De beste tip voor betere fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: De beste tip voor betere fotografie

Bericht door D. Haaksma » di sep 18 2012 9:29 am

woudew schreef:Ken je onderwerp.
En je toestel !

tpas
Forumlid
Forumlid

De beste tip voor betere fotografie

Bericht door tpas » di sep 18 2012 3:11 pm

Ga bij een fotoclub.
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

Frederix

Bericht door Frederix » wo sep 19 2012 7:35 pm

George Fennes schreef:
Frederix schreef:Alle theorie en apparatuur ten spijt begint fotografie met één ding, doe je ogen open en kijk om je heen. Het is verbazingwekkend hoeveel fotografen langs de mooiste en boeiendste onderwerpen lopen en ze gewoon niet zien, ook op dit forum.

Ik durf het hier haast niet meer te zeggen (ik doe het lekker toch), je maakt betere foto's met een Agfa Click met je ogen open, dan met een peperdure Nikon met je ogen "dicht". De fotograaf is het belangrijkste onderdeel van welke camera dan ook. (Zie ook mijn onderschrift) De beste tip voor betere fotografie is dus gewoon je ogen openen en goed om je heen kijken.

Hoe vaak doen mensen een stad aan en gauw een paar shots doen en gauw weer verder lopen naar het volgende object.
Maar neem de tijd en bekijk dingen van alle kanten.
Dat is niet echt wat ik bedoel. Ik ben wel met onze fotoclub op fotosafari geweest. Dan heb je alle tijd van de wereld. dan nog lopen mensen aan de mooiste onderwerpen voorbij. Ikzelf trouwens ook. Ik ben regelmatig verrast om te zien wat andere fotografen wel gezien hebben en ik niet. Het ligt er natuurlijk ook aan waar je interesse ligt. Kijk alleen op dit forum bij een foto-uitje. De één wil op een zondag omdat er dan niet zoveel mensen voor die gebouwen langs lopen, de ander wil op een zaterdag omdat het dan lekker druk is.

Maar inderdaad, de tijd nemen is één kant, maar je ogen goed openhouden de andere. Dan zie je jouw onderwerpen. Pas daarna komt het goed bekijken hoe je het onderwerp in beeld wilt brengen.

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Drikus70 » wo sep 19 2012 8:13 pm

D. Haaksma schreef:
woudew schreef:Ken je onderwerp.
En je toestel !
+1

Je kunt nog zo'n goed toestel hebben en het perfecte beeld zien, maar zonder goede kennis van je toestel is de kans dat je het goed vastlegt een stuk kleiner!
Andersom geldt natuurlijk dat met een geweldig toestel en goede kennis ervan, je nog geen geweldige foto's kunt maken.

Dus veel kijken en veel oefenen en laten beoordelen hier op het forum :)

Of.....

Doe eens als 'ome Ken' die de F.A.R.T. methode aanbeveelt; Feel, Ask, Redefine, Take.
http://www.kenrockwell.com/tech/fart.htm

iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 19 2012 9:19 pm

Er staat niet dat je een goed toestel moet hebben. Er staat dat je je toestel moet kennen. Da's iets heel anders. ;-)

maaike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door maaike » do sep 20 2012 1:53 pm

Drikus70 schreef:
Doe eens als 'ome Ken' die de F.A.R.T. methode aanbeveelt; Feel, Ask, Redefine, Take.
http://www.kenrockwell.com/tech/fart.htm
Is niet het zelfde, maar doet me denken aan wat ik heb geleerd met KLUNS:

Kijken
Lopen
Uitsnede bepalen
Nadenken
Schieten

Het lijkt voor de hand liggend, maar dat is lang niet altijd het geval als je later thuis komt en in ene dingen in je beeld ziet en denkt; shit dat heb ik niet gezien of; net iets naar links was net wat krachtiger geweest....etc etc.
Dus dit bovenstaande is wel degelijk een goede tip als je het mij vraagt om je eigen te maken om verrassingen achteraf te voorkomen.
Een beetje van mezelf...en een beetje van nikon

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do sep 20 2012 2:51 pm

De beste tip voor betere fotografie:
weet wat fotograferen inhoudt.

Dat wil zeggen: weet hoe je iets in één keer perfect vast moet leggen, zonder ergens in je achterhoofd te denken dat je een minder gelukte opname toch wel in PS of LR kunt "redderen".

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”