ML-L3 of MC-DC-1

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
ymonod

ML-L3 of MC-DC-1

Bericht door ymonod » di aug 21 2007 4:19 pm

Hi Guys,

ik ben net in het bezit van een D80, en wil er eigenlijk een afstandsbediening bij. Vooral voor het fotograferen vanaf statief, zodat ik ook die beweging kan uitsluiten. Ik werk nu vaker met de timer, maar dat is ook zo'n gedoe, zeker voor die paar tientjes die de afstandbedieningen kosten.

Wat ik er tot nu toe van begrepen heb :

MC-DC1 is eigenlijk de 'digitale draadontspanner'. Je hebt dus een bereik van ca 1 meter, maar hij werkt ook van achter de camera.

ML-L3 is echt draadloos. Erg klein (dus handig meenemen), maar je moet van voren op de camera richten.

Vraag is dus ten eerste of de info hierboven klopt, en ten tweede welke jullie zouden kiezen/gekozen hebben en vooral waarom.

Ik weet dat er ook andere afstandsbedieningen werken (ik las zelfs iets over het kruidvat), maar ik zou het op prijs stellen als jullie de discussie toegespitst kunnen houden op deze 2 modellen, voordat ook dit topic verzandt in een merken-oorlog!

Alvast bedankt!

Yves

wouterboon

Bericht door wouterboon » di aug 21 2007 4:39 pm

Check deze link ff:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight=

Precies dezelfde vraagstelling als jij volgens mij...

Wouter

ymonod

Bericht door ymonod » di aug 21 2007 4:59 pm

Klopt. maar er wordt geen antwoord gegeven op mijn vraag. Vandaar dit topic!

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jvdheuvel » di aug 21 2007 5:25 pm

Ik heb zelf net de ML-L3 besteld. Simpelweg omdat deze geheel draadloos is. Wanneer het lastig is om recht van de voorkant te richten op de camera, kan je altijd nog werken met de zelfontspanner.

Ach, voor het geld is het natuurlijk wel een leuk dingetje om mee te experimenteren, nietwaar? Eigenlijk zou het gewoon bij de camera moeten worden geregeld... :D
Nikon D7200 + MD-D15 | SB800 | 50mm F/1.8D | BR-2A | Tokina 12-24 f/4 | Tokina 28-80 f/2.8| Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED | TC-17e

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » di aug 21 2007 6:06 pm

Wij hebben de MC-DC 1, bevalt goed. 'k weet zo gauw niet of er prijsverschil in zit. Monique had in het verleden eigenlijk net zo eentje maar toen van Minolta. Deze gebruikte ze niet vaak, maar als je hem nodig hebt en hij zit in je tas, dan ben je blij :D
Waarom met draadje... als je een draadloze afstandsbediening hebt, heb je ook weer een klein batterijtje, ga je hem vaak gebruiken????
Wij in ieder geval niet en je weet batterijen die ergens lang in blijven zitten in apparaten.... is niet goed..
Dus daarom voor ons een afstandsbediening met draad

Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di aug 21 2007 6:09 pm

Heb zelf al geruime tijd de ML-L3 en die bevalt uitstekend. Je moet de afstandbediening inderdaad naar de voorzijde van je camera richten anders doet hij het niet. In de praktijk zal dit geen probleem zijn omdat je met een statief werkt. Voor een zelf- of familieportret is hij ook verdomd handig, alleen wanneer komt dat voor...

Klik hier eens. Bij hem is nieuw ook daadwerkelijk nieuw én 100% origineel ! Hij is welliswaar niet de goedkoopste maar wel goed. Voor dat geld hoef je het denk ik niet te laten echter daar kan ik niet over beslissen.
Suc6 met je orientatie,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di aug 21 2007 6:14 pm

Hoi,
Ik kan je geen antwoord geven op je vraag maar zodra ik mijn bestelde draadje binnen heb dan zal ik je vertellen of hij bevalt. Ik weet niet of je ook bulb opnames kunt maken met de draadloze variant.
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di aug 21 2007 6:54 pm

Bulb opnames kunnen ook met de ML-L3 gemaakt worden, camera laat dan i.p.v. bulb twee min tekentjes (--) in het display zien. Je drukt eenmaal, lens gaat open. Druk nogmaals, lens gaat dicht.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

MadMike

Bericht door MadMike » do aug 30 2007 5:29 pm

hi guys!

bij het lezen van dit topic (ben zelf ook aan t orienteren voor een afstandsbediening), komt mij een vraag op, die hier wel thuis hoort denk ik:

kan de ML-L3 Bulb opnames maken van langer dan 30 sec.?

succes verder ymonod!!

grtzz mike..

Chris Erbrink

Bericht door Chris Erbrink » do aug 30 2007 6:45 pm

je kunt de ML-L3 is echt draadloos met de zelfontspanner gebruiken.

ymonod

Bericht door ymonod » ma sep 03 2007 2:12 pm

Jongens,

ik heb gekozen voor de MC-DC1. Waarom?

1 - er hoeven geen batterijen in!
2 - je kunt de camera ook van achteruit bedienen.

Omdat ik de afstandbediening eigenlijk wil gebruiken voor macro's of landschapsfotografie met de 12-24 (van Tokina, sorry :roll: ), als de camera dus op statief staat. Dus staat de camera erg kort op zijn onderwerp, en is het dus bijna onmogelijk om de camera van voren aan te sturen middels de ML-L3. Of het risico dat ik zelf in beeld ga komen bij het gebruik van de groothoek is te groot.
Vandaar dat ik dus voor de MC-DC1 gekozen heb. Eigenlijk dus geen 'echte' afstandbediening, maar de moderne variant van de draadontspanner!

Yves

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”