Leermoment van de maand | Persoonlijke ontdekkingen

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Leermoment van de maand | Persoonlijke ontdekkingen

Bericht door Ivan10 » zo sep 23 2012 2:45 pm

Soms ben je aan het fotograferen of gewoon bezig met je hobby en dan valt het kwartje. Het leek me leuk omdat eens te benoemen in een thread. Misschien hebben anderen ook van die kleine mijlpalen of herkenningsmomenten.

Gisteren was ik in Amsterdam en maakte ik foto´s. Ook daar kreeg ik weer even zo´n lampje waarbij je denkt oh ja daarom. Ik probeerde wat gebouwen in één foto te krijgen. Mijn lens begint bij 18 mm (18-200 mm). Ik vroeg me wel eens af waarom je een lens zou willen hebben die bijvoorbeeld bij 12 mm begint. Toen ik mijn compositie niet in orde kreeg, verder naar achteren ging niet (huizenrij). Dacht ik, misschien toch handig zo´n lens.

Tweede moment. Er vloog een duif door de winkelstraat heen. Leuk, net gemist. Ik keek weer de straat in, volgde zijn maatje na 20 seconden. Ik heb de duif geprobeerd te `schieten` en ja het beestje staat op de foto. Maar de foto is niet scherp. De opmerkingen van natuurfotografen over een `snelle focus` camera, staan me nu opeens een stuk duidelijker voor ogen. Ook al had ik misschien wat aan de instellingen moeten doen. Maar de persoonlijke instelling van straatfotografie naar natuurfotografie zit er nog niet op bij me.

Zijn er meer hobbyisten met vallende kwartjes?

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Leermoment van de maand | Persoonlijke ontdekkingen

Bericht door JW17 » zo sep 23 2012 2:58 pm

Dat zijn de momenten waarop je bedenkt te gaan sparen voor nieuwe of betere foto-apparatuur! Die momenten hebben we allemaal wel, ik denk niet dat er een NCNer is die alles heeft en geen wensen meer... :wink:

Een 12mm objectief lost ook niet alle problemen op maar het helpt wel een beetje! :mryellow:
Je kunt ook een panorama maken om meer op één foto te krijgen.
Groet,
JW

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo sep 23 2012 3:57 pm

Wensen genoeg een goed statief nodig.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo sep 23 2012 4:02 pm

Test met name de draaiknoppen of de klik-knoppen voor jezelf aan een statief, wat het best werkt. Dat draaien is ook niet alles merk ik. :D

george013

Bericht door george013 » zo sep 23 2012 7:06 pm

Ivan10 schreef:Soms ben je aan het fotograferen of gewoon bezig met je hobby en dan valt het kwartje. Het leek me leuk omdat eens te benoemen in een thread. Misschien hebben anderen ook van die kleine mijlpalen of herkenningsmomenten.

Gisteren was ik in Amsterdam en maakte ik foto´s. Ook daar kreeg ik weer even zo´n lampje waarbij je denkt oh ja daarom. Ik probeerde wat gebouwen in één foto te krijgen. Mijn lens begint bij 18 mm (18-200 mm). Ik vroeg me wel eens af waarom je een lens zou willen hebben die bijvoorbeeld bij 12 mm begint. Toen ik mijn compositie niet in orde kreeg, verder naar achteren ging niet (huizenrij). Dacht ik, misschien toch handig zo´n lens.
Als je deze foto met een 12mm lens had gemaakt, zou je waarschijnlijk een heel sterke vervorming krijgen. En was je weer niet tevreden.
Ivan10 schreef: Tweede moment. Er vloog een duif door de winkelstraat heen. Leuk, net gemist. Ik keek weer de straat in, volgde zijn maatje na 20 seconden. Ik heb de duif geprobeerd te `schieten` en ja het beestje staat op de foto. Maar de foto is niet scherp. De opmerkingen van natuurfotografen over een `snelle focus` camera, staan me nu opeens een stuk duidelijker voor ogen. Ook al had ik misschien wat aan de instellingen moeten doen. Maar de persoonlijke instelling van straatfotografie naar natuurfotografie zit er nog niet op bij me.
Er zijn meer duiven dan mensen in Amsterdam. Als je een duif in een winkelstraat wilt schieten kijk je naar het gedrag van die vogels en anticipeer je daar op. Gebeurt in de natuurfotografie ook. Een snelle focus helpt je hier niet mee.

