Vragen over Nikkor F1.8 35 mm lens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Cybershooter
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Vragen over Nikkor F1.8 35 mm lens

Bericht door Cybershooter » do sep 13 2012 9:10 am

Ik ben circa 1,5 jaar in het bezit van de Nikkor F1.8 35 mm lens, maar tot de dag van vandaag, vind ik deze lens lastig te doorgronden op de laagste F getallen (zoals F1.8 tot F2.2 bijv.). Het geval is namelijk dat wanneer ik in schemerige omgevingen een onderwerp probeer te fotograferen dat zich bevind op een afstand van ongeveer 1 meter van de lens, dan wordt het onderwerp behoorlijk scherp afgedrukt. Echter wanneer ik in dezelfde schemerige omgeving hetzelfde onderwerp fotografeer op een afstand van bijv. meer dan 2 of 3 meter, dan is dit onderwerp met geen mogelijkheid scherp te krijgen en lijkt het erop of de focus op een heel ander punt gelegd is. Wanneer ik hetzelfde onderwerp fotografeer bij betere lichtomstandigheden, dan heb ik veel minder moeite om het onderwerp bij F1.8 tot F2.2 scherp te krijgen op een afstand van 2 a 3 meter.

Mijn vraag is of dit gewoon de natuurkundige wetten zijn die hierbij toegepast worden, ik weet dat het scherptegebied natuurlijk heel gering is bij hele lage F getallen, alleen vraag ik me af of onder schemerige omstandigheden bij een afstand van meer dan 2 a 3 meter dan ook alles onscherp is, zelfs het kleine gefocussde onderwerp? Of zou er iets mis kunnen zijn met de lens of eventueel de fijnafstelling ervan?
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Vragen over Nikkor F1.8 35 mm lens

Bericht door Léon Obers » do sep 13 2012 9:33 am

Houd je er rekening mee dat onder donkere omstandigheden (schemering), autofocus op zichzelf meer onbetrouwbaar wordt?
He je die problemen ook met een andere lens met vergelijkbare lichtsterkte?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » do sep 13 2012 9:37 am

Het gekke is dat wanneer ik een hoger diafragma kies (bijv. F3.5) met dezelfde of een andere lens, dan kan ik dit onderwerp met notabene een veel lagere sluitertijd, wel veel scherper krijgen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 13 2012 9:50 am

Dan heb je meer scherptediepte, en kennelijk nog geen last van bewegingsonscherpte door die langere sluitertijd.

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » do sep 13 2012 10:09 am

Léon Obers schreef:Dan heb je meer scherptediepte, en kennelijk nog geen last van bewegingsonscherpte door die langere sluitertijd.
Maar kan het in zijn algemeenheid kloppen dat bij lage F getallen (f1.8 tot ca. f2.5) icm schemering, dat hoe verder het onderwerp van de camera verwijderd is, hoe meer kans op onscherpte er is? of gaat deze theorie niet op?

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Drikus70 » do sep 13 2012 10:14 am

Gebruik je de AF verlichting in het schemerdonker?
Welke AF veldstand gebruik je?

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » do sep 13 2012 10:27 am

Drikus70 schreef:Gebruik je de AF verlichting in het schemerdonker?
Welke AF veldstand gebruik je?
Ik maak gebruik van de AF verlichting en ik gebruik de AF-S stand icm single focuspoint selectie.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » do sep 13 2012 10:30 am

Kijk eens in je blz 97 en 98 van je handleiding misschien is dan je probleem opgelost.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Drikus70
Forumlid
Forumlid

Bericht door Drikus70 » do sep 13 2012 10:47 am

Cybershooter schreef:
Maar kan het in zijn algemeenheid kloppen dat bij lage F getallen (f1.8 tot ca. f2.5) icm schemering, dat hoe verder het onderwerp van de camera verwijderd is, hoe meer kans op onscherpte er is? of gaat deze theorie niet op?
Op 1 meter afstand is de scherptediepte voor 35 mm brandpuntsafstand op diafragma 1.8 ca 3 cm voor / achter het onderwerp terwijl het bij 3 meter ca 25 cm voor / achter het onderwerp is. Dus is er juist minder kans op onscherpte tgv het niet goed scherpstellen.
Heb je misschien 2 voorbeeldfoto's van 1 niet goed en de ander juist wel in de genoemde omstandigheden?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 13 2012 10:49 am

Cybershooter schreef: Ik maak gebruik van de AF verlichting en ik gebruik de AF-S stand icm single focuspoint selectie.
Als je de AF-verlichting gebruikt is het kennelijk dus best donker. Verder weg heeft die verlichting uiteraard minder effect dan dichterbij, en wordt het steeds minder goed opgepikt door de AF-sensoren. Verder worden details en contrastverschillen van je onderwerp mogelijk ook weer kleiner. Allemaal redenen dat in die omstandigheden de scherpstelling wat verder weg moeilijker verloopt.

Hoe is de scherpstelling overdag? Heb je dan ook problemen?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 13 2012 10:58 am

Drikus70 schreef: Op 1 meter afstand is de scherptediepte voor 35 mm brandpuntsafstand op diafragma 1.8 ca 3 cm voor / achter het onderwerp terwijl het bij 3 meter ca 25 cm voor / achter het onderwerp is. Dus is er juist minder kans op onscherpte tgv het niet goed scherpstellen.
Dat is een onjuiste voorstelling. Een algemene foutmarge in scherpstelling impliceert vanuit optisch oogpunt gezien op zichzelf al een veel grotere afwijking op grotere afstanden dan op kortere afstanden, dat het alsnog buiten die scherptediepte kan vallen. Met afnemende AF betrouwbaarheid op grotere afstanden door factoren als bijv. afnemende helderheid van de AF hulpverlichting, zal de foutmarge op afstand nog eens groter gaan worden.

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » do sep 13 2012 11:00 am

Léon Obers schreef:
Cybershooter schreef: Ik maak gebruik van de AF verlichting en ik gebruik de AF-S stand icm single focuspoint selectie.
Als je de AF-verlichting gebruikt is het kennelijk dus best donker. Verder weg heeft die verlichting uiteraard minder effect dan dichterbij, en wordt het steeds minder goed opgepikt door de AF-sensoren. Verder worden details en contrastverschillen van je onderwerp mogelijk ook weer kleiner. Allemaal redenen dat in die omstandigheden de scherpstelling wat verder weg moeilijker verloopt.

Hoe is de scherpstelling overdag? Heb je dan ook problemen?
Overdag bij voldoende licht, heb ik geen problemen met fotograferen icm lage F getallen. Het is alleen bij schemering icm lage F getallen en de afstand tussen camera en onderwerp wat voortdurend tot onscherpe foto's leidt. Ook hogere F getallen (bijv. F3.5) zorgt met deze lens icm schemering en afstand van meer dan 2 meter niet of nauwelijks tot problemen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 13 2012 11:05 am

Cybershooter schreef: Overdag bij voldoende licht, heb ik geen problemen met fotograferen icm lage F getallen.
Houd het dan op de beperkingen van de camera waarbij je in donkere omstandigheden simpelweg op de grenswaarden komt dat scherpstelling nog correct uitgevoerd kan worden. Onvoldoende nauwkeurig om bij grote openingen (kleine scherptediepte) te werken, wel nauwkeurig genoeg om het binnen een grotere scherptediepte te plaatsen bij kleinere diafragma-openingen.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”