Nieuw D600
- woudew
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nieuw D600
Ik heb gekozen voor de D800 omdat die bij mijn fotografie past.
Destijds werd mij gevraagd waarom de D800.
Een van de redenen was dat ik snelheid niet nodig heb. 1 foto per minuut werkt bij mij ook, waarschijnlijk nog beter zelfs omdat je dan beter op je instellingen moet letten.
Destijds werd mij gevraagd waarom de D800.
Een van de redenen was dat ik snelheid niet nodig heb. 1 foto per minuut werkt bij mij ook, waarschijnlijk nog beter zelfs omdat je dan beter op je instellingen moet letten.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een bekende Nederlandse natuurfotograaf schiet slechts 2 (!) beelden op het moment suprême.
Kern van de zaak: ken je onderwerp! Wanneer je je onderwerp echt goed kent kun je heel goed voorspellen wat er gebeurt. Dat geldt voor dieren, voor mensen en ook voor sport. Daarnaast fotografeer met 2 ogen open, dan zie je net iets meer...
Eigenlijk zouden er maar 36 opnamen op een kaartje moeten passen en die kaartjes een onmogelijk hoge prijs moeten hebben.
Kern van de zaak: ken je onderwerp! Wanneer je je onderwerp echt goed kent kun je heel goed voorspellen wat er gebeurt. Dat geldt voor dieren, voor mensen en ook voor sport. Daarnaast fotografeer met 2 ogen open, dan zie je net iets meer...
Eigenlijk zouden er maar 36 opnamen op een kaartje moeten passen en die kaartjes een onmogelijk hoge prijs moeten hebben.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Als jij een D300s gewend bent, dan breng je deze D600 na 2 dagen huilend terug naar de winkel.JerryBig schreef:Zijn er ook nog mensen positief?
Ik zie het als een fantastische camera. Voor jouw specifieke type fotografie misschien niet optimaal, voor mij zou die ideaal zijn. Of ik daarnaast mijn D300s weg zou doen weet ik niet, maar om met FF te beginnen vind ik dit een puik apparaat. Als ie even op de markt is zal de prijs ook wel iets zakken en wie weet ga ik wel een keer overstag. Voorlopig leen ik de D700 van pa wel voor die situaties waar ik FF en lichtgevoeligheid wil hebben, de rest kan mijn D300s uitstekend aan. Maar nogmaals: ik vind de D600 vooralsnog op papier een geweldig ding.
Het mag dan wel een FX zijn, maar dat is dan ook het enige betere aan deze camera.
Voor rest is jouw D300s gewoon superieur.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Wat een onzin, als die natuur fotograaf zo goed is dan zou hij het ook in één foto kunnen.Melliw schreef:Een bekende Nederlandse natuurfotograaf schiet slechts 2 (!) beelden op het moment suprême.
En als jij sport zo goed kan voorspellen moet je je aanmelden als bondscoach!
Dat is nu net de functie die niet meer werkt op de D800iJoost schreef:Ik zou voor zoiets misschien een focus trap proberen.ReneG schreef:Nou, als ik de pijl van een handboogschutter die met 300km/uur vertrekt probeer vast te leggen is 7-8 FPS toch wel erg handig.... Dat is namelijk niet te timen. Vergelijkbare situaties ben ik bijv. bij honkbal en heel wat andere sporten tegengekomen. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Het is dus maar net wat je fotografeert. En er is een reden dat veel prof. camera's die snelheden halen.

Heeft iemand de UT-1 al bewonderd? Daarmee kan je de camera (D7000,D600) op Ethernet aansluiten (bedraad) en ook er nog een WT-5 op aansluiten voor WiFi:
http://nikon.nl/nl_NL/product/accessori ... itter-ut-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien kan je er een €30 draagbaar WiFi routertje opzetten ipv de €620 kostende WT-5, maar het wordt wel een hele kerstboom dan. Prijs heb ik nog niet kunnen vinden.
D600 lijkt me overigens best een puike camera, lijkt qua ruis nog iets beter dan de D800 volgens de eerste voorbeelden, afwachten wat de AF doet.
Nieuw D600
Huilend terug naar de winkel? Ik zie het ook als een fantastische camara. Enige wat ik jammer vind is de prijs.yzf1kr schreef:Als jij een D300s gewend bent, dan breng je deze D600 na 2 dagen huilend terug naar de winkel.JerryBig schreef:Zijn er ook nog mensen positief?
Ik zie het als een fantastische camera. Voor jouw specifieke type fotografie misschien niet optimaal, voor mij zou die ideaal zijn. Of ik daarnaast mijn D300s weg zou doen weet ik niet, maar om met FF te beginnen vind ik dit een puik apparaat. Als ie even op de markt is zal de prijs ook wel iets zakken en wie weet ga ik wel een keer overstag. Voorlopig leen ik de D700 van pa wel voor die situaties waar ik FF en lichtgevoeligheid wil hebben, de rest kan mijn D300s uitstekend aan. Maar nogmaals: ik vind de D600 vooralsnog op papier een geweldig ding.
Het mag dan wel een FX zijn, maar dat is dan ook het enige betere aan deze camera.
SpiKeY Inc. *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̴̡ı̴̴̡
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
My Blog: http://wilhelmrojer.wordpress.com/
Grijns. Ik wist het...flitslicht schreef:Dat is nu net de functie die niet meer werkt op de D800iJoost schreef:Ik zou voor zoiets misschien een focus trap proberen.
Gelukkig heb ik nu even weinig plannen om vliegende pijlen te fotograferen. Dus ik denk dat ik daar wel mee kan leven.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Voorbeeld is echt niet zo extreem, ik doe dat regelmatig. Veel schutters willen juist een pijl in de vlucht. Of wat dacht je van een honkballer waarbij je de bal precies op het moment van slag tegen de knuppel wil vangen? Focus traps werken niet of niet lekker. High-speed camera's kunnen wel, maar de kwaliteit is niet altijd je van het. We gebruiken ze wel eens bij trainingen.iJoost schreef:Ik zou voor zoiets misschien een focus trap proberen.ReneG schreef:Nou, als ik de pijl van een handboogschutter die met 300km/uur vertrekt probeer vast te leggen is 7-8 FPS toch wel erg handig.... Dat is namelijk niet te timen. Vergelijkbare situaties ben ik bijv. bij honkbal en heel wat andere sporten tegengekomen. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Het is dus maar net wat je fotografeert. En er is een reden dat veel prof. camera's die snelheden halen.
Maar dat lijkt me een beetje een extreem voorbeeld. In verreweg de meeste gevallen ben je bij zoiets meer geïnteresseerd in de mensen en allerlei andere dingen dan in die vliegende pijl, denk ik. En als je dat wel wilt dan gebruik je daar toch zo'n mooie high speed camera voor... of een computer animatie.
Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die zich hier druk maakt over de twee frames per seconde extra die een grip je oplevert, vaak dat soort uitzonderlijke zaken fotografeert.
Mijn truc bij die pijl is vrij simpel: Je stelt je camera op, stelt manueel scherp en max. FPS. Je zegt vervolgens tegen de schutter 'zodra je de camera hoort schieten'. Bij honkbal is het natuurlijk een ander verhaal. Maar ik weet wel uit ervaring dat je met 3-4 FPS soms wel een uur bezig bent om een goed shot te krijgen. Deze foto's had ik echter binnen een paar minuten voor elkaar juist door de hoge FPS:
[url]http://www.renevanglabbeek.nl/album/[nl]Sport%20[en]Sports/[nl]Handboogschieten%20[en]Archery/slides/DSC_9012_nl.html[/url]
[url]http://www.renevanglabbeek.nl/album/[nl]Sport%20[en]Sports/[nl]Honkbal%20[en]Baseball/slides/D30_6579_nl.html[/url]
Overigens is dat voor mij niet de reden om de D600 waarschijnlijk te skippen. Ik mis juist andere zaken als wat knoppen die ik vaak gebruik, de 10-pins aansluiting etc.
Edit: Links werken niet vanwege de blokhaken die erin zitten, wordt dus copy/paste.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
De foto van de boogschutter met de vertrekkende pijl is inderdaad een goed voorbeeld van een situatie waarbij een behoorlijk aantal beelden/sec wèl nuttig is.
Gemaakt met een D90 (4,5 bps) Blijkbaar is dat al genoeg voor een prima resultaat.
Fraaie foto
Gemaakt met een D90 (4,5 bps) Blijkbaar is dat al genoeg voor een prima resultaat.
Fraaie foto
- Ivon
- Forumlid
- Contacteer:
Al enige tijd zat ik te dubben om een D700 aan te schaffen. Nieuw is hij (helaas) niet meer verkrijgbaar. Iets te lang gedubd....! En 2e hands vind ik altijd een risico. En dan komt nu de D600. Ik ben geen filmer (en wil dat ook niet worden), dus de D800 is ook niet echt een optie. Ben dus net als een aantal andere forum schrijvers benieuwd of er een 700s of iets dergelijks op de markt gaat komen. Dan kan ik de CF kaarten gewoon blijven gebruiken
evenals de draadontspanner
en evt. ook de hoekzoeker
. Toch uitgaves die je niet al te vaak wil maken...! Ik gebruik nu een D200 en D300 naast elkaar. De nieuwe camera zou de D200 gaan vervangen. Die is echt aan vervanging toe. Ik ben overigens nog altijd zeer tevreden over de D300!
De D600 lijkt me een perfecte fotocamera voor mensen die perse ook willen filmen. Misschien denken meer nikon gebruikers er zo over?
Vriendelijke groet,
Ivon
ww.ivonvanvierzen.nl

De D600 lijkt me een perfecte fotocamera voor mensen die perse ook willen filmen. Misschien denken meer nikon gebruikers er zo over?
Vriendelijke groet,
Ivon
ww.ivonvanvierzen.nl
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Nieuw D600
Het is niet te verwachten dat Nikon nog camera's zal uitbrengen die niet kunnen filmen. Maar die functie hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Kijk dan vooral naar de fotokant van de specificaties en prestaties.
- Ivon
- Forumlid
- Contacteer:
Onno schreef:Het is niet te verwachten dat Nikon nog camera's zal uitbrengen die niet kunnen filmen. Maar die functie hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Kijk dan vooral naar de fotokant van de specificaties en prestaties.
Natuurlijk, die hoef je niet te gebruiken. Maar dan betaal ik toch voor iets wat ik niet nodig heb, maar misschien zie ik dat verkeerd? De fotografie mogelijkheden van de D800 spreken mij natuurlijk wel aan. Helaas is de prijs is nog wat aan de hoge kant. Vandaar dat ik hoop(te) op een "tussen" camera, zonder film.
Groet, Ivon
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ook op de D800 zit een film-functie. Verder veel van alle toeters en bellen wat er op een huidige camera s zit, zul je hoogstwaarschijnlijk nooit of nauwelijks gebruiken, maar je betaalt er wel voor. Bedenk ook dat ondanks al die toeters en bellen waar je voor betaalt, camera's in deze stand van sensor- en beeldkwaliteit nog nooit zo goedkoop zijn geweest.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
De prijs van de D600 is nu nog aan de hoge kant, wacht even een paar maanden en je kunt snel een paar honderd euro's in je zak steken.
Kijk eens naar de prijsontwikkeling van de D800, deze is nu (al)
voor € 2599 te krijgen, enkele winkeliers geven hier nog eens extra korting op.
Als je de filmfunctie helemaal niet gaat gebruiken, verlies de D700 dan niet uit het oog, en zijn diverse, net nieuwe exemplaren te krijgen voor een mooie prijs.
Het is en blijft een dijk van een camera.
Ik denk dat we de D600 eens het levenslicht moeten gunnen en ik weet zeker dat deze camera een plaats in ons kritisch camerawereldje gaat vinden.
Kijk eens naar de prijsontwikkeling van de D800, deze is nu (al)

Als je de filmfunctie helemaal niet gaat gebruiken, verlies de D700 dan niet uit het oog, en zijn diverse, net nieuwe exemplaren te krijgen voor een mooie prijs.
Het is en blijft een dijk van een camera.
Ik denk dat we de D600 eens het levenslicht moeten gunnen en ik weet zeker dat deze camera een plaats in ons kritisch camerawereldje gaat vinden.
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik ga geloof ik niet zo snel huilen van een camera, hooguit als ik hem laat stuiteren. Ik fotografeer ook regelmatig met de D700 van mijn vader en wat ik daar plezierig aan vind is het gebruik van ISO3200-6400 in combinatie met de 24-70 F2.8 en de 70-200 F2.8. Voor mij is de combi lichtgevoeligheid/dynamische bereik en lichtsterke lenzen met weinig scherptediepte de belangrijkste reden van het gebruik van deze D700. De rest doe ik gewoon met mijn D300s. Een D600 FF zou dus voor mij een mooie aanvulling zijn. Afhankelijk of ik dan nog de D300s zou gebruiken zou ik die dan eventueel kunnen houden of verkopen. Meestal doe ik verkoop ik niet. Ik heb mijn oude D80 ook nog en vind het eigenlijk zonde om hem weg te doen. Ik ben er een beetje aan gehecht geraaktSpiKeY schreef:Huilend terug naar de winkel? Ik zie het ook als een fantastische camara. Enige wat ik jammer vind is de prijs.yzf1kr schreef:Als jij een D300s gewend bent, dan breng je deze D600 na 2 dagen huilend terug naar de winkel.JerryBig schreef:Zijn er ook nog mensen positief?

V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk