Hallo,
Volgend jaar doet mijn kleindochter haar eerste communie. Ik ben met de gedachte aan het spelen geweest (zie topic over flitsers) om mijn Metz 36-2 te vervangen door de SB-700 en deze te gebruiken op de body.
In de kerk kan ik zelf geen foto’s nemen, daar deze genomen worden door een pro, waar we de foto’s kunnen bestellen. De foto’s die ik zou nemen zijn deze van het feestje en buiten de kerk.
Ondertussen heb ik al een heleboel gelezen over deze flits en flitstechnieken, maar ik raak echter niet echt overtuigd. Het is inderdaad mooi dat bijv. een gezichtje dat zich gedeeltelijk in de schaduw bevindt, goed belicht wordt. Toch vind ik hier, persoonlijk natuurlijk, dat het moment en de omgeving waar de opname gemaakt is, niet natuurgetrouw wordt weergegeven. Klinkt misschien een beetje raar en ik wil hier geen afbraak doen aan het kunnen van de SB-700, want daar ben ik van overtuigd, maar zo komt het mij over.
Ik heb al de AF-D 50 1.8, die op mijn body geen AFS heeft, maar moet toegeven dat het focussen, zelfs met het matglas in de d3100, goed haalbaar is, zeker vanaf 2.8 en hoger.
Verder dacht ik om de 35 1.8 aan te schaffen die wel autofocus heeft. Toen ik begon met fotograferen (1976) was de 50 1.8 de standaardlens en ik moet toegeven, ik heb daar toendertijd veel plezier aan beleefd. Natuurlijk is zoomen gemakkelijker, maar …
Ik vermoed dat ik met deze beide lenzen voldoende zal hebben om in mei volgend jaar de nodige foto’s te schieten, zowel binnen als buiten, waar eventueel de 18-105 kan gebruikt worden.
Als ik aan het dromen ben, schud me wakker ….. graag jullie mening.
Groetjes
J.
communie
Re: communie
Ben je aan het dromen? Nee hoor.
Ik zou het niet zonder invulflits doen maar goed, smaken verschillen natuuelijk.
Een probleempje dat ik voorzie is ruis in je foto's. Je zult je ISO omhoog moeten zetten om nog voldoende sluitertijd te behalen.
Waarom? Objectieven behalen hun optimale scherpte, ik neem aan dat je ze scherp wilt hebben, pas als je 2 of 3 stops diafragmeert.
Zet em b.v. op 2,8. Gaat je sluitertijd van naar beneden. Kinderen zijn bewegelijk. Je hebt dus een korte sluitertijd nodig. Dan zal toch de ISO omhoog moeten. Daar krijg je nu net die ruis van in je platen.
Als je nu de ISO op 400 of 800, S 1/60e en F 2,8 zet en de flitser toch gebruikt als invulflits met ev-1 tot -1,7 op de flitser in ITTL bevries je de aktie van de kids en pak je mooi veel bestaand licht op en zal het relatief natuurlijk overkomen. Je zult hierin voor je zelf een keuze moeten maken wat het belangrijkst voor je is. Schaduwen met ruis of geen schaduwen zonder ruis en meer scherpte.
Wil je pertinent niet flitsen zul je de ISO behoorlijk moeten oppompen en dat kan een hele bak met ruis in de platen veroorzaken dat het niet mooi en of scherp meer is.
P.S. ik ken de ruisgrens van de D3100 niet.
Ik zou het niet zonder invulflits doen maar goed, smaken verschillen natuuelijk.
Een probleempje dat ik voorzie is ruis in je foto's. Je zult je ISO omhoog moeten zetten om nog voldoende sluitertijd te behalen.
Waarom? Objectieven behalen hun optimale scherpte, ik neem aan dat je ze scherp wilt hebben, pas als je 2 of 3 stops diafragmeert.
Zet em b.v. op 2,8. Gaat je sluitertijd van naar beneden. Kinderen zijn bewegelijk. Je hebt dus een korte sluitertijd nodig. Dan zal toch de ISO omhoog moeten. Daar krijg je nu net die ruis van in je platen.
Als je nu de ISO op 400 of 800, S 1/60e en F 2,8 zet en de flitser toch gebruikt als invulflits met ev-1 tot -1,7 op de flitser in ITTL bevries je de aktie van de kids en pak je mooi veel bestaand licht op en zal het relatief natuurlijk overkomen. Je zult hierin voor je zelf een keuze moeten maken wat het belangrijkst voor je is. Schaduwen met ruis of geen schaduwen zonder ruis en meer scherpte.
Wil je pertinent niet flitsen zul je de ISO behoorlijk moeten oppompen en dat kan een hele bak met ruis in de platen veroorzaken dat het niet mooi en of scherp meer is.
P.S. ik ken de ruisgrens van de D3100 niet.
- joebat
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tuihanti,
Volledig eens met je denkwijze. Op de d3100 zijn de foto's tot iso 1600 zeer goed bruikbaar, zeker als je er bij neemt dat de maximale afdrukgrootte 23x18 zal zijn. 3200 is nog te doen, maar hangt af van de achtergrond, of er veel donkere gedeelten zijn enz.
J.
Volledig eens met je denkwijze. Op de d3100 zijn de foto's tot iso 1600 zeer goed bruikbaar, zeker als je er bij neemt dat de maximale afdrukgrootte 23x18 zal zijn. 3200 is nog te doen, maar hangt af van de achtergrond, of er veel donkere gedeelten zijn enz.
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
- joebat
- Forumlid
Gisteren even aan het testen geweest met de 50 1.8, zonder flits. ISO op 1600 met enige verlichting kom ik aan een sluitertijd tussen 1/80 en 1/100, diafragma op 1.8, met iets meer licht op 2.8. Inderdaad heb je hier weinig speling wat diepte betreft, maar aangezien de 35mm autofocus is zou dat geen probleem mogen zijn. Ofwel ?
Natuurlijk heb je met de flits het voordeel dat je de bewegingen echt bevriest. Is de sb700 geen beetje overkill om deze alleen te gebruiken als "invulflits" ? Kan natuurlijk later nog veel dienst doen.
Dus ofwel de 35mm zonder flits of de 18-105 met flits. Nog altijd er niet uit geraakt, maar heb nog wel even de tijd.
J.
Natuurlijk heb je met de flits het voordeel dat je de bewegingen echt bevriest. Is de sb700 geen beetje overkill om deze alleen te gebruiken als "invulflits" ? Kan natuurlijk later nog veel dienst doen.
Dus ofwel de 35mm zonder flits of de 18-105 met flits. Nog altijd er niet uit geraakt, maar heb nog wel even de tijd.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Waarom niet de 35 mm en een invulflitsje. Alhoewel met 1/100e kom je al een aardig eind.
Neem dan de flitser van de camera los in de hand. Zet de flitser op slave en ITTL BL. Dan een ev - 1,7.
Probeer dat eens uit met een gewillig slachtoffer.
Neem dan de flitser van de camera los in de hand. Zet de flitser op slave en ITTL BL. Dan een ev - 1,7.
Probeer dat eens uit met een gewillig slachtoffer.

- joebat
- Forumlid
Probleem is dat de Metz, die ik heb, niet kan sturen als invulflits. Meet wel het licht dat weerkaatst wordt via de sensor in de automatische stand, waar je kan spelen met het instelling van het diafragma, maar ze is niet ddl.
Dus gebruiken los van de camera lukt niet zonder triggers. Ben nog verder aan het testen en zoeken, maar bedankt alleszins voor de inbreng. Men kan altijd iets bijleren ....
Dus gebruiken los van de camera lukt niet zonder triggers. Ben nog verder aan het testen en zoeken, maar bedankt alleszins voor de inbreng. Men kan altijd iets bijleren ....

Als je een SB700 hebt is dat geen probleem. Dan kan dat. Je gaf aan daar over na te denken.
- joebat
- Forumlid
Dan wordt het nog even door sparen en ben ik weer een stapje vooruit met de sb700.
Bedankt.
J.
Bedankt.
J.