Tja, macrowerk is compromissen sluiten. Alles scherp krijg je meestal toch niet voor elkaar door de beperkte scherptediepte. En je krijgt er dan meestal gratis een vervelender achtergrond bij. Dit is tenslotte in een soort kas met rondlopende mensen erin, stalen balken, etc. Daar houd ik natuurlijk bij de composities rekening mee, maar dan nog. Belangrijkste vind ik dat de kop goed scherp is. De rest is meegenomen.
Natuurlijk heb ik ook hele vlinders scherp, maar dan heb je ze al snel heel plat vanaf de zijkant gefotografeerd. Of van boven. En dat vind ik persoonlijk niet zo spannend. Voorbeelden zeggen natuurlijk duidelijker wat ik bedoel. Ik heb er even twee extra neergezet.
6. Een "platte". Hier zou ik eerder nog het diafragma meer open zetten dan dichtgooien, want ik vind een drukkere achtergrond hier geen voordeel. De compositie met die rondlopende tak vind ik wel heel leuk.
7. Eentje "alles scherp". Leuk als je ze wil determineren of vastleggen voor biologische doeleinden. Maar spannend? Niet echt, toch?