Beeld uitsnijden Met NX 2

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Eduardbee
Forumlid
Forumlid

Beeld uitsnijden Met NX 2

Bericht door Eduardbee » ma sep 17 2012 10:56 pm

Kan iemand mij vertellen of je een beeld kunt uitsnijden in NX 2 en vervolgens b.v. een andere achtergrond invullen. Ik heb de hele gebruiksaanwijzing van NX 2 doorgeworsteld, maar kom niets tegen dat mij verder helpt.

Mvg

Eduard

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Beeld uitsnijden Met NX 2

Bericht door Jur » di sep 18 2012 9:20 am

NX2 beschikt niet over een dergelijke optie. Hiervoor moet je uitwijken naar programma's als Photoshop.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di sep 18 2012 10:32 am

Beeld uitsnijden (croppen) gaat wel, alleen niet met een andere achtergrond opvullen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 18 2012 12:47 pm

Capture NX 2 is een (hele goede) RAW converter. je kan wel wat zaken wegwerken, maar het is geen programma als Photoshop. Je kan er overigens wel prima mee samenwerken door een bestand naar TIFF om te zetten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Eduardbee
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eduardbee » di sep 18 2012 11:00 pm

Hartelijk dank voor jullie commentaar.
Ik heb in het verleden (analoog) veel gefotografeerd (vooral rapportages en portret fotografie). Sinds 2 jaar ben ik digitaal gegaan en ben traditioneel bij Nikon gebleven. Ik heb dus ook vorig jaar Capture NX 2 aangeschaft. Mijn hoofdinteresse gaat de laatste jaren naar sport fotografie en daarom heb ik af en toe wat mogelijkheden nodig die kennelijk niet in NX 2 zitten, o.a. uitsnijden. Photoshop is een veel genoemd programma dat dat mogelijk maakt, maar welke versie heb ik nodig. Ik ben geen designer, maar een enthousiaste amateur. Ik denk niet dat ik CS 6 nodig heb, hoewel ik op dit moment wel met de proef versie aan het experimenteren ben en dat bevalt op zich wel goed. Kan iemand mij adviseren?

Mvg

Eduard

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 19 2012 1:03 am

Photoshop Elements is voor amateurs zoals wij meer dan voldoende.

Wel apart trouwens; toen je analoog werkte haalde je toch ook niet (vaak) een achtergrond weg?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jan24 » wo sep 19 2012 4:42 pm

Is GIMP een optie, om uit te proberen?
Het is in elk geval gratis :) en wordt als een redelijk alternatief beschouwd voor Photoshop.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Drikus70 » wo sep 19 2012 5:54 pm

Ik gebruik zowel Photoshop als Gimp en vind Gimp een zeer goed en gratis alternatief voor Photoshop. Het heeft net als Photoshop de mogelijkheid om met lagen te werken en dus is uitsnijden en een andere achtergrond invullen prima te doen. Er is zelfs een portable versie die je niet hoeft te installeren.

Eduardbee
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eduardbee » wo sep 19 2012 9:00 pm

Speciaal voor Patrick,

Dat klopt, maar dan kon je in de DOKA nog wat rommelen. Dat rommelen doe wij nu digitaal en gaat makkelijker en is goedkoper. Overigens moet ik een bepaalde versie van Elements nemen, of is alles goed?

Mvg

Eduard

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 19 2012 9:04 pm

De laatste lijkt me.

Wat rommelen kan je in Capture NX trouwens prima. Maar een achtergrond weghalen. Dat kan je toch eigenlijk niet "wat rommelen" noemen? :mryellow:

Eduardbee
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eduardbee » do sep 20 2012 11:06 pm

Ik weet niet of jij zelf nog in een doka jouw foto's hebt afgedrukt, maar met rommelen bedoel ik doordrukken en tegen houden. Een malletje maken en dan tijdens het belichten van het fotopapier met een bibberig handje het licht tegenhouden zodat je een niet gewenste achtergrond kon weg weken of juist de achtergrond kon overbelichten.

Maar dat maakt niet uit. Ik wil graag een aantal opties hebben om mijn foto's te bewerken en het blijkt dat NX 2 niet alles kan wat ik wil. zoals in lagen werken.

In ieder geval bedankt voor de commenteren.

Mvg

Eduard :D

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » do sep 20 2012 11:16 pm

Ik denk dat je qua doordrukken/tegenhouden met maskers nog een eind kunt komen met de u-points. Zet er een paar op het subject om dat te vergrendelen en een paar op de achtergrond om die te bewerken. Heb geen voorbeeldfoto's maar het is een poging waard.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 21 2012 12:21 am

Doordrukken en tegenhouden? Dat kan je tot in de perfectie doen met die U-Points in CNX!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 21 2012 1:12 am

Eduardbee schreef:Ik wil graag een aantal opties hebben om mijn foto's te bewerken en het blijkt dat NX 2 niet alles kan wat ik wil. zoals in lagen werken.
Officieel zijn er geen "zichtbare" lagen in Capture NX2. De bewerkingen die je kunt uitvoeren zijn echter zodanig dat het vrij sterk overeenkomt met wat je in Photoshop doet met lagen. De bewerkingen kun je ook in- en uitschakelen, wat als uitwerking vergelijkbaar is met het in- en uitschakelen van lagen binnen Photoshop.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”