Je moet het zoeken in je eigen mogelijkheden. Deze zullen in de eerste plaats gelimiteerd zijn door je eigen kennis, pas in de tweede plaats door het materiaal.
Er zijn vele foto's van 100 jaar geleden van opvliegende duiven zonder autofocus of welke poespas dan ook.

Wat ik probeer aan te geven is dat het (h)erkennen van de eigen beperkingen vanwege een gebrek aan ervaring of te grote verwachtingen belangrijker is dan materiaal.

George

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 23 2012 7:32 pm

Als ik een zo'n moment zou moeten aanduiden is het het moment dat ik erachter kwam dat dure objectieven goedkoper zijn dan goedkope.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » zo sep 23 2012 8:23 pm

Ik zie het verband niet.
George

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo sep 23 2012 8:41 pm

Niet (dagenlang) blind staren op specificaties bij de keuze van een nieuwe body, gewoon op je gevoel afgaan, de body vastpakken en vooral foto's maken :wink:

.

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 23 2012 8:49 pm

Er was een moment waarop ik inzag dat: Als je camera de staart van een pijl is en je onderwerp de punt, dat je dan bij een telelens de punt moet bewegen maar bij een groothoeklens juist de staart moet bewegen. Ik heb mijn waardering voor groothoek sindsdien naar boven moeten bijstellen. ;-)

En een andere eye opener was trouwens het moment waarop ik in de gaten kreeg dat een van de belangrijkste eigenschappen van een groothoeklens de kortste scherpstel-afstand is.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma sep 24 2012 11:44 am

Patrick schreef:Als ik een zo'n moment zou moeten aanduiden is het het moment dat ik erachter kwam dat dure objectieven goedkoper zijn dan goedkope.
Die smoes gebruik ik al jaren....... :D
Jur

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Rik Rollinga » ma sep 24 2012 1:41 pm

Bij die duif kan je misschien denken, had ik maar continuous sport focus etc en dan meebewogen en bla bla bla., maar je hoeft het niet van impulsief handelen of dure apparatuur te laten afhangen.

Ik zou gewoon focussen op iets dat ongeveer op dezelfde afstand ligt als waar ik de duif verwacht langs te vliegen, dan het toestel op manual focus zetten (soort van focus lock) en vervolgens maar wachten tot er wat in je zoeker vliegt (is wel geduld en een lang dichtgeknepen oog voor nodig).

In het begin kan je de scherptediepte hoog houden (maar ook weer niet zo hoog dat je bewegende duif onscherp wordt) voor een zeker resultaat en dan langzaam verlagen om alleen die duif scherp te pakken, oefening baart kunst :-)

Heb even gegoogled op "flying bird" De laatste foto in http://geniusbeauty.com/cute/photos-flying-birds/" onclick="window.open(this.href);return false; geeft goed weer wat ik bedoel.
Als het niet echt hoeft.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » di sep 25 2012 6:32 am

Wat mij verbaasde afgelopen week is dat vlinders in rust alles pikken.
Natuurlijk moet je die beestjes gewoon met rust laten, maar ik heb bij wijze van een eenmale proef een vlinder geaaid !!! :lol:
Zelfs een kleine positieverandering, ( heel voorzichtig wat aan de zijkant duwen ), vond ie ook oke :o
Uit respect voor wat ie allemaal heeft moeten doorstaan, geen uitgebreide fotoshoot ( lees flitsen) van gemaakt.

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”