Hoi allemaal,
Ik ben Edward en wil me graag even netjes voorstellen. Ik heb nu sinds 5 dagen een Nikon D7000 met een 16-85mm en 70-200mm vrii. Na jaren met een D80 en een 18-105mm foto's te hebben gemaakt nu overgestapt op deze (tweedehands combinatie).
De(dure)70-200mm vrii heb ik op advies van een ander gekocht en ik liet mij dus achteraf verassen door de mogelijkheden. Afgelopen week een keer langs de Maas avondfotos gemaakt en dat is redelijk gelukt met de 70-200mm.
De reden om mij hier in te schrijven is om wat te kunnen leren. Na het aanschaffen van een nieuwe combinatie komt er aardig wat nieuws op je af.
Ik heb wel gelijk een vraag aan de ervaringsdeskundigen. Hoe stringent is de melding in het manual van de 70-200 dat je altijd ook het objectief moet ondersteunen en (blijkbaar) nooit alleen de camera mag beetpakken bij het hanteren van de set?
Bij het maken van foto's gebruik ik zo en zo twee handen, maar ja, soms til je de camera met lens uit je tas en kun je de lens niet ondersteunen. Lees op het internet nog wel eens verhalen van lenvattingen die los zijn geraakt. Zou graag willen weten hoe andere bezitters van D90/D7000 etc hiermee omgaan.
Groetjes
Edward
D7000 met 70-200mm vrII
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D7000 met 70-200mm vrII
Heel simpel, ik heb Nikon destijds deze vraag gesteld. Ik heb het ook nog lang geleden ergens hier op het forum ge-quote. Waar het op neer kwam is dit:
Bij de consumenten modellen (D90 en lager) wordt afgeraden om de lens via de body te dragen; Deze dient altijd te worden ondersteund. Bij de Pro-modellen (volgens nikon D200/D300(s)/D700 en hoger) zou de lens bij normaal gebruik (dus niet stoten etc.) wel via de body gedragen kunnen worden. Deze vraag ging specifiek over de 80-200 en 70-200 serie. Mijn persoonlijke inschatting is dat dit vooral geldt vanwege het volledige magnesium frame van de pro-camera's, waar de niet-pro modellen vaak van ander materiaal zijn gemaakt, in combinatie met de manier waarop de lens mount aan de body is bevestigd.
Destijds was er echter nog geen D7000, en die zit een beetje in het midden; Deze heeft aangezien deze een gedeeltelijk magnesium frame heeft, maar hoe dat verder qua bevestiging etc zit weet ik niet. Mijn advies: Mail Nikon support en vraag ze hoe het met de D7000 zit.
PS: Overigens heb ik ook genoeg van die draadjes gelezen, maar in de meeste gevallen waar het om zogenaamde 'mount-warp' ging het inderdaad om de zwaardere lenzen in combinatie met consumer DSLR camera's.
Bij de consumenten modellen (D90 en lager) wordt afgeraden om de lens via de body te dragen; Deze dient altijd te worden ondersteund. Bij de Pro-modellen (volgens nikon D200/D300(s)/D700 en hoger) zou de lens bij normaal gebruik (dus niet stoten etc.) wel via de body gedragen kunnen worden. Deze vraag ging specifiek over de 80-200 en 70-200 serie. Mijn persoonlijke inschatting is dat dit vooral geldt vanwege het volledige magnesium frame van de pro-camera's, waar de niet-pro modellen vaak van ander materiaal zijn gemaakt, in combinatie met de manier waarop de lens mount aan de body is bevestigd.
Destijds was er echter nog geen D7000, en die zit een beetje in het midden; Deze heeft aangezien deze een gedeeltelijk magnesium frame heeft, maar hoe dat verder qua bevestiging etc zit weet ik niet. Mijn advies: Mail Nikon support en vraag ze hoe het met de D7000 zit.
PS: Overigens heb ik ook genoeg van die draadjes gelezen, maar in de meeste gevallen waar het om zogenaamde 'mount-warp' ging het inderdaad om de zwaardere lenzen in combinatie met consumer DSLR camera's.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
Had dit zelf nog nooit gelezen, hoewel ik de gebruiksaanwijzing verder goed heb gebruikt.
Ik vind het ook een zeer vreemde melding, want alle camera's hebben een draagriem, waarmee je de combinatie draagt. Nu zul je met een 200-400 of een 600 2.8 de boel zo niet mer dragen, maar met de 70 cq 80-200 lijkt het me niet ongebruikelijk, ik zelf draag 'm ook zo met de 70-300, en heb niet de indruk dat de vatting daar moeite mee heeft. Ook alle eerdere camera's die ik had droeg ik zo (vanaf 1973) en nog nooit een probleem met een vatting gehad.
Denk dat het dus een vrijwaring is voor garantieclaims. (U zult hem wel aan het objectief hebben vastgepakt)
Ik vind het ook een zeer vreemde melding, want alle camera's hebben een draagriem, waarmee je de combinatie draagt. Nu zul je met een 200-400 of een 600 2.8 de boel zo niet mer dragen, maar met de 70 cq 80-200 lijkt het me niet ongebruikelijk, ik zelf draag 'm ook zo met de 70-300, en heb niet de indruk dat de vatting daar moeite mee heeft. Ook alle eerdere camera's die ik had droeg ik zo (vanaf 1973) en nog nooit een probleem met een vatting gehad.
Denk dat het dus een vrijwaring is voor garantieclaims. (U zult hem wel aan het objectief hebben vastgepakt)
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Just in case draag ik mijn D90+80-200 2.8 aan het objectief. Eerste keer dat ik de 80-200 op de d90 plaatste had ik zoiets van hmzzzzz....Ik ben dus uiterst voorzichtig.
Peter
Peter
Bijna leeg hier....
Een 70-200 heeft ook een iets ander gewicht en afmetingen dan een 70-300.Paulus van Aken schreef:ik zelf draag 'm ook zo met de 70-300, en heb niet de indruk dat de vatting daar moeite mee heeft.
Voor mij is een dergelijke discussie genoeg reden om voor een pro camera (zoals Nikon een pro camera definieert) te gaan.
Voor mij zijn niet enkel de technische specs van belang, de bouwkwaliteit vind ik minstens zo belangrijk.
photopaul.weebly.com
D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur
D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur