D300 of D7000

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
oud0001

Re: D300 of D7000

Bericht door oud0001 » di sep 18 2012 12:57 pm

Die beslissing kun je enkel zelf maken natuurlijk.

Pro's voor de D300s?
Ja die zijn er. Sterke body, kan tegen een drupje.
Snel? Ja hoor. 8bps met de grip en battery pack.
Focus is snel en heeft 3D tracking en 51 punten.
Zelfreinigende sensor. Die kun je instellen om automatisch te reinigen als je de camera aanzet of handmatig als je het wilt.
Ik heb em op automat staan en heb nog geen vlekje op de sensor gehad.

Con's
In donkere omstandigheden is ie wat traditioneler in werkwijze. Langzamere sluitertijd en statiefje of flitsen waar de D700, D800 e.d. nog doorgaan in de ISO.
Vanaf ISO 1600 en hoger begint ruis een rol te spelen. ISO 1600 kan nog prima hoor. Zeker als je achteraf nog ruis gaat verwijderen, wat ik nooit doe.

Tegenwoordig is ie al verkrijgbaar voor 1149 bij cameranu punt en el.
De MBD 10 grip kost ongeveer 260 euro.

Wil ik iets anders? Willen wel maar enkel minder ruis bij hogere ISO. Is dat een drama?
Nee. Ik fotografeer geen concerten. Ik druk niet af op formaatje muurbehang. Er hangt een 50x60 cm afdruk in de kamer en die is prima.
I am a happy camper. Nog een voordeel is het gebruik van oud glas. Alles vanaf AI past er prima op.
Objectieven zonder motor zoals de D serie werkt uitstekend en snel en zijn best mooie zoals de 85mm 1,8D. De G is me te duur.
Objectieven zonder chippie kun je handmatig invoeren in een menu daarvoor. Dan wordt het diafragma netjes aangegeven en werkt de lichtmeting correct.
Werken met omgekeerd objectief, balg en noem maar op. Is allemaal geen probleem.
Je hebt een 10pins aansluiting voor b.v. de MC36. Dan kun je sluitertijden van minuten tot uren maken. Heb je geen hoge ISO nodig.
Ideaal voor avond en nachtfotografie. Voor dat doel heb je ook verlichting in je bovenste LCD scherm. Die kun je aanzetten met de on/of schakelaar.

De grip is ruim. Je hebt echt iets in je handen en je vingers zitten niet ingesloten. Het gewicht is een voordeel bij macro. De camera licht stiller in je hand door het gewicht.
Je hebt dan een betere balans met name ook bij zwaardere objectieven maar, dat zijn mijn persoonlijke ervaringen.

Erg prettig zijn de knoppen op de achterzijde van de camera.
Meetmethoden voor zowel lichtmeticng als ook de AF zijn direct te schakelen. Je kunt dan ook erg snel op een situatie reageren.
ISO, Quality en WB zitten links boven op. Indrukken en duimwieltje draaien is voldoende. Dat is erg prettig.
De dubbele cardslot. Als een kaartje kapot is gegaan staan de beelden nog op de 2e kaart. Je verliest nooit meer je plaatjes door een kaartstoring.
De eerste is een SD en de 2e een CF.

Je zou eventueel ook kunnen kijken naar een 2e hands. Er staan er nu best wel veel op marktplaats. :wink:

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » di sep 18 2012 1:12 pm

@Peter

Ik heb de body van de 7000 inderdaad met extra grip in de handen gehad en er een uurtje mee gewerkt.
Eerlijk gezegd, ik kreeg er geen goed gevoel bij. Daarbij wil ik niets af doen aan de kwaliteit van de camera. Die zal ongetwijfeld prima zijn

Qua grip komen de D90 en D300s grotendeels overeen. Het zijn dan wel niet dezelfde body's maar het 'pakt' goed aan. Tja..., hoe omschrijf je een gevoel ?

Ik weet dat de d300s in het hogere segment ligt dan de D90. De vraag is even of ik het prijsverschil tussen D90 en D300s moet gaan investeren in beter glaswerk of de duurdere body.

@Tuihanti
Je beschrijft het mooi. Dank voor je uitgebreide visie .
Ik fotografeer veel buiten, niet alleen macro maar alles wat buiten voor de lens komt en mij kan boeien... Mij 'oude' D5000 kon ik inpakken als het begon te miezeren. Daar zit ik niet meer op te wachten. De 300s kan een goede metgezel zijn zo te lezen

Geen idee welke maat handen de mensen in Azië hebben ?, in ieder geval niet mijn maat :frown:

oud0001

Bericht door oud0001 » di sep 18 2012 5:15 pm

Graag gedaan.

Aan de andere kant kun je elke camera ook een regenjasje aan doen natuurlijk.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”