en een nieuwe poging toch niet tot de mogelijkheden behoort.

Wel heb ik hieruit een paar lessen voor mezelf getrokken. Bij nader inzien had ik meer tijd overdag moeten gebruiken om de juiste compositie te bepalen. Het moment was perfect met de blauwe lucht, de schittering van de maan in het meer en de opkomst van de straatverlichting, de totale compositie had beter gekund.
Een tweede les is dat ik mijn gevoel soms moet volgen. Twee dagen eerder stond ik in Andorra met een Sigma 10-20 in mijn handen. Ik heb hem omwille van het vakantiebudget laten liggen. Consequentie hiervan is dat de scherpte van de basisfoto onvoldoende was en ik heb moeten kliederen en smeren om de stad met verlichting er scherp in te krijgen. Voor een volgende vakantie heb ik een mooie groothoeklens in mijn tas zitten.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”