D40x vervangen door?????
D40x vervangen door?????
hallo nikon kenners.
Ik ben nieuw hier Op dit moment in bezit van nikon d40x. Ik zou graag een andere camera willen maar weet niet welke geschikt is. De duurdere types zoals de d600-700-800 zijn niet geschikt voor mijn budget. Het is de bedoeling dat ik het fotograferen onder de knie wil krijgen. Met de diverse instellingen. Tot nu toe was de automatische stand wel gemakkelijk. Maar dan kan een klein compact cameraatje het ook wel doen. Ik zou dan ook graag de handmatige instellingen onder de knie willen krijgen.
Wat is een leuke/geschikte camera voor mij. moet ik dan denken aan de 3000 serie, 5000 serie of 7000 serie of d90 ofzo.
ik hoor graag van jullie.
gr
Sven
Ik ben nieuw hier Op dit moment in bezit van nikon d40x. Ik zou graag een andere camera willen maar weet niet welke geschikt is. De duurdere types zoals de d600-700-800 zijn niet geschikt voor mijn budget. Het is de bedoeling dat ik het fotograferen onder de knie wil krijgen. Met de diverse instellingen. Tot nu toe was de automatische stand wel gemakkelijk. Maar dan kan een klein compact cameraatje het ook wel doen. Ik zou dan ook graag de handmatige instellingen onder de knie willen krijgen.
Wat is een leuke/geschikte camera voor mij. moet ik dan denken aan de 3000 serie, 5000 serie of 7000 serie of d90 ofzo.
ik hoor graag van jullie.
gr
Sven
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D40x vervangen door?????
Beste Sven,
Welkom.
De keuze kan afhangen van de lenzen die je al bezit.
Als daar AF-S op staat kan je vrijuit kiezen.
Van de courante modellen vergen oa de D3100 en D5100 lenzen met AF-S.
Tip: haal brochures en/of handboeken op bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Gijs
Welkom.
De keuze kan afhangen van de lenzen die je al bezit.
Als daar AF-S op staat kan je vrijuit kiezen.
Van de courante modellen vergen oa de D3100 en D5100 lenzen met AF-S.
Tip: haal brochures en/of handboeken op bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Cees
- Forumlid
Dag Sven,
Misschien is een (2e hands) D90 wel heel geschikt voor jouw doeleinden. Volg het advies van Gijs op en let eens extra op dit toestel.
Misschien is een (2e hands) D90 wel heel geschikt voor jouw doeleinden. Volg het advies van Gijs op en let eens extra op dit toestel.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Volgens mij is de D40x een uitstekende camera om het fotograferen onder de knie te krijgen met al z'n instellingen en handmatige mogelijkheden?
Mis je specifieke dingen?
Mis je specifieke dingen?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Cookie1397
- Clublid
Duurdere camera's hebben meer instelmogelijkheden. Of je daar nu een ander model voor moet aanschaffen betwijfel ik. Als je nog niets specifieks mist aan de d40x zou ik hem houden. Haal hem van de zgn pret standen af en ga fotograferen met de standen A, S en zelfs M dat kan ook bij jou camera en is uitstekend geschikt om het fotograferen onder de knie te krijgen. Geen camera kopen als je er niet echt op vooruit gaat. Dan is hem misschien raadzamer om voor beter glas te gaan of zelfs het geld in jou zak te houden.
Nikon Z Z & de maskers
Gijs, ik ben in bezit van 2 lenzen.
de standaard kitlens. Af-s dx zoom nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED II en de AF-s VR zoom nikkor 70-300 f/4.5-5.6 IF-ED.
Deze zouden dus op alle camera's passen. Ik zal op zoek gaan naar wat boeken etc. dank voor de reactie
de standaard kitlens. Af-s dx zoom nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED II en de AF-s VR zoom nikkor 70-300 f/4.5-5.6 IF-ED.
Deze zouden dus op alle camera's passen. Ik zal op zoek gaan naar wat boeken etc. dank voor de reactie
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Wanneer het je alleen gaat om "de handmatige instellingen onder de knie willen krijgen" dan zou ik helemaal geen nieuwe camera kopen maar eerst eens met de D40x gaan spelen. En als je het dan onder de knie hebt dan weet je waarschijnlijk ook wat je eventueel mist en met deze opgedane kennis zou ik dan eens gaan kijken naar een nieuwe camera wanneer dat dan nog aan de orde zou zijn.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Wat kom je tekort?
Wat is de reden om een andere camera te overwegen?
Voor mezelf was reden van de overstap van de D40x naar de D300s het aantal opnamen /sec. In de hondensport miste ik teveel foto's. Ook was het hogere ISO gebruik een reden. Wat ik wel heb overwogen was de D90 of de D300s. Het verschil in bldn/sec tussen de d40x en de D90 was maar 1 en voor mij toen een overweging om nog maar even door te sparen.
Voor de D300s lag er geen belemmering omdat ik de automatische standen nooit gebruikte. Het meeste was stand A of M.
Kortom, tussen de D40x en de D3100 zit qua mogelijkheden niet zoveel verschil en is de D40x echt zo slecht niet.
Wat is de reden om een andere camera te overwegen?
Voor mezelf was reden van de overstap van de D40x naar de D300s het aantal opnamen /sec. In de hondensport miste ik teveel foto's. Ook was het hogere ISO gebruik een reden. Wat ik wel heb overwogen was de D90 of de D300s. Het verschil in bldn/sec tussen de d40x en de D90 was maar 1 en voor mij toen een overweging om nog maar even door te sparen.
Voor de D300s lag er geen belemmering omdat ik de automatische standen nooit gebruikte. Het meeste was stand A of M.
Kortom, tussen de D40x en de D3100 zit qua mogelijkheden niet zoveel verschil en is de D40x echt zo slecht niet.
hallo Jan, ed en de rest.
Of ik iets mis, weet ik dus niet. Daar ken ik de camera niet goed genoeg voor.
Ik had gewoon het idee dat de nieuwere types gewoon veel beter zouden zijn. Maar als ik de reacties zo lees kan ik dus beter mijn eigen nog een tijdje houden en misschien een andere lens erbij zoeken. Dan krijg je de vraag. WELKE????????
Ik heb nu 2 lenzen; de standaard lens en een zoom lens.
Het gaat hier om de volgende types;Af-s dx zoom nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED II en de AF-s VR zoom nikkor 70-300 f/4.5-5.6 IF-ED. Volgens mij zijn dit 2 uitersten. Het is misschien aan te raden om een soort (tussen) lens te zoeken. Of heb ik dit verkeerd. Als ik naar de lenzen kijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Als jullie tips hebben hoor ik dat heel graag.
Of ik iets mis, weet ik dus niet. Daar ken ik de camera niet goed genoeg voor.
Ik had gewoon het idee dat de nieuwere types gewoon veel beter zouden zijn. Maar als ik de reacties zo lees kan ik dus beter mijn eigen nog een tijdje houden en misschien een andere lens erbij zoeken. Dan krijg je de vraag. WELKE????????
Ik heb nu 2 lenzen; de standaard lens en een zoom lens.
Het gaat hier om de volgende types;Af-s dx zoom nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED II en de AF-s VR zoom nikkor 70-300 f/4.5-5.6 IF-ED. Volgens mij zijn dit 2 uitersten. Het is misschien aan te raden om een soort (tussen) lens te zoeken. Of heb ik dit verkeerd. Als ik naar de lenzen kijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Als jullie tips hebben hoor ik dat heel graag.
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Dezelfde reactie eigenlijk als voor de body. Wat mis je met de huidige objectieven? Indien je niets mist zou ik ook geen nieuw glas kopen. Waar denk je dat je met je huidige objectieven te kort komt? En anders lijkt het mij een prima set om mee verder te gaan.
Jan
- Léon Obers
- Forumlid
Dan is het raadzaam om de camera eerst wel goed te leren kennen. Je schiet er namelijk niets mee op andere camera's of lenzen aan te schaffen, want daarmee heb je hetzelfde probleem dat je ook die spullen niet zult kennen. Heb je alleen onnodig geld uitgegeven voor hetzelfde gebrek aan fotografische kennis en ervaring.Svendeman schreef: Of ik iets mis, weet ik dus niet. Daar ken ik de camera niet goed genoeg voor.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Sven,
Eens met Leon en Jan.
Kijk niet om naar een andere kamera zoalng je de beperkingen van wat je hebt niet voelt.
De zon schijnt buiten, ga fotograferen (en een koel drankje drinken)
Mijjn tip: laal het PDF handboek op en lees het op een regenachtige dag...
Groeten, Gijs
PS re: de handmatige instellingen, dat saat ook in de handboeken toegelicht.
Eens met Leon en Jan.
Kijk niet om naar een andere kamera zoalng je de beperkingen van wat je hebt niet voelt.
De zon schijnt buiten, ga fotograferen (en een koel drankje drinken)

Mijjn tip: laal het PDF handboek op en lees het op een regenachtige dag...
Groeten, Gijs
PS re: de handmatige instellingen, dat saat ook in de handboeken toegelicht.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di sep 25 2012 12:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Met de handleiding erbij en tijd om rustig met je camera te stoeien kun je een heel eind komen.
Kijk voor al wat de automatische standen doen met de belichting, sluitertijd en diafragma en probeer op de standen S,A,M, dit te benaderen.
Met name in de handleiding staan dingen die je met je camera kan doen. Probeer dat uit. Immers er kan niets fout gaan. Hooguit dat je wat meer opnamen moet weggooien of je camera wat vaker moet resetten.
Succes!
Kijk voor al wat de automatische standen doen met de belichting, sluitertijd en diafragma en probeer op de standen S,A,M, dit te benaderen.
Met name in de handleiding staan dingen die je met je camera kan doen. Probeer dat uit. Immers er kan niets fout gaan. Hooguit dat je wat meer opnamen moet weggooien of je camera wat vaker moet resetten.
Succes!
Hallo, hier ook mijn eerste bericht/reactie op dit leuke forum
ik heb een beetje met hetzelfde gezeten maar dan met de lens.
Gelukkig niet zo maar wat op internet besteld maar hier naar de foto speciaalzaak geweest die mij niet zomaar wat wilde verkopen.... duhhhh wel dus dacht ik maar het was echt niet zo.
toen ik hem vertelde dat ik een andere objectief wilde vroeg hij eerst waarom??? ik wat uitgelegd en wat voorbeelden meegenomen wat ik wilde.
Hij stond me vreemd aan te kijken en vertelde dat ik meer een een statief heb dan een ander objectief.
heel veel informatie gekregen en merkte idd dat je veel meer met die camera kan dan je zelf verwacht.
btw wel een 50mm af-s f/1.8 bij gekocht om nog meer te kunnen spelen/leren
grt Rob
ik heb een beetje met hetzelfde gezeten maar dan met de lens.
Gelukkig niet zo maar wat op internet besteld maar hier naar de foto speciaalzaak geweest die mij niet zomaar wat wilde verkopen.... duhhhh wel dus dacht ik maar het was echt niet zo.
toen ik hem vertelde dat ik een andere objectief wilde vroeg hij eerst waarom??? ik wat uitgelegd en wat voorbeelden meegenomen wat ik wilde.
Hij stond me vreemd aan te kijken en vertelde dat ik meer een een statief heb dan een ander objectief.
heel veel informatie gekregen en merkte idd dat je veel meer met die camera kan dan je zelf verwacht.
btw wel een 50mm af-s f/1.8 bij gekocht om nog meer te kunnen spelen/leren

grt Rob