Goedemiddag iedereen!
Ik mag aankomende zaterdag gaan fotograferen bij een concert waar meerdere artiesten op zullen treden. Ook is er een ander fotograaf, de huisfotograaf, waarmee ik mee ga lopen. Nu was ik me even aan het oriënteren, en vond de instelling. Zoiets als ruisonderdrukking, wat nu uitstond. En dat kon ik dan op laag/normaal/hoog instellen. Wat zou ik hiermee doen? Als ik het aanzet, verlies ik dan iets aan scherpte?
En hebben jullie eventueel nog andere tips?
Mijn set bestaat uit een D7000 en de 18-105mm lens.
Fotograferen bij een concert
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Fotograferen bij een concert
De noise reduction wordt alleen op de JPG's toegepast.
Als je (ook) RAW schiet dan heeft de NR instelling geen effect hierop en kun je het in de nabewerking doen in Lightroom / Photoshop / Neat Image....
Ik zou in ieder geval (ook) in RAW schieten zodat je achteraf ruis goed kunt 'behandelen' zonder dat de scherpte er onder lijdt.
Als je (ook) RAW schiet dan heeft de NR instelling geen effect hierop en kun je het in de nabewerking doen in Lightroom / Photoshop / Neat Image....
Ik zou in ieder geval (ook) in RAW schieten zodat je achteraf ruis goed kunt 'behandelen' zonder dat de scherpte er onder lijdt.
- jan
- Bestuurslid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kijk eens in dit draadje en klik enkele foto's aan voor de exif gegevens. Daar kun je al het nodige uithalen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Sorenos
- Forumlid
Ik mis helaas de url-linkjan schreef:Kijk eens in dit draadje en klik enkele foto's aan voor de exif gegevens. Daar kun je al het nodige uithalen.

Ha ok bedankt voor de toelichting! Ik fotografeer sowieso in RAW omdat ik graag controle over mijn gemaakte foto's hebDrikus70 schreef:De noise reduction wordt alleen op de JPG's toegepast.

- jan
- Bestuurslid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Sorry, maar hierbij alsnog: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 58&t=39012Sorenos schreef:Ik mis helaas de url-linkjan schreef:Kijk eens in dit draadje en klik enkele foto's aan voor de exif gegevens. Daar kun je al het nodige uithalen.
Ha ok bedankt voor de toelichting! Ik fotografeer sowieso in RAW omdat ik graag controle over mijn gemaakte foto's hebDrikus70 schreef:De noise reduction wordt alleen op de JPG's toegepast.
Jan
- Daan
- Clublid
Een handig linkje voor concert fotografie in het algemeen : http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_concert.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Je zou eigenlijk wat meer moeten zeggen over de verwachte omstandigheden. Is het binnen. Of buiten en 's avonds. Kan je wat vertellen over de verlichting?
Algemeen: ISO flink opvoeren en je niet te druk maken over wat ruis; liever een scherpe foto en wat ruis dan een mislukte foto. Flitsen doe ik alleen als het echt niet anders kan. Liever niet!
Houd ook de kleuren van de lichten een beetje in de gaten. Ik vind persoonlijk vooral rood licht heel lastig. Maar je kan bij wisselende kleuren vaak wachten tot er vriendelijker licht is.
Algemeen: ISO flink opvoeren en je niet te druk maken over wat ruis; liever een scherpe foto en wat ruis dan een mislukte foto. Flitsen doe ik alleen als het echt niet anders kan. Liever niet!
Houd ook de kleuren van de lichten een beetje in de gaten. Ik vind persoonlijk vooral rood licht heel lastig. Maar je kan bij wisselende kleuren vaak wachten tot er vriendelijker licht is.
- Sorenos
- Forumlid
Bedankt voor de link! Echt heel erg nuttig.
Gisteren had ik de concert, en er zijn wat mooie foto's gemaakt naar mijn mening. Helaas was er echt heel veel rood (en blauw voor de haren) licht.
Ééntje heb ik ik al bewerkt, puur om te proberen. Deze foto was namelijk helemaal onderbelicht en rood, nu zijn er ook overbelichte vlakken, maar zelf vind ik het wel sfeer uitstralen:

Gisteren had ik de concert, en er zijn wat mooie foto's gemaakt naar mijn mening. Helaas was er echt heel veel rood (en blauw voor de haren) licht.
Ééntje heb ik ik al bewerkt, puur om te proberen. Deze foto was namelijk helemaal onderbelicht en rood, nu zijn er ook overbelichte vlakken, maar zelf vind ik het wel sfeer uitstralen: