verschil 50 mm 1.8 of 1.4 vast brandpunt

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

verschil 50 mm 1.8 of 1.4 vast brandpunt

Bericht door wil » ma jul 24 2006 9:17 am

Is er een groot kwaliteitsverschil tussen de 50 mm 1.4 en 1.8?
De 1.4 is 2 x zo duur maar is dat het ook echt waard als ik de goede kwaliteit van de foto's op dit forum zie die met de 1.8 gemaakt zijn.
Het verschil in het grotere diafragma vind ik niet het argument (te minimaal) om de 1.4 te kopen. Waar zit dan het verschil dat de prijs zoveel hoger is.

vanson

Bericht door vanson » ma jul 24 2006 9:38 am

Wil,

wat mij betreft is er een groot verschil tussen de f/1.8 en f/1.4:

de scherpte van de f/1.4 is veel 'harder', waarmee ik bedoel te zeggen dat de (lijn)scherpte erg contrastrijk is, ofwel de overgang van scherp naar onscherp duidelijker is dan bij de f/1.8, die wat 'zachter' is in de (lijn)scherpte.

de 50mm/f1.4 (Ai Nikkor) heb ik zelf (alweer bijna 15 jaar) en naast dat de lens prachtig is op f/1.4 (of nee: PRACHTIG!) kun je het diafragma tot f/8-11 dichtdraaien zonder te denken dat je iets verliest van de optische kwaliteit van deze lens.

Verder kun je ook zeggen dat het prijsverschil enigszins gerechtvaardigd wordt door de kwaliteit van lensbouw: de f/1.8 voelt toch wat fragieler aan, al zal een ander zeggen dat juist de compactheid van de 50mm/f1.8 prettiger is.

Ik kan me heel goed voorstellen dat als je jaren met f4-5.6 zoomlenzen hebt gewerkt, dat een f/1.8 een hele verademing is qua licht en scherpte. Moet je eens voorstellen wat een f/1.4 zou veroorzaken...

vr.gr.
Marco
Laatst gewijzigd door vanson op ma jul 24 2006 10:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » ma jul 24 2006 10:03 am

Ik wil hem gebruiken op de D200, zie je het grote verschil ook in digitale foto's?
Is 1.4 dan niet te hard voor portret? Op de D200 wordt het eigenlijk een 75 mm, mooi voor portret.

vanson

Bericht door vanson » ma jul 24 2006 10:10 am

er loopt al een hele lange draad over de 50mm/f1.8:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=664

en hier over het verschil tussen de f/1.4 en f/1.8:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=439

ik vind het verschil tussen de f/1.4 en f/1.8 er niet (goed) uit komen bij de in deze test gebruikte f/16...

het ware verschil moet je zien tussen f/1.4 en f/1.8, waarom koop je anders een lichtsterke lens?
ik denk dat je tot f/8-f/11 verschillen beter kunt zien.

een 50mm/f1.4 een prachtige lens op elke camera, ook op een D200.

vr.gr.
Marco

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jul 24 2006 10:13 am

Natuurlijk is er verschil. De grotere opening geeft minder scherptediepte en dat kan een voordeel zijn. Beide objectieven presteren echter optimaal na 2 of 3 diafragma kliks. Dan is er geen verschil meer zichtbaar.

Rorslett vindt de 1,4 versie iets beter, maar het is een fractie. Als je z'n verschil in een 10 punts schaal zou uitdrukken dan kom je op een 10 voor de 1,4 versie en een 9,5 voor de 1,8 versie. Maar Nikitin vindt de f1,8 versie weer een fractie beter.

Bij sommige tests zie je dat er een verschil is tussen een opname op een analoge camera of een opname op een digitale camera. Ik ken die verschillen bij de 70-300 al of niet ED en de 24-85, ook al of niet ED. Bij de 50tigers ben ik het verschil nog niet tegen gekomen.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » ma jul 24 2006 10:41 am

vanson schreef:en hier over het verschil tussen de f/1.4 en f/1.8:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=439
Marco
dit zijn toch de oude lenzen in deze test. Hij heeft het over objectieven uit 1977 en 1981. Ik bedoel de nieuwe AF-D lenzen.

vanson

Bericht door vanson » wo jul 26 2006 10:56 am

wil schreef: dit zijn toch de oude lenzen in deze test. Hij heeft het over objectieven uit 1977 en 1981. Ik bedoel de nieuwe AF-D lenzen.
het verschil tussen de 50mm/f1.4 en 50mm/f1.8 is hetzelfde als je de 'oude' Ai/Ais lenzen vergelijkt of de 'nieuwe(re)' AF en AFD lenzen.
Het grootste verschil, nogmaals, is de hardheid van de scherpte, die van de f1.8 is wat zachter, loopt wat zachter weg, de onscherpte is minder mooi dan die van de f1.4 (maar dat kan heel persoonlijk zijn natuurlijk)

Ik denk dat als je een directe vergelijking maakt tussen een 50mm/f1.4 Ai(s) en een 50mm/f1.4 AF(D) er weinig tot geen verschil te zien is in mate van scherpte en onscherpte-weergave. Bij eenzelfde vergelijking van de 50mm/f1.8 zou de 'oude' manual focus Nikkor er best wel eens beter uit kunnen komen...

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”