Nikon D3 AF issue???

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
Nico0297

Nikon D3 AF issue???

Bericht door Nico0297 » vr sep 14 2012 4:04 pm

Beste Nikon gebruikers,

Ik heb een tweedehands D3 gekocht in een winkel. Ik merkte af en toe dat AF soms vastliep en langzaam was in het vinden van de juiste scherpstelling. Om er achter te komen in welke setting het voorkwam heb ik de lensdop op mijn objectief (105 VR micro) gezet en gaan focussen in elke AF modus. Normaal gesproken hoort het volgens mij simpelweg van oneindig naar zo dichtbij mogelijk en weer terug te focussen nadat men 1x de ontspanknop half ingedrukt houdt.

Het resultaat is het volgende:

- In 1 punt AF mode gaat ie soepel heen en terug in zowel Single en Continuous shooting.
- In dynamisch AF mode (51 punt & 3D) mode gaat ie soepel heen en terug ALLEEN bij Single. Bij C gaat ie heel schokkerig en loopt uiteindelijk vast op de korst mogelijke focusstand.
- In automatische AF mode gaat ie ook heel schokkerig en loopt uiteindelijk vast in zowel S als C.

Dit fenomeen is exact hetzelfde als ik gebruik maak van een ander objectief...

Wie O wie weet wat het probleem is en of het echt iets ernstig is.

Bij voorbaat dank,

Nico

CaptainHook

Re: Nikon D3 AF issue???

Bericht door CaptainHook » vr sep 14 2012 4:11 pm

Moet je eerst niet teruggaan naar die winkel waar je 'm gekocht hebt?

En in tweede instantie eventueel naar het Nikon servicepunt in Beverwijk.

BTW: ik heb het ff getest op m'n D800E met een 24-70mm AF-S objectief. Met de lensdop erop (pikdonker dus), gaat de AF van oneindig naar dichtbij en weer naar oneindig. (wel heel snel). En dat in zowel AF-S als AF-C mode. Bij alle mogelijke AE instellingen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr sep 14 2012 4:20 pm

Beste Nico,

Welkom.

re: soms vastliep en langzaam was
Heb je enig patroon hierin kunnen ontdekken?
(bv welke lens, welke AF instelingen , wat voor licht etc.)
Let wel: een D3 is geen hamer, sommigen hebben weken nodig om de AF mogelijkheden te doorgronden.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Nico0297

Bericht door Nico0297 » vr sep 14 2012 5:23 pm

Ja dat klopt ga ik morgen ook doen. Vervelende is alleen dat de winkel niet om de hoek zit. Daarnaast is het moeilijk repetitie te vinden van de fout tijdens "real live" gebruik. Namelijk af en toe valt het behoorlijk op en af en toe lijkt ie het goed te doen. Dat fenomeen wat ik net omschreef is wel altijd van toepassing, zowel als ik de lensdop erop laat zitten als dat ik zonder lensdop de lucht in richt.

Ik merk dat tijdens "real life" fotograferen dat wanneer ik schiet in de automatische mode in S dat het soms dus even zoekt en dan even vast komt te zitten op zo dicht mogelijk scherpstelafstand (0.5 meter) terwijl de dichtbij zijnde onderwerpen dik 2m van mij afstaan. Dan druk ik weer opnieuw en komt het weer vast te zitten op iets van 0.7 meter. Als ik dan vervolgens naar iets op 25 meter probeer scherp te stellen blijft ie haken (beweegt wel heeeel klein beetje) zelfs na 5x opnieuwen de ontspanknop half in te drukken en dan maak ik per ongeluk een foto die dus 1 groot wit vlak is (100% onscherp zon een beetje). Dat terwijl mijn AF-S prioriteit op scherpstellen staat... Dit kan gewoon niet goed zijn denk ik dan.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr sep 14 2012 5:46 pm

Heb je em al eens volledig gereset?

Nico0297

Bericht door Nico0297 » vr sep 14 2012 5:49 pm

met ISO en WB tegelijk indrukt voor een paar seconden totdat back LCD 1x knippert bedoel je? Dan is het ja. Ik heb ook de nieuwste frimware 2.02 geinstallerd zowel A als B.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr sep 14 2012 7:35 pm

Contacten reinigen zou ik ook eens proberen. Ik heb ondertussen al heel wat gek gedrag gezien door vuile contacten, zeker m.b.t. AF, ik zou het niet uitsluiten.
Spul waarmee je foto's maakt...

Nico0297

Bericht door Nico0297 » zo sep 16 2012 4:12 pm

Ook gedaan helaas geen effect. Ik ga morgen wel even Nikon service opbellen om te vragen of het een hoge waarschijnlijk is dat het een AF defect is. Zoja direct naar de winkel ermee en garantie claimen (heb 3 maanden gekregen). Dank voor jullie reacties.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo sep 16 2012 4:30 pm

Mooi dat je garantie hebt. 'T is geen kleingeld waar we het over hebben.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”