Goede monitor...

Discussies over fotobewerking en archivering
george013

Re: Goede monitor...

Bericht door george013 » di sep 18 2012 12:35 pm

Die review van tweakersnet verwijst door naar de review van Kid Janssen, wie dat ook zijn mag. Als we het over dezelfde monitor hebben
Het kleurbereik van de U2412M is vrij aardig, maar de sRGB dekking valt me tegen. Met een iets dieper groen en een iets verzadigder blauw had 100% sRGB dekking bereikt kunnen worden. Nou heeft Dell daar zelf geen directe invloed op. Het enige wat ze kunnen doen is een ander paneel gebruiken. Maar toch vind ik het jammer dat de U2412M geen 100% sRGB dekking heeft.
George

DaanD700

Bericht door DaanD700 » wo sep 19 2012 7:22 am

Mensen,

Allemaal bedankt voor de informatie!

Nu even het belangrijkste: ik heb nu een HP x22LED full hd. Is volgens mij geen IPS.
Ik lees: Dell 2412M, geen 100% srgb enz.

Is er dan een duidelijk verschil merkbaar tussen het scherm dat ik nu heb, en eventueel een Dell 2412M?

Of is dat verschil zo klein, dat ik beter kan wachten en later een dure jongen kopen?

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo sep 19 2012 11:23 am

Van een NT naar een IPS scherm zal zichtbare verbetering brengen in kleurechtheid en de aangehaalde testen laten zien dat de Dell een erg goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Wil je echt beter dan ga je snel naar honderden Euro's meer en de vraag is of jij dit zelf gaat merken. Maar dat kan alleen jij beantwoorden.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 19 2012 11:27 am

Nu ja, als sRGB al verre van gehaald wordt, zou voor mij reden zijn om van zo'n monitor af te zien. (Nog afgezien van Adobe RGB).
Wat wat mijn eisen daarin zijn hoeven echter niet jouw eisen te zijn. Er zijn wel meer mensen die met minder tevreden zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

DaanD700

Bericht door DaanD700 » wo sep 19 2012 6:49 pm

Léon Obers schreef:Nu ja, als sRGB al verre van gehaald wordt, zou voor mij reden zijn om van zo'n monitor af te zien. (Nog afgezien van Adobe RGB).
Wat wat mijn eisen daarin zijn hoeven echter niet jouw eisen te zijn. Er zijn wel meer mensen die met minder tevreden zijn.
Maar in hoeverre haalt mijn huidige scherm het? Ik heb geen idee, kan ook weinig over vinden, hoe die presteert!
Bijv. hoever srgb gehaald wordt?

george013

Bericht door george013 » wo sep 19 2012 9:05 pm

DaanD700 schreef:
Léon Obers schreef:Nu ja, als sRGB al verre van gehaald wordt, zou voor mij reden zijn om van zo'n monitor af te zien. (Nog afgezien van Adobe RGB).
Maar in hoeverre haalt mijn huidige scherm het? Ik heb geen idee, kan ook weinig over vinden, hoe die presteert!
Het is een beetje een absurde situatie.
Daar waar je vroeger een foto schoot en afdrukte had je een beeld dat voor iedereen gelijk was, je print. Nu ga je je gek maken met een scherm dat op alle punten goed moet scoren. En wat het eindprodukt moet zijn? Een vraag, je gaat vervolgens een bakkie kofie halen bij de buurvrouw en en passant je foto's van internet bekijken, op een totaal ander scherm waar het totaal anders uitziet.
In een workflow van foto maken , bewerken en afdrukken is binnen dat proces een controle van de verschillende stappen belangrijk. Is het alleen laten zien van de plaaatjes op het net, dan is het resultaat mede afhankelijk van de ontvangende monitor. En gok je op een gemiddelde. Welkom.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do sep 20 2012 12:01 am

george013 schreef: In een workflow van foto maken , bewerken en afdrukken is binnen dat proces een controle van de verschillende stappen belangrijk.
Vandaar toch wel graag minimaal zo volledig mogelijk sRGB van de monitor. Van daaruit is de controle over afdrukken die dat doorgaans ook overbruggen zoveel mogelijk gewaarborgd.
DaanD700 schreef: Maar in hoeverre haalt mijn huidige scherm het? Ik heb geen idee, kan ook weinig over vinden, hoe die presteert!
Met de software van kalibratiesetjes is dat te meten en grafisch in een kleurmodel visualisatie weer te geven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

HenkG
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door HenkG » vr sep 21 2012 8:39 pm

Ik stond kortgeleden voor hetzelfde dilemma en heb allerlei fora afgestruind. Uiteindelijk gekozen voor de Dell U2410 waarover op onder andere Tweakers.net een uitgebreide review te lezen is. Niet gekocht via Dell, want daar is de monitor aanzienlijk kostbaarder. Ik ben er tot dusver zeer tevreden mee... Aanrader...

Groet,

Henk

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